‘El paper de l’educació en la transformació social’ és el títol del segon debat ‘Diàlegs pel canvi’ organitzat per l’Observatori per a la Transformació Social (OTS), en què diferents persones referents del món educatiu van exposar quins són els principals reptes de futur i quins agents serien els protagonistes.
La trobada va tenir lloc el 15 de març a l’Associació Coordinadora Sinergia Social i va estar conduïda pel president executiu de l’OTS, Joan Segarra. Van participar Ana Basanta, directora d’El Diari de l’Educació; Enric Aragonès Jové, director de l’Aliança Educació 360; Rosa Fernández, cap del departament de ciències experimentals en un institut públic; Francesc Granada, director de l’escola Nou Patufet SCCL; Jose Antonio Ruiz, director de relacions i participació a Fundesplai, i Alba Cortina, directora de l’Escola d’Educació Especial Jeroni de Moragas.
Les participants van tractar sobre quins són els reptes principals a què ha de fer front l’àmbit de l’educació per aconseguir ser una eina de transformació social, i la discussió va donar lloc a un consens sobre la necessitat d’una educació més inclusiva i accessible, que promogui valors de justícia social i equitat, enfronti el desafiament de la digitalització i prepari els alumnes per als reptes del futur.
També van tractar sobre quins són els agents del sector educatiu que haurien d’assumir protagonisme per fer front a aquests reptes i quin rol haurien de jugar. En les diferents intervencions es va citar docents, institucions educatives, família, alumnat i societat civil, tot destacant el paper de les administracions públiques per crear un entorn educatiu que faciliti aquesta transformació.
Diversitat
Ana Basanta va subratllar la importància de “promoure una educació que respecti i celebri la diversitat com a eina per construir una societat més justa i inclusiva.” Va posar en valor la impactant xifra de l’informe del Síndic de Greuges: 750.000 infants i adolescents en risc de pobresa. “Crec que va molt més enllà de l’educació però que des de l’educació també s’ha de fer alguna cosa perquè ningú pot estar fora d’això”, afirmava.
Enric Aragonès Jové va insistir en “la urgència d’adoptar un enfocament més holístic a l’educació, reconeixent el valor de l’aprenentatge fora de l’aula i la seva contribució al desenvolupament personal i social dels estudiants.”
Món digital
Rosa Fernández va destacar “la necessitat d’adaptar-se a les noves tecnologies, alhora que es promou un pensament crític entre els estudiants per preparar-los per al món digital.”
Francesc Granada va expressar que “l’objectiu de l’educació hauria de ser fomentar la curiositat, la creativitat i la capacitat crítica dels estudiants, preparant-los per ser ciutadans actius i responsables.”
Educació no formal
Jose Antonio Ruiz va enfocar-se en “la importància de l’educació no formal i la seva capacitat per complementar l’aprenentatge formal, promoure la participació social i el desenvolupament de competències vitals.”
Alba Cortina va reivindicar “la centralitat de l’educació inclusiva, que asseguri que tots els estudiants, independentment de les seves necessitats, puguin beneficiar-se d’un aprenentatge de qualitat i igualitari.”
Pròxim debat
Joan Segarra va agrair als ponents i assistents la seva participació i compromís amb l’educació com a motor de canvi social. Va recordar que aquesta trobada és part d’una sèrie de diàlegs que l’OTS continuarà organitzant, amb l’objectiu de posar sobre la taula discussions crucials per al futur de la societat. Segarra va anunciar que el pròxim debat se centrarà en l’acció social i el tercer sector, continuant així amb l’esforç col·lectiu per entendre i millorar els pilars de l’estat de benestar. Se celebrarà a l’Associació Coordinadora Sinergia Social) el 24 de maig.
L’OTS és una comunitat oberta de persones, organitzacions, empreses i entitats que treballen per a la cohesió i el canvi social i que es proposa com a plataforma de reflexió i coneixement, impulsant nous debats, donant veu a les diferents opinions i apostant per una mirada a futur.