Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Quan el mal no ve de les competències

    Juli Palou, Montserrat Fons i Jaume Cela

    El país que va oblidar les seves autores

    Jordi Ojeda

    Així queda la nova cúpula del Departament d’Educació i FP

    Redacció

    Pepe Menéndez: “L’escola treballa amb éssers humans en construcció”

    Ana Basanta

    Visca el taxi! Visca la concertada!

    Bernat Ferrer
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Subscribe
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Aprenentatge

    Opinió
    L’art d’escriure, pensar i comunicar

    Jordi SatorraBy Jordi Satorragener 16, 2024Updated:octubre 27, 2024No hi ha comentaris3 Mins Read
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    | GettyImages
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Què ens fa humans? Què ens fa cultes? No vull encetar un debat epistemològic en un text breu però potser com ens comuniquem, com traslladem allò heretat culturalment (en sentit ampli) i ho transformem / adaptem, és un factor determinant. Des de fa 6 anys imparteixo una assignatura autocreada a 1r de batxillerat, Comunicació Digital, que posa l’accent en aquest bonic viatge des del gen FOXP2 a la lletra i la imatge. Intento traslladar com l’aire, cable i ones hertzianes són uns instruments que enllacen tecnologia i comunicació amb l’ús d’enginys diversos. Quan arribo a la imatge en moviment i al mòbil (xarxes, continguts i publicitat) pretenc fer veure que és una metàfora de tota l’herència cultural i mediàtica que tenim, literalment, a la mà; una mena d’enginy que viu del passat, navega pel present i apunta al futur.

    Escriure és un acte cultural i cognitiu complet. Implica tenir coneixements i una habilitat comunicativa que pivota sobre la lletra (l’expressió mínima de la comunicació humana). “Saber de lletra” o “ser un analfabet” són expressions que situen l’escriure en un pla superior a l’estricta grafia. La història de l’escriptura ens demostra que a l’antiguitat clàssica tenir un esclau que ensenyés els hereus a llegir o escriure era un mèrit (la lectura es feia en veu alta), però si ho feia als altres esclaus tenia un càstig. A les guerres del segle XX hi havia soldats que escrivien les cartes als altres companys. La força de la paraula (escrita) fa que sigui objecte de limitació en les dictadures, en les religions, etc. una massa analfabeta és més fàcil de dirigir.

    Quan llegim atentament prenem apunts; el gest de la lectura és escriure. Quan reescrivim un text, prestant atenció, el fem nostre i els mecanismes de fixació mental dels continguts augmenten. Ara que toca analitzar la comprensió lectora dels alumnes ens adonem que una part dels alumnes caminen, sovint, empesos per una digitalització malentesa -que detesta la lletra escrita a mà- cap a l’analfabetisme.

    Quan reescrivim un text, prestant atenció, el fem nostre i els mecanismes de fixació mental dels continguts augmenten

    Unes poques famílies que ja no poden/volen/saben acompanyar els seus fills en en complex procés educatiu ens posen al davant d’una societat que fa de l’esforç i la responsabilitat uns dimonis a extingir (llegir comprensivament i escriure és un esforç!). Hi ha voluntaris per ser incompetents en escriure perquè les sirenes socials de vernís digital -influenciadores, innovadores i immediates- els xiuxiuegen que ja no cal “saber de lletra” i que tot és a internet i instantani. Com sempre, els docents som responsabilitzats de tanta desídia social i se’ns insta a fer -a l’aula- teatre, jocs de gomets o post-it o Kahoots, etc. per revertir una decisió presa o induïda per qui són els subjectes de l’aprenentatge (una feina de redreçament especialment complexa a l’ESO).

    Com deia Baudelaire “França travessa una fase de vulgaritat. París és el centre d’on s’irradia l’estupidesa universal. Malgrat Molière i Béranger, ningú no hauria cregut mai que França s’encaminés d’una manera tan fulgurant per la via del progrés. Tot el que fa referència a l’art és terra incognita. Els grans homes són estúpids.” Doncs això, caminen (potser ja corren) cap a l’abisme els nous analfabets del món digital i individualista.

    educació digital escriptura Lectoescriptura opinió
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Jordi Satorra

    Related Posts

    Opinió
    Quan el mal no ve de les competències

    octubre 25, 2024

    Opinió
    Adultesa prematura

    octubre 24, 2024

    Opinió
    Dones nouvingudes i la formació en català

    octubre 22, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    Menu
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    El Diari de l'Educacio

    Fundació Periodisme Plural

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    Menu
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball


    El Diari de l’Educació, 2024

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
    Veure preferències
    {title} {title} {title}