El posicionament de la FAPEL en aquest assumpte, manifestat públicament i al Consell Escolar de Catalunya ha estat sempre el següent:
Les famílies som les responsables primeres i principals de l’educació dels nostres fills, i per tant recau en nosaltres la decisió de proporcionar als nostres fills els dispositius mòbils que considerem oportú, a l’edat que considerem adient i educar-los en l’ús positiu i responsable.
Entenem que l’ús d’aquests dispositius requereix d’una maduresa que els infants i adolescents encara no disposen, i que són un greu distractor de la seva capacitat d’atenció, de l’adquisició de coneixements i de la socialització. En aquest sentit, els informes, estudis i experts del sector de la salut són molt clars.
En el procés educatiu dels nostres fills i filles, l’escola i el professorat hi juga un paper fonamental, per tal que adquireixin coneixements i aprenentatges, així com el seu rol socialitzador. En aquest procés, l’acompanyament del professorat a través de la implantació generalitzada de la tutoria personal i compartida esdevé fonamental, així com la formació que l’escola i les AMPAs i AFAs poden fer.
L’ús d’aquests dispositius requereix d’una maduresa que els infants i adolescents encara no disposen, i que són un greu distractor de la seva capacitat d’atenció
Valorant la necessitat d’adquirir coneixements i competències en l’àmbit digital, la disponibilitat generalitzada de dispositius mòbils personals distorsiona l’aprenentatge i la convivència als centres educatius. Aquests coneixements i competències es poden adquirir també a través de dispositius disponibles a les escoles per a aquells usos que siguin pedagògicament necessaris i justificats.
La valoració que fem de les instruccions:
- Valorem positivament que el departament, per fi, digui que “És fonamental reconèixer el paper cabdal de les famílies com a model pel que fa al bon ús d’aquests dispositius mòbils, no només en l’àmbit escolar sinó també en el personal i en el social, i per educar infants i joves en usos saludables que evitin situacions perjudicials per a la seva salut i integritat personal i la dels altres.”
- Valorem positivament la prohibició general de l’ús de dispositius mòbils personals a l’escola, ja que tota la comunitat educativa l’ha reclamat reiteradament.
- Valorem l’autonomia de centre que les instruccions refereixen, i ens agradaria que aquesta autonomia es tingués en compte també per part del departament en altres àmbits o aspectes, com l’organització escolar i altres.
Finalment, confiem que la implementació a cada centre d’aquestes instruccions ajudarà a millorar molts aspectes en el procés educatiu dels infants i joves i de la seva convivència, així com col·laborar a que les famílies prestem més atenció a aquest aspecte de l’educació, amb responsabilitat.