Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Quan el mal no ve de les competències

    Juli Palou, Montserrat Fons i Jaume Cela

    El país que va oblidar les seves autores

    Jordi Ojeda

    Així queda la nova cúpula del Departament d’Educació i FP

    Redacció

    Pepe Menéndez: “L’escola treballa amb éssers humans en construcció”

    Ana Basanta

    Visca el taxi! Visca la concertada!

    Bernat Ferrer
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Subscribe
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Centres Educatius

    Actualitat
    Aprovada la prohibició dels mòbils a primària a Catalunya des del curs 2024-25

    Ana BasantaBy Ana Basantagener 30, 2024Updated:octubre 27, 2024No hi ha comentaris4 Mins Read
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    | Gettyimages
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    El Govern ha aprovat les instruccions sobre l’ús dels mòbils a partir del curs 2024-25, en base a les conclusions del debat del Consell d’Educació de Catalunya, que se centren en prohibir-lo a infantil i primària, i restringir-lo a secundària i a la postobligatòria.

    Així, l’alumnat d’infantil i primària no podrà fer servir el dispositiu a l’aula, al pati, en altres espais comuns i a les extraescolars. En cas que l’estudiant porti un dispositiu mòbil personal, aquest ha d’estar apagat al llarg de la jornada escolar i desat en un lloc segur, que ha de determinar el centre.

    A l’ESO s’estableix una restricció general, excepte amb finalitat pedagògica a l’aula indicada pel docent, però també està prohibit al pati i a la resta d’espais comuns. Si l’alumne té un mòbil, l’ha d’apagar en entrar al centre i cada centra establirà on ha d’estar el mòbil durant la jornada escolar, sigui a la motxilla, a una taquilla o a una caixa a l’aula, per exemple.

    Pel que fa a l’educació postobligatòria, com Batxillerat i Formació Professional, hi ha una restricció parcial i es podrà utilitzar a l’aula, només amb finalitat pedagògica, i fora de l’aula si ho decideix el centre. S’entén que en aquesta etapa l’alumnat ha de ser responsable del seu mòbil, tenint en compte la bona convivència i respectant els drets fonamentals i la protecció de dades.

    La normativa preveu excepcions per raons de salut, sortides, activitats singulars i emergències. L’informe, elaborat per la Conselleria d’Educació, parteix de la base que “tot l’ús dels telèfons mòbils als centres ha de ser el mínim possible i que els usos permesos han d’estar justificats educativament” i assenyala que la regulació dels mòbils ha de ser compatible amb l’assoliment de la competència digital de l’alumnat.

    Autonomia de centres

    Reduir l’ús del mòbil busca evitar distraccions que poden afectar adversament el rendiment acadèmic i el neurodesenvolupament. Les instruccions volen ser un marc general comú per a tot el sistema que cada centre prendrà com a referència, per tal de “concretar el règim intern de l’ús dels telèfons mòbils en funció dels acords que es prenguin a cada centre”, afegeix Educació.

    En cas que l’alumnat no segueixi les indicacions, serà el centre qui decideixi si l’actuació és susceptible de constituir una irregularitat o una falta lleu, greu o molt greu, així com també s’haurà d’encarregar de les mesures correctores o les sancions pertinents, sense obviar que algunes actuacions poden tenir responsabilitats penals. En aquest sentit, el document elaborat per la Conselleria recorda que hi ha uns límits legals que estableixen un mínim d’edat per a l’ús de les xarxes socials i alguns continguts d’Internet.

    El departament que dirigeix Anna Simó posa èmfasi en que l’ús d’aquests dispositius en la infància i l’adolescència va més enllà del centre educatiu i afecta l’àmbit familiar i social. Així, es preveuen formes de capacitació amb les famílies tot compartint recursos perquè puguin exercir control parental.

    La consellera ha resumit en roda de premsa els principals punts de la normativa: “Hem acordat l’absència total dels telèfons mòbils a infantil i primària durant tot l’horari escolar i en el cas de secundària es podran fer servir quan estigui justificat educativament”. “Aquesta qüestió s’havia d’abordar a partir del diàleg amb l’alumnat, docents i les famílies per prendre consciència dels perills potencials i les oportunitats de l’ús dels mòbils”, ha afegit.

    Adults

    Pel que fa a la resta de la comunitat educativa, més enllà de l’alumnat, en termes generals totes les persones han d’actuar de manera “coherent” amb la normativa en relació amb l’ús del mòbil en tots els espais i en totes les franges educatives. “Tots els adults actuen com a models de referència per a infants i joves en el seu procés d’aprenentatge. Per aquest motiu, cal que tots els adults referents, tant sigui en l’àmbit educatiu com en l’entorn familiar, actuïn fent un ús exemplar dels dispositius mòbils, la qual cosa tindrà un impacte protector en els menors”, remarca el text.

    Es recomana poder promoure un debat al voltant d’aquest aspecte, ja sigui en el claustre, amb el conjunt d’agents del consell escolar, ja sigui amb la resta de persones que tenen un contacte directe amb l’alumnat durant el temps de migdia o en activitats extraescolars relacionades directament amb el centre.

    digital educació digital mòbil mòbil a les aules
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Periodista i escriptora. Des del 2023, directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "Doctor, no voy a rendirme", "Días que valieron la pena" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Opinió
    Adultesa prematura

    octubre 24, 2024

    Opinió
    Visca el taxi! Visca la concertada!

    octubre 21, 2024

    Entrevista
    Antoni Arasanz: «És evident que el model propi no s’ha assolit ni de bon tros»

    octubre 17, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    Menu
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    El Diari de l'Educacio

    Fundació Periodisme Plural

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    Menu
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball


    El Diari de l’Educació, 2024

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
    Veure preferències
    {title} {title} {title}