És evident que no podem negar els avantatges que aquests dispositius ens poden oferir, com són l’accés immediat a la informació i la comunicació eficient, entre d’altres. No obstant això, fa temps que aquest tema ha generat moltes inquietuds a l’escola, sobretot pel seu impacte en el benestar emocional dels joves.
Som conscients que els telèfons mòbils són una font de distracció innegable, i al mateix temps, de conflictes. Les notificacions arriben constantment i les temptacions d’explorar-les són, sovint, difícils de controlar. Amb tot això, tenim la certesa que el seu ús abusiu està relacionat, generalment, amb problemes de salut mental (ansietat, depressió, trastorns de la conducta alimentària…), especialment en l’etapa de l’adolescència. La pressió constant per haver de respondre missatges i mantenir-se actualitzats a les xarxes pot crear sentiments de sobrecàrrega emocional.
A l’escola sempre hem pensat que era cabdal la regulació dels dispositius, però aquest curs hem intensificat la normativa i hem volgut anar un pas més enllà; hem apostat per ser: Escola Lliure de Telèfons Mòbils.
L’objectiu de l’escola rau a aconseguir un entorn d’aprenentatge més enfocat, saludable i equitatiu
Des de la seva aplicació al mes de setembre, podem enumerar alguns dels beneficis que hem observat en el nostre alumnat:
- Millora de la concentració: sense distraccions, els estudiants poden mantenir una concentració més consistent, la qual cosa contribueix en la retenció de la informació, en els resultats acadèmics i en el seu rendiment.
- Promoció de la interacció social: les interrelacions cara a cara entre alumnes enriqueixen les habilitats socials i les relacions interpersonals. Aquest fet, alhora, convida a la creació d’un ambient més enfocat, on els estudiants poden connectar entre ells i el professorat.
- Millora del benestar emocional: limitar l’ús dels telèfons ens ajuda a minvar els problemes de salut mental com l’ansietat, la depressió i la dependència, ja que els joves estan menys exposats a les pressions de la xarxa i la comparació constant amb els altres.
- Establiment de límits saludables: una escola lliure de telèfons mòbils ajuda l’alumnat a establir límits entre l’ús de la tecnologia i el temps de qualitat fora d’aquesta, potenciant el desenvolupament d’habilitats d’autoregulació i gestió del temps. D’aquesta manera, aprenen a trobar l’equilibri entre les seves vides digitals i reals, preparant-los per un futur personal i professional en què aquestes destreses seran més valuoses que mai.
- Igualtat d’oportunitats: podem assegurar que, amb aquesta nova normativa, tots els estudiants tenen accés als mateixos recursos i oportunitats d’aprenentatge, reduint així les disparitats entre els joves amb diferents nivells d’accés a la tecnologia.
- Continuïtat a casa: algunes famílies de l’escola han començat a instaurar rutines i a marcar franges horàries lliures de telèfons. Fet que permet una comunicació més profunda i significativa, especialment durant els àpats o les hores abans d’anar a dormir.
L’objectiu de l’escola rau a aconseguir un entorn d’aprenentatge més enfocat, saludable i equitatiu, beneficiant les relacions interpersonals de tota la comunitat educativa. Al mateix temps, donem l’oportunitat a l’alumnat per establir fonaments sòlids per al seu futur com és la bona gestió del temps, l’autoregulació i gaudir més del que t’aporta la vida real.