Al llarg d’aquest curs, l’alumnat de 4t d’ESO de l’Escola Nou Patufet de Barcelona ha conegut de prop una problemàtica ambiental sovint invisibilitzada: la contaminació dels mars i oceans. Per a fer-ho, en un inici es van preguntar quin era el nivell de contaminació del mar que voreja la platja de Barcelona. Això els va portar a indagar sobre les causes i conseqüències d’aquest fenomen i les possibles solucions que hi ha a l’abast. A partir d’aquí van plantejar-se el repte de poder sensibilitzar a la seva comunitat més propera sobre aquesta problemàtica. Com a resultat, els darrers mesos han treballat en l’elaboració d’infografies divulgatives i d’altres propostes a través de l’art. Com d’altres escoles, el Nou Patufet combina dos ingredients en el seu plantejament pedagògic: l’aprenentatge basat en projectes (ABP) i una voluntat a contribuir a un món més sostenible, just i pacífic. Què fa possible la creació d’aquests projectes? Descobrim-ho.
L’aposta per plantejar experiències d’aprenentatge significatives, motivadores i enfocades a donar resposta als reptes globals contemporanis, cada dia està més estesa entre molts centres i docents de Catalunya. En consonància amb una renovada aposta curricular que incorpora com a horitzó de referència els Objectius de Desenvolupament Sostenible i l’Agenda 2030, diferents centres educatius han trobat en l’ABPxODS, un marc idoni per a plantejar situacions d’aprenentatge a les aules que abordin reptes globals des de com ens afecten localment. Com el mateix nom deixa entreveure, ABPxODS és una iniciativa enfocada a tota la comunitat educativa que vol implementar un aprenentatge basat en projectes d’alta qualitat que contribueixin a l’assoliment dels ODS.
La proposta educativa ABPxODS -impulsada el 2018 des d’una aliança de CATESCO amb la UPF- va començar a forjar-se a Catalunya fruit de la publicació Educació per als ODS (UNESCO, 2017). Aquest document, que planteja de quina manera l’educació pot contribuir a l’assoliment de l’Agenda 2030, proposa un total de 8 competències clau per a la sostenibilitat a treballar en qualsevol àmbit educatiu. L’assoliment de totes elles per part de les persones qui passen pel sistema educatiu, pot generar una ciutadania més capaç de contribuir a construir un horitzó global més sostenible per a la humanitat i el planeta.
Aquest seguit de competències configuren un entramat d’habilitats, capacitats i valors que s’articulen per afrontar problemes complexos, des de la col·laboració, tot atenent la seva dimensió sistèmica; imaginar escenaris de futur possibles amb mirada crítica i plantejar propostes concretes i aterrades al seu context local. El marc competencial de la UNESCO està estretament vinculat a les competències ciutadanes recollides a l’actual currículum educatiu. Tot i això, desgrana amb més detall els diferents aspectes que configuren l’anomenada Competència Ciutadana recollida al currículum del Departament d’Educació.
Ara bé, perquè l’alumnat pugui desenvolupar aquest seguit de competències tot treballant algun ODS, la UNESCO el 2017 hi va afegir un requisit indispensable: cal transformar la forma en què estem educant tot incorporant metodologies més actives que fomentin l’aprenentatge autònom, on l’alumnat en sigui el vertader protagonista, promoguin la col·laboració i estableixin vincles entre l’aprenentatge formal i l’informal. Com diu l’informe mundial d’educació Reimaginem junts els nostres Futurs (UNESCO, 2021): “Perquè l’educació pugui desencadenar tot el seu potencial transformador, cal transformar-la en si mateixa”
El treball per projectes demana que un grup d’aprenents es focalitzi en contribuir a resoldre un problema complex tot endinsant-se en els sabers necessaris per entendre aquell problema
I és aquí on l’Aprenentatge Basat en Projectes, esdevé una metodologia educativa que connecta molt bé amb aquest propòsit i visió de la UNESCO. El treball per projectes demana que un grup d’aprenents es focalitzi en contribuir a resoldre un problema complex tot endinsant-se en els sabers necessaris per entendre aquell problema, així com posant en pràctica diferents habilitats i capacitats per a plantejar-hi una resposta. És per això que ABPxODS es basa en el marc plantejat per PBLWorks, una iniciativa capdavantera pel que fa a la recerca i a la generació de recursos en aquest àmbit.
L’aliança que va crear ABPxODS, i a la qual ara s’hi ha unit la UPC, vol contribuir a reconèixer, connectar, impulsar i dotar de més rigor i qualitat les experiències d’ABP orientades a la sostenibilitat. A més a més, té la vocació d’impactar en l’aprenentatge a totes les etapes educatives, des de primària i secundària, fins a l’educació superior.
La primera passa que va emprendre el projecte va ser la creació del Grup de Treball Catesco-UPF Competències clau per a la sostenibilitat format per docents i acadèmics d’arreu de Catalunya. Aquest grup va crear la Guia ABPxODS: Disseny de projectes per a desenvolupar les competències clau per a la sostenibilitat. Aquesta ha esdevingut un recurs km0 que ajuda tant al disseny de projectes com a poder revisar projectes ja en marxa per tal de millorar-ne la qualitat. A més, la guia posa especial èmfasi en com avaluar el treball competencial que s’hi proposa, una assignatura pendent a l’hora de plantejar projectes d’aquests tipus.
L’altre recurs clau del què disposa el projecte és la plataforma abpxods.cat on, d’una banda, s’hi pot trobar el canvas de la Guia com a eina d’autoria digital per a dissenyar o reciclar projectes. I, de l’altra, actua com a punt de trobada i connexió de la comunitat ABPxODS, amb uns 400 docents i professionals de l’educació que en formen part. L’esfera digital és clau a l’hora de generar comunitat arreu del territori, i fer-ho a través del pilot d’una plataforma de recursos educatius oberts en català és imprescindible per a la construcció de l’educació com a bé públic comú.
Actualment, 20 docents de 8 centres de Catalunya formen part del projecte pilot ABPxODS-Desenvolupament de la competència digital docent. Projecte que s’ha dut a terme amb el suport dels fons NEXT Generation gestionats pel Departament d’Educació. Els equips docents participants han estat planificant, aplicant a l’aula i compartint en obert projectes ABPxODS amb l’objectiu d’esdevenir impulsors dins dels seus centres de l’ABPxODS. En el marc d’aquest projecte pilot, el proper 2 de juliol es durà a terme la jornada de formació docent ABPxODS oberta a mestres i professors que vulgui conèixer i/o millorar el disseny de projectes orientats a la sostenibilitat amb el suport de les eines digitals.
Davant de l’emergència climàtica, les desigualtats creixents o l’auge dels conflictes bèl·lics, es fa imprescindible vincular tot aprenentatge amb l’horitzó d’un món més sostenible. Participar i nodrir de recursos la comunitat ABPxODS és una de les múltiples accions que s’estan duent a terme al nostre país per a fer que l’educació per a la sostenibilitat esdevingui un assumpte central i una palanca de transformació de tot el sistema. La sostenibilitat és un bon pretext per alliberar tot el potencial transformador de l’educació i que aquesta sigui efectiva i pugui estar a l’avantguarda a l’hora de respondre als reptes globals que afrontem.