Corria el gener del 2020. Ningú no s’imaginava que l’institut tancaria dos mesos més tard a causa d’una llarga pandèmia. J., estudiant del centre, va veure que la conserge tancava la porta i va arrencar a córrer els pocs metres que el separaven de l’entrada. Sí, arribaria. No, no va arribar. Es va trobar volant per sobre del capó d’un tot terreny urbà (SUV), un d’aquests cotxes grans que han proliferat a les ciutats. Els testimonis dirien que aquell cotxe circulava a més dels 20km/h permesos en aquell carrer presumptament pacificat. L’ambulància va arribar ràpid i va atendre immediatament al noi, que havia quedat al terrat, estirat i adolorit. Mentrestant, un dels agents de la guàrdia urbana presents deia que el noi atropellat havia travessat amb un patinet que es trobava al costat del lloc de l’accident. La professora propietària del patinet va aclarir el malentès i va quedar clar que l’alumne circulava a peu per la zona de preferència de vianants.
Afortunadament, tot va quedar en un gran ensurt. Les proves no van detectar cap os trencat ni lesió greu, així que l’hospitalització va ser breu i la rehabilitació no molt llarga. Va tenir molta més sort que el nen d’una escola propera del barri que, pocs mesos abans, havia mort després de ser atropellat per una moto a la sortida del seu centre.
El 2021, i amb aquesta experiència relativament recent, l’institut va acollir molt bé la proposta de l’escola colindant de presentar un projecte de pacificació de l’entorn escolar en el marc dels pressupostos participatius de l’Ajuntament de Barcelona.
Després de mesos de cooperació entre famílies, professorat, alumnat i experts externs es va presentar un projecte amb més espai i mobiliari d’estada a les entrades dels centres per a les persones, menys espai i velocitat per als vehicles i més verd. Al procés d’elaboració del projecte i la seva quantificació per part dels tècnics (uns 250.000 euros) va seguir el de mobilització perquè fos votat per famílies i veïnat en pugna amb altres interessants projectes del districte. Com a resultat de la votació popular, va ser un dels projectes escollits per a la despesa de 30 milions d’euros a tota la ciutat i uns 3 milions d’euros al districte.
Diuen que el dimoni està als detalls. Després de l’alegria per l’èxit col·lectiu, va venir la negociació per concretar els detalls entre el grup promotor i els tècnics de mobilitat i urbanisme de l’Ajuntament.
Va ser una alegria rebre la resposta positiva traduïda en la incorporació al projecte de tres grans parterres amb tres arbres cadascun
Malgrat les reticències inicials a ampliar l’espai per a famílies i alumnes a l’entrada principal de l’escola per part de Mobilitat amb l’argument de què era un carrer de la xarxa bàsica amb dos carrils cotxe ampliable en un futur amb un tercer carril dedicat al bus, es va acabar acceptant les demandes del grup promotor, que defensava aquesta qüestió com a cabdal al projecte. D’altra banda, l’entrada a l’institut, en el carrer on va ocórrer l’atropellament, quedava restringida a la circulació de vianants, bicis i VMP, amb l’exclusió dels vehicles motoritzats.
També va haver-hi diferències amb l’àrea d’Urbanisme, que plantejava una actuació d’urbanisme tàctic com la de la majoria d’actuacions del programa Protegim les Escoles. Se’ls va demanar que estudiessin la possibilitat d’anar més enllà de la instal·lació de jardineres i es pogués desasfaltar per plantar arbres a parterres. La resposta va ser que encariria molt el projecte si calia fer la instal·lació d’aigua, però es van comprometre a estudiar la viabilitat tècnica i econòmica. Va ser una alegria rebre la resposta positiva traduïda en la incorporació al projecte de tres grans parterres amb tres arbres cadascun.
La previsió és que les obres comencin al juny de 2023 i acabin abans de l’inici del curs al setembre. El procés ha estat un exemple d’allò que és possible fer des de la ciutadania organitzada quan l’administració es posa al seu servei.