Preparar bé el tema, buscar informació i fonts fiables, passar nervis, defensar el plantejament i deixar lloc per a la improvisació han estat les claus perquè la Martina Terés López hagi quedat en primera posició en la Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat, una competició que organitza la Xarxa Vives d’Universitats en la qual participen més de 5.000 alumnes de centres educatius de parla catalana.
“La preparació és molt important. Al principi, les meves companyes i jo ens reuníem una vegada per setmana al migdia, durant una hora i mitja o dues hores, i posàvem els temes en comú. Cercàvem informació i l’adaptàvem al discurs”, recorda la Martina, alumna de Creixen Terrassa. “Tres de nosaltres defensaven els arguments per al ‘sí’ i les altres tres per al ‘no’. Buscàvem molta informació que complementés la tesi que ja teníem. Buscàvem fonts fiables i donàvem vàries proves a la presentació”.
La Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat és una competició d’oratòria en la qual diversos equips d’estudiants de diferents centres docents debaten sobre un tema polèmic i d’actualitat. Aquest any, la competició ha girat entorn la pregunta ‘Cal regular les xarxes socials per combatre la desinformació?’
La feina ordenada i en equip no està exempta del neguit per haver d’exposar-se en públic. A la pregunta de si estava nerviosa, la Martina és sincera: “I tant! Especialment en els primers debats. Ja havíem passat per una prèvia, per dir-ho d’una manera, quan vam fer una lliga intercentres, que va ser com una espècia de cribratge. Va ser el primer contacte a l’hora de parlar en públic, en una tarima i amb un jurat. Totes estàvem molt nervioses, sobretot els moments d’abans de fer el debat”.
Les participants havien estat prèviament classificades entre un total de 190 centres i 5.000 participants de centres educatius de Catalunya, Balears, Comunitat Valenciana, Andorra, Sardenya i sud de França. Al final, l’esforç va tenir premi, literalment, perquè el grup de debat de Creixen Terrassa va quedar semifinalista entre un centenar d’alumnes provinents de 15 centres escolars, i la Martina va ser escollida com a millor oradora.
Ara que ja han passat unes setmanes i la guanyadora ha tingut temps per a la reflexió, és conscient tant la feina que va suposar com del resultat final. “Ho recordo com a agredolç. Ara té un gust dolç perquè el vam gaudir molt. Teníem moltes expectatives abans d’anar a València a la final, i la setmana d’abans era totalment de nervis”, confessa.
Argumentar amb fets
A poc a poc, la Martina va anar guanyant confiança a l’hora de parlar en públic, i en conèixer més punts de vista que el seu, fins i tot va modelar la seva opinió personal: “Quan vam començar la lliga intercentres, tenia una postura personal molt clara, que era la que més m’agradava defensar. Un cop vam anar avançant, vaig anar canviant la perspectiva i, al final, no tenia gaire clara la meva opinió. Inicialment, em decantava més cap a no regular les xarxes socials, però em vaig quedar amb una idea més neutra i ara no sabria què escollir”.
I és que un dels objectius de la competició de debats és defensar amb fets i no amb opinions la postura que aleatòriament et toca argumentar, més enllà de si personalment estàs a favor o en contra. Juntament amb l’oratòria, l’alumnat aprèn a ordenar idees i a repensar temes actuals des d’un punt de vista crític i ben informat. Per això, la millor oradora d’aquesta lliga creu que dins les aules s’hauria de practicar l’oratòria.
“S’haurien d’implementar els debats a classe”
“Crec que s’haurien d’implementar els debats a classe, encara que no siguin tan acadèmics o formals com a la lliga. Si has de defensar una argumentació, has de poder dominar mitjanament el tema i això és una dinàmica que fomenta entendre el que estàs aprenent. Crec que totes, o la majoria, encara recordem el que vam dir”.
