Com sabem, la ludificació o gamificació és un procés on s’apliquen elements i mecàniques pròpies dels jocs en contextos no lúdics, com ara les aules. Es busca que l’alumnat assoleixi els coneixements a través de la participació activa, la motivació i el compromís, establint diferents dinàmiques de joc en l’aprenentatge per garantir uns millors resultats. Aquest enfocament a les aules capta l’atenció dels més petits i desperta en ells una gran curiositat i implicació pel que estan aprenent.
En el cas concret dels idiomes, la introducció de dinàmiques de joc en el seu aprenentatge permet als estudiants experimentar un entorn immersiu i interactiu, amb la llibertat de provar-ho i equivocar-se sense por a ser jutjats, fomentant així la seva confiança en la utilització de la llengua estrangera.
A més, en utilitzar la llengua objectiu com a vehicular al llarg de tot el joc es fomenta la competència comunicativa en aquest nou idioma. Aquesta comunicació constant en situacions reals i significatives els ajuda a millorar la seva fluïdesa, ampliar el seu vocabulari i adquirir noves estructures gramaticals.
Jocs col·laboratius per a un aprenentatge integral
La ludificació de l’aprenentatge també té un impacte positiu en el desenvolupament de les habilitats socials i emocionals dels estudiants. En els jocs col·laboratius, els estudiants han de treballar en equip, resoldre conflictes i comunicar-se de manera efectiva amb els altres jugadors. Aquesta interacció constant fomenta l’empatia, la cooperació i el respecte mutu. Tot plegat, en un entorn segur per experimentar i prendre decisions.
La gamificació també és una eina que fomenta l’autonomia i la responsabilitat dels estudiants: en lloc de realitzar tasques per entregar-les al professor, els alumnes són responsables de valorar si el seu rendiment i tècniques de cara els objectius del joc, tot prenent consciència d’aquelles àrees on poden millorar.
Desenvolupament d’habilitats clau i adaptabilitat
Els professionals a càrrec de dissenyar i implementar la ludificació a les aules poden posar èmfasi en el fet que les activitats desenvolupin el pensament crític dels nens i nenes, així com la creativitat i la presa de decisions. Es troben en un entorn on no només han de memoritzar certa informació, sinó que han d’entendre-la, meditar-la i valorar què fan amb ella.
Un altre aspecte rellevant a tenir en compte és la millora de la capacitat d’atenció dels estudiants. En l’actualitat, en què som bombardejats per innumerables estímuls que poden disminuir la nostra capacitat de concentració, la implementació de la ludificació a l’aula és una eina extremadament eficaç per mantenir l’atenció dels alumnes durant períodes més llargs de temps.
La gamificació també és una eina que fomenta l’autonomia i la responsabilitat dels estudiants
Permetin-me posar un exemple: a CIC Escola d’Idiomes cada estiu fem la Summer Adventure School, aquest any es transformarà en la Summer School of Magic. Es tracta d’un casal íntegrament en anglès que combina l’aprenentatge amb una temàtica màgica per proporcionar una experiència enriquidora i divertida als més petits. En aquest entorn, inspirat en l’univers de Harry Potter, els alumnes s’endinsen en un món imaginari on han de resoldre reptes, superar obstacles i interactuar amb personatges fascinants, tot utilitzant l’anglès com a llengua de comunicació.
Aquest és només un simple exemple de com la gamificació a les aules possibilita que l’alumnat explori de manera més amplia les seves múltiples capacitats, des de la motivació, la implicació i el gaudi.