Fa uns mesos un grup de persones, professionals de l’educació, conscients dels problemes de qualitat que presenta la docència a Menorca i del moment de desànim generalitzat i, a vegades intencional, que vivim, ens vam constituir en grup de recerca per cooperar amb els professionals dels nivells educatius bàsics preocupats pel tema. La intenció és procurar concretar quins són els problemes més rellevants que cal considerar, i aportar coneixements i experiències per trobar respostes que puguin millorar l’afecció dels alumnes per l’escola i identificar les causes i els possibles remeis de l’estrès i pèrdua d’il·lusió de molts mestres i professors. No es pretén esmenar ni substituir a ningú, es tracta d’ajudar donant veu als qui treballen i coneixen els centres docents.
Ja sabem que cap vent ajuda a la barca que no sap cap a quin port navega, i aquests són els nostres fars. Volem formar els futurs ciutadans per ser membres d’una societat verdaderament democràtica i equitativa, i consideram que una bona formació per a tots els futurs ciutadans és la seva condició de possibilitat. Ho resumim en quatre punts:
- La democràcia reconeix la dignitat de tota persona humana i açò demana cuidar del ple desenvolupament de la personalitat de tots els infants i joves, perquè tots tenen el dret i el deure d’exercir com a ciutadans amb coneixement, criteri, llibertat i responsabilitat. De la formació dels ciutadans depèn la salut de la democràcia i la qualitat del benestar comú.
- La bona educació, com la democràcia suposa la pràctica d’una convivència basada en el respecte per la diversitat, la pràctica del diàleg, la participació i la responsabilitat.
- Entendre que ensenyar educant és un acte de respecte i d’estimació dels docents pels alumnes, per damunt de modes i tendències conjunturals que fan oblidar l’essencial.
- La rellevància social de l’educació suposa el reconeixement del valor de tots aquells que eduquen que sempre han de tenir veu en les qüestions i problemes referents a la seva tasca. I que han de comptar amb els mecanismes adequats per a l’autocrítica i la recerca permanent.
Per totes les raons exposades, convidam la comunitat educativa a participar en les accions que relacionades amb tot açò emprendrem i especialment en una jornada que es convocarà en els pròxims mesos per reflexionar de forma col·lectiva sobre la situació actual de l’educació, i pensar i proposar accions a curt i llarg termini. La jornada està pensada per a les persones que coneixen què representa ensenyar i educar en el món d’avui, a les que entenen la rellevància social de l’educació, la seva complexitat, les seves limitacions i que, tanmateix, saben la satisfacció i l’esperança que dona fer camí treballant amb els nostres infants i joves. En aquest marc volem recollir experiències innovadores que ens permetin avançar.
Connectar experiències crea un teixit dens d’oportunitats
Algunes de les pràctiques educatives del dia a dia dels centres i de moltes entitats són d’un molt bon nivell, superior a allò que pretenen les ordres i els currículums oficials. L’aplicació a la realitat del saber dels professionals i dels entorns de col·laboració a vegades resulta molt més instructiu que les pàgines i pàgines de doctrina formal. S’hi combinen la ciència, l’experiència i la creativitat d’un o més educadors. Són testimonis vius de didàctica i bona pedagogia ben reals.
Per açò el Grup de Recerca en Educació ha demanat a tots els centres, col·lectius i institucions que ens remetin aquests bons exemples de pràctiques, perquè les volem analitzar, fer-ne una base consultable i divulgar-les perquè siguin conegudes i es puguin replicar adaptades a altres situacions. Una font d’inspiració. Connectar experiències crea un teixit dens d’oportunitats. Facilita la feina en nivells alts d’aprofitament.
L’objectiu és crear un mena d’atles didàctic i pedagògic actualitzable que sigui un recurs potent per a l’illa
El context actual de canvis de fonaments, objectius i recursos en l’educació exigeix fer-ne una digestió ben feta i plasmar tanta teoria nova en situacions d’aprenentatge reals que tenguin bons resultats. Després d’un temps prudent de revisió, avaluació i correcció es converteixen en oportunitats interessants que ajuden a aprendre, al llarg de diferents cursos.
Escampats per la nostra illa hi ha casos excel·lents de bona educació, tant en centres com en entorns socioeducatius, constitueixen un saber desaprofitat perquè no es generalitzen prou. És un capital educatiu valuós. En el passat, l’evolució de la qualitat educativa va ajudar-se i molt d’aquestes bones pràctiques que s’escampaven per mitjà del Moviment de Renovació Pedagògica. La nostra intenció és recollir-los i ajudar a que multipliquin els efectes a la resta de l’illa. L’objectiu és crear un mena d’atles didàctic i pedagògic actualitzable que sigui un recurs potent per a l’illa.
Per açò només cal explicar-les breument i enviar-nos-les (perejaumealzinasegui@gmail.com).