En aquests debats a l’aula, considera la Martina, s’hauria de venir amb el tema preparat i organitzar l’alumnat en dos grups per poder obtenir informació de totes dues bandes. Un cop dominat el tema, assegura, és essencial “la improvisació, saber adaptar-se al moment”. “A nivell de treballar-ho a classe, podria ser interessant”, conclou.
Programa Comunica’t
La Martina va estar acompanyada en la final per les companyes Carla Borrego Pérez, Eva Escaño Moral, Sara Cabezas Villén i Laura López Quiñones, de la mateixa escola, com a representants de la Universitat Autònoma de Barcelona. També hi era l’impulsor d’aquesta iniciativa dins de Creixent Terrassa, l’Enric Rovira Moreno, que és professor de comunicació audiovisual i imparteix oratòria en el marc de la classe de català dins d’un projecte que es diu Comunica’t. Aquest programa es fa des de P3 fins a 4rt d’ESO i té com a objectiu ajudar l’alumnat a expressar-se bé oralment.
“Ens vam assabentar que hi havia una lliga de debats promocionada per la Xarxa Vives amb totes les escoles de territori de parla catalana”, explica l’Enric. “De gener a febrer es fa una lliga per cada universitat i nosaltres vam participar amb la UAB. Dos equips de cinc persones debaten un tema i tu has d’argumentar i raonar el que et toqui”.
Primer, un introductor de cada equip exposa l’explicació inicial. A continuació els refutadors posen en qüestió el que acaba de dir l’altre equip. Per últim, intervenen els conclusors. Segons destaca el professor, “és argumentació dialogada, no importa tant fer una oratòria perquè l’altre t’escolti, sinó el diàleg, i el conclusor exposar les conclusions del teu equip i de l’altre, que algunes les critica de forma acadèmica i altres les integra”.
El jurat està format per tres persones que emeten el seu vot, i la puntuació funciona de forma similar a una lliga d’esports, acumulant punts de cada debat. El guanyador de cada universitat es troba en la fase final, que aquest cop va tenir lloc a València el 22 i el 24 de març amb la participació de 15 equips de 15 universitats.
L’Enric ha participat tres vegades més en la lliga, però els millors resultats els ha obtingut aquest curs. Com a professor d’oratòria remarca que el seu alumnat ha millorat en l’exposició oral, i creu que hauria de ser extrapolable a tot el jovent: “Avui dia les xarxes socials són una mica salsa rosa i no s’acostuma a argumentar. Són opinions, no fets, i s’han d’acostumar a parlar amb fets, i a no confondre opinions amb fets”.
Reflexionar i dialogar
La Lliga de Debat pretén ser un espai per intercanviar idees, fent ús de la paraula, el diàleg i l’argumentació. La pregunta d’aquest any sobre si cal regular les xarxes socials per combatre la desinformació és, en paraules de l’organització de l’esdeveniment, un tema d’actualitat i de preocupació social i, alhora, una oportunitat per cultivar la reflexió i l’esperit crític de l’estudiantat i de la comunitat educativa.
Per a Creixen Terrassa, que pertany a la Federació de Cooperatives d’Ensenyament de Catalunya, quedar com a semifinalista és la culminació dels esforços de les alumnes i del professorat al llarg de tot el curs acadèmic, així també fruit dels aprenentatges assolits dins del projecte Comunica’t de Creixen.
Aquest programa és un dels eixos centrals del pla pedagògic de Creixen Educació, que vol fomentar la pràctica de l’expressió oral concebuda com una eina per desenvolupar la capacitat de pensament, així també les habilitats de comunicació des del coneixement rigorós, fomentant l’esperit crític i la reflexió. En aquest sentit, les lligues de debat tenen com a missió promoure els valors d’una societat crítica a través de la dialèctica, sobretot entre el jovent.
1 comentari
És il.lusionant que d’amagatotis i amb el voler amagat però despert a l’interior la major part de la comunitat educativa abasti horitzons de plenitud del mètode de la mà de la rigorosa quotidianitat de l’assistència desinteresada vers la culminació individual i colectiva en la integració en el món millor.