Un total de 370 estudiants repartits en 100 equips provinents de centres educatius d’Espanya i Portugal han desenvolupat un centenar de projectes centrats en la protecció del planeta en el marc del campus The Challenge d’EduCaixa que ha tingut lloc a Barcelona.
Els 100 equips han estat seleccionats entre 1.546 candidatures i estan compostos per alumnes de 3r i 4t d’ESO, Batxillerat i Cicles Formatius de Grau Mitjà, procedents de 77 centres escolars, la meitat dels quals són públics.
Prop de la meitat de les propostes que s’han presentat durant els quatre dies que ha durat el campus s’han centrat en l’emergència climàtica i en qüestions com l’aigua, el clima, la vida submarina i els ecosistemes terrestres. Altres projectes tenen a veure amb el consum responsable i estan relacionades amb producció responsable, ciutats i comunitats sostenibles, i energia no contaminant.
Entre les iniciatives concretes, hi ha sistemes per reduir el consum domèstic de l’aigua, una app per mesurar la petjada ecològica, un vaixell ecològic que recull residus plàstics, drons per prevenir incendis forestals, eines per reduir el consum de roba o mètodes per millorar l’aprenentatge a través de la intel·ligència artificial i la tecnologia xat GPT.
No al malbaratament alimentari
Aida Dalmau Gasull és professora de l’institut escola Francesc Cambó i Batlle de Verges (Girona) i acompanya l’equip CocCook, format per tres noies i un noi de 3r d’ESO, que proposa evitar el malbaratament alimentari en els menjadors escolars. Per fer-ho, plantegen que el menjar que es llença es converteixi en pinso per a les gallines i en terra per produir fruita i verdures.
“Se centren en l’aprofitament i proposen que aquesta carn de les gallines, la fruita i la verdura tornin a introduir-se com a aliments al menjador escolar”, explica la docent, per a qui The Challenge és una oportunitat per a l’alumnat per tal que “explori i vegi que hi ha problemes socials i climàtics, i que poden fer propostes en el seu entorn”.
“Hi ha molt aprenentatge. Ens han fet xerrades i tallers, han millorat el seu projecte, han après que hi ha un procés i que té unes fases, que no hi ha un resultat immediat, i han après a creure en el seu projecte”, assegura Dalmau, que també destaca altres factors com la convivència dins del grup i entre equips.
Mercat d’objectes
Maite Alarcón Iglesias acompanya quatre alumnes de 3r d’ESO de l’institut La Mitjana de Lleida que formen l’equip EcoTrading. “Tenim un projecte en el centre en el qual treballem els Objectius de Desenvolupament Sostenible. Vam explicar en què consistia aquest concurs i van estar molt engrescats. Es van fer sis equips i un d’ells va ser triat, va passar la primera fase i per això estem aquí”.
EcoTrading se centra en una pàgina web on la gent pot fer intercanvi d’objectes que no fan servir, com mobles o estris que anirien a parar a les escombraries. Les persones es registren a la web i ofereixen l’objecte, que poden intercanviar o deixar-lo per fer alguna activitat artística i després vendre’l.
“És un mercat de bescanvi”, resumeix Alarcón. “Aquí, han afegit l’àmbit social i, a la llarga, els agradaria crear una espècie de magatzem on tenir físicament un lloc on la gent pugui ajuntar aquests objectes. D’aquesta manera, portes la virtualitat a allò físic”.
Una altra de les coses que han après és que, a l’hora de presentar el seu projecte en públic, no cal que ho facin de la manera típica com a introducció, desenvolupament i conclusió, sinó que han parlat de lideratge, de comunicació, d’arts escèniques, i els quatre nois han decidit presentar el seu projecte com si fos una obra de teatre dialogant entre ells.
La docent valora l’experiència de manera molt positiva pel creixement personal, ja que el seu grup és dels més petits i els alumnes no havien passat quatre dies junts, i a nivell de consciència social i mediambiental. “Estan més sensibilitzats del que ja estaven, i molt agraïts per l’oportunitat. És una iniciativa amb una inversió impressionant i molt ben organitzada. Jo, l’any que ve, torno a presentar alumnes”, assegura.
15 guanyadors
Catalunya és la comunitat amb més equips, un total de 29. Li segueix la Comunitat de Madrid (16), Andalusia (15) i la Comunitat Valenciana. També s’han seleccionat 4 equips a l’Aragó, Castella i Lleó i Múrcia; 3 equips a Cantàbria, el País Basc i Portugal; 2 equips a Castella-la Manxa, i 1 equip a Astúries, Canàries i Extremadura.
Durant quatre dies intensius, la setmana passada van desenvolupar els seus projectes amb una vintena d’educoaches, encarregats de l’acompanyament, l’orientació i el suport educatiu. A més, van visitar entitats com l’Hospital Maternoinfantil Sant Joan de Déu, Open Arms, RTVE Catalunya, NTT Data, Groots, Campus 42 Barcelona i Teamlabs.
Dissabte, cada equip va presentar el seu projecte davant del jurat i l’11 de maig es donen a conèixer els 15 equips guanyadors. El premi és un viatge formatiu a Nova York i Boston durant aquest estiu que inclou la presentació dels seus projectes a la seu de Nacions Unides, així com visites a universitats de prestigi com el MIT, Yale i Columbia.
El director corporatiu de l’Àrea d’Educació i Màrqueting de la Fundació “la Caixa”, Xavier Bertolín, ha afirmat que l’objectiu de la iniciativa és “fomentar la implicació i el compromís dels joves amb els reptes de futur de la seva generació”. “Donem impuls al seu talent i a les seves idees més innovadores a través de The Challenge. Aquest campus representa una oportunitat perquè entrenin les competències del segle XXI i els anima a buscar solucions per aconseguir un canvi positiu a món”, ha afegit.
EduCaixa és el programa educatiu de la Fundació “la Caixa”, que vol potenciar la igualtat d’oportunitats d’aprenentatge de l’alumnat i la qualitat educativa dels centres.