L’alcaldessa de Barcelona i candidata per a les eleccions municipals del 28 de maig per BComú, Ada Colau, assegura que, si revalida els resultats i arriba a un tercer mandat, les escoles seran la prioritat de les polítiques públiques: “He anat convencent-me de la importància de les escoles i crec que les hem de tractar com a autèntiques capitals de barri que han de ser les protagonistes del tercer mandat”.
“Ja hem augmentat molt la inversió, però hem d’augmentar encara més la inversió i reorganitzar com l’administració s’ha de relacionar amb les escoles. Perquè les escoles ara mateix estan fent una de les coses més importants del món i de la ciutat, que és acompanyar a créixer i educar els infants en un moment d’alta complexitat. I amb les xarxes socials, amb tots els temes que estan ara en el debat públic, els temes de bullying, la postpandèmia, els temes de salut mental…”, assegura en una entrevista al diari Catalunya Plural.
Per a Colau, les escoles no necessiten més burocràcia per part de les administracions, sinó més recursos i una visió de més humanitat: “Crec que s’ha de fer una certa revolució en la relació entre l’administració pública i les escoles. Donar-los molta més importància, més recursos, però també humanitzar la relació que té l’administració pública i començar una nova etapa al Consorci d’Educació per humanitzar i desbordar la relació entre l’administració pública i les escoles”.
Recursos per als barris vulnerables
Segons l’alcaldessa, posar l’educació al centre de les polítiques públiques, entenent l’escola com a part essencial del barri i de la comunitat, significa apostar per la inversió econòmica i les infraestructures, especialment en les zones més desfavorides; “L’educació de Barcelona aplica ja sobre els nens especialment en barris més vulnerables, que és on més necessària és l’escola pública amb tots els recursos.
Com a exemples, ha explicat que quan va arribar a l’Alcaldia es va trobar centres educatius amb llums foses i “situacions que eren una vergonya impròpies d’una ciutat democràtica”.
Per això, ha ressaltat, “hem augmentat molt la inversió en el manteniment de les escoles i hem millorat sobretot aquelles que més ho necessitaven i a part d’augmentar la inversió en el manteniment hem augmentat molt l’oferta pública, que és un tema pendent a la ciutat de Barcelona”.
Calen més bressol municipals per arribar a tota la demanda
Ha enumerat algunes de les iniciaves que ha dut a terme l’Ajuntament, com la creació de 12 noves escoles bressol municipals. “A part, vam tornar a la pública el que va començar a privatitzar Trias, perquè ens va deixar tres bressol en procés de privatització. Vam tornar a la pública totes tres i n’hem fet 12 de noves. Hem creat més de 1.000 noves places de bressol, i hem fet tres centres públics en aquests dos mandats, que era un dels reptes principals perquè pogués augmentar la demanda de la pública, fins i tot amb una estratègia nova que hem impulsat conjuntament amb la Generalitat de passar concertades a públiques”.
Preguntada sobre si és suficient el creixement de les bressol per cobrir la demanda de places per al curs vinent, Colau ha assegurat que “hem d’aconseguir que hi hagi suficient oferta per tota la demanda que hi ha, ja que encara no arribem a tota la demanda. Hem de seguir el ritme de construcció, i fer el parc d’escoles bressols municipals més grans de tot l’Estat. Cap altra ciutat ha fet l’aposta que ha fet Barcelona, però encara hem de fer més”.
Patis verds
Entre les fites més destacades dels últims vuit anys en matèria d’educació, ha indicat, figuren augmentar la cura de les escoles pel que fa al manteniment, amb menjadors nous i amb patis més naturals i verds, lluny de les estructures de ciment gris.
En aquest sentit, ha posat en valor els processos participatius de tota la comunitat educativa per canviar els patis: “Han tingut una resposta espectacular de no només posar més verd els patis, sinó de diversificar el joc dels patis”.
“És impressionant. Sempre que vaig a un barri, visito les escoles públiques, totes les escoles de tots els barris et diuen el mateix, que no només ha millorat la qualitat del joc i la diversitat del joc, sinó que han baixat els conflictes radicalment des que s’ha introduït aquesta diversitat de joc, espais de fusta, espais de verd, espais d’àgora, etc.”
Augmentar la inversió en educació
L’alcaldessa ha remarcat també com els centres educatius s’estan adaptant per ser “refugis climàtics”, per tal d’augmentar la conscienciació envers el canvi climàtic i dur a terme actuacions com incrementar l’energia renovable, i ha subratllat les inversions relacionades amb el pla de barris per tal de lluitar contra la desigualtat a les zones més empobrides de la capital catalana.
Tenir cura de la salut mental a tot arreu i també a les escoles és un altre dels objectius de les polítiques municipals: “A part de millorar físicament les escoles, hem posat professionals emocionals i socials que han pogut acompanyar els nens i nenes amb les seves dificultats, amb temes de salut mental, amb el tema de la postpandèmia i els i les mestres han pogut fer la seva feina d’educadores”.
“Per tant, això també li volem demanar a la Generalitat que passi sent una política estructural, no conjuntural de l’Ajuntament i que es faci a totes les escoles, especialment a les que més ho necessitin, perquè els nens i les nenes són el futur de la ciutat. Cal invertir molt més”.