El Govern ha aprovat les instruccions sobre l’ús dels mòbils a partir del curs 2024-25, en base a les conclusions del debat del Consell d’Educació de Catalunya, que se centren en prohibir-lo a infantil i primària, i restringir-lo a secundària i a la postobligatòria.
Així, l’alumnat d’infantil i primària no podrà fer servir el dispositiu a l’aula, al pati, en altres espais comuns i a les extraescolars. En cas que l’estudiant porti un dispositiu mòbil personal, aquest ha d’estar apagat al llarg de la jornada escolar i desat en un lloc segur, que ha de determinar el centre.
A l’ESO s’estableix una restricció general, excepte amb finalitat pedagògica a l’aula indicada pel docent, però també està prohibit al pati i a la resta d’espais comuns. Si l’alumne té un mòbil, l’ha d’apagar en entrar al centre i cada centra establirà on ha d’estar el mòbil durant la jornada escolar, sigui a la motxilla, a una taquilla o a una caixa a l’aula, per exemple.
Pel que fa a l’educació postobligatòria, com Batxillerat i Formació Professional, hi ha una restricció parcial i es podrà utilitzar a l’aula, només amb finalitat pedagògica, i fora de l’aula si ho decideix el centre. S’entén que en aquesta etapa l’alumnat ha de ser responsable del seu mòbil, tenint en compte la bona convivència i respectant els drets fonamentals i la protecció de dades.
La normativa preveu excepcions per raons de salut, sortides, activitats singulars i emergències. L’informe, elaborat per la Conselleria d’Educació, parteix de la base que “tot l’ús dels telèfons mòbils als centres ha de ser el mínim possible i que els usos permesos han d’estar justificats educativament” i assenyala que la regulació dels mòbils ha de ser compatible amb l’assoliment de la competència digital de l’alumnat.
Autonomia de centres
Reduir l’ús del mòbil busca evitar distraccions que poden afectar adversament el rendiment acadèmic i el neurodesenvolupament. Les instruccions volen ser un marc general comú per a tot el sistema que cada centre prendrà com a referència, per tal de “concretar el règim intern de l’ús dels telèfons mòbils en funció dels acords que es prenguin a cada centre”, afegeix Educació.
En cas que l’alumnat no segueixi les indicacions, serà el centre qui decideixi si l’actuació és susceptible de constituir una irregularitat o una falta lleu, greu o molt greu, així com també s’haurà d’encarregar de les mesures correctores o les sancions pertinents, sense obviar que algunes actuacions poden tenir responsabilitats penals. En aquest sentit, el document elaborat per la Conselleria recorda que hi ha uns límits legals que estableixen un mínim d’edat per a l’ús de les xarxes socials i alguns continguts d’Internet.
El departament que dirigeix Anna Simó posa èmfasi en que l’ús d’aquests dispositius en la infància i l’adolescència va més enllà del centre educatiu i afecta l’àmbit familiar i social. Així, es preveuen formes de capacitació amb les famílies tot compartint recursos perquè puguin exercir control parental.
La consellera ha resumit en roda de premsa els principals punts de la normativa: “Hem acordat l’absència total dels telèfons mòbils a infantil i primària durant tot l’horari escolar i en el cas de secundària es podran fer servir quan estigui justificat educativament”. “Aquesta qüestió s’havia d’abordar a partir del diàleg amb l’alumnat, docents i les famílies per prendre consciència dels perills potencials i les oportunitats de l’ús dels mòbils”, ha afegit.
Adults
Pel que fa a la resta de la comunitat educativa, més enllà de l’alumnat, en termes generals totes les persones han d’actuar de manera “coherent” amb la normativa en relació amb l’ús del mòbil en tots els espais i en totes les franges educatives. “Tots els adults actuen com a models de referència per a infants i joves en el seu procés d’aprenentatge. Per aquest motiu, cal que tots els adults referents, tant sigui en l’àmbit educatiu com en l’entorn familiar, actuïn fent un ús exemplar dels dispositius mòbils, la qual cosa tindrà un impacte protector en els menors”, remarca el text.
Es recomana poder promoure un debat al voltant d’aquest aspecte, ja sigui en el claustre, amb el conjunt d’agents del consell escolar, ja sigui amb la resta de persones que tenen un contacte directe amb l’alumnat durant el temps de migdia o en activitats extraescolars relacionades directament amb el centre.