L’abandonament escolar ha estat una de les alarmes constants en el sistema educatiu dels darrers anys. Si bé és cert que les xifres han baixat en els darrers anys – el 2008, el nombre d’alumnes que deixaven els estudis abans de finalitzar l’ESO sumava un 32,9% i el 2015 un 18,9%- la xifra actual encara dista molt de ser la ideal. Segons les darreres dades de l’Idescat, Catalunya va tancar el 2017 amb un 17,1% d’abandonament. Tot i suposar una millora significativa, aquesta xifra la situa com a la tercera regió europea amb l’índex més alt (després del conjunt d’Espanya, amb un 20% i Malta amb un 19,8). I encara se separa de l’objectiu europeu de reduir l’abandonament al 15% el 2020 i de la mitjana dels membres comunitaris, amb un 10,9%.
La doctora en Sociologia de la UAB, Aina Tarabini, alertava en l’estudi realitzat per a la Fundació Jaume Bofill L’escola no és per a tu: el rol dels centres educatius en l’abandonament escolar, que la responsabilitat d’aquestes dades requeia sobre el “disseny i pràctiques del sistema educatiu”. La ineficàcia dels plans d’atenció a la diversitat, les altes ràtios o les baixes expectatives dels docents cap a alguns alumnes eren algunes de les causes que destacava Tarabini. Així, una falta de personalització i atenció a l’alumnat deriven en la desmotivació. Com a solució: dotar de més competències els municipis en la planificació educativa, entre d’altres.
Aquesta proposta ha resultat ser efectiva per a reduir les taxes d’abandonament escolar, tal i com ja s’ha demostrat de la mà d’algunes iniciatives com Sabadell Orienta. De fet, aquesta ciutat compta amb una taxa d’absentisme escolar del 9% als centres públics, segons les darreres dades de l’Idescat (2016, quan la mitjana a Catalunya era del 18%). I, prenent un altre barem de la qualitat del sistema, l’índex d’èxit escolar de Sabadell se situa en el 88,7%, molt per sobre de la mitjana catalana, del 76,3%.
Actualment, l’Ajuntament de Sabadell treballa per conèixer, de la mà de tots els centres d’ESO de la ciutat, quin són els elements que porten els joves a l’abandonament. Així, és més fàcil prendre mesures de prevenció i abordatge per a orientar les polítiques educatives de ciutat cap a l’èxit educatiu. Des del consistori apunten que són les estratègies transversals i personalitzades a les necessitats de joves i famílies les que suposen la clau en la orientació laboral i educativa. És precisament per aquesta voluntat de treball acurat i conjunt que Sabadell va rebre el premi Educaweb d’enguany a la Ciutat Orientadora pel seu programa Sabadell Orienta.
Aquest programa forma part del Pla per a l’Equitat i l’Èxit Educatiu i coordina les accions de tres regidories: Educació, amb Joan Berlanga al capdavant; Drets Civils i Gènere, amb Míriam Ferrándiz i Treball i Empresa, amb Eduard Navarro. Aquestes són reconegudes com tres àrees clau per a elaborar una orientació fonamentada que redueixi l’abandonament escolar. “Quantes més complicitats siguem capaços de teixir i com més transversalment i coordinadament treballem, millor”, asseguren, conjuntament, els regidors. Així, l’estratègia Sabadell Orienta té com a objectiu fer visible la xarxa d’orientació local i facilitar la feina de totes les branques implicades i de tots els agents socioeducatius. Aquesta cooperació permet recollir els recursos orientatius, d’acció tutorial i d’inserció en una plataforma organitzada, “una eina de consulta treball per a tothom que revertirà en una millora del servei que es dóna a la ciutat”, afegeixen els regidors.
https://www.idescat.cat/indicadors/?id=ue&n=10101
La informació, clau per a l’orientació
Una de les accions que consolida la feina feta en tasques d’orientació ha estat la segona edició de la Fira de la Formació Professional de Sabadell. Durant les jornades, van haver-hi xerrades informatives sobre cicles de 21 famílies professionals, ponències i discussions amb professionals, a més d’un espai d’orientació personalitzada. Des del consistori afirmen que els bons resultats consolida la Fira “no només com un referent de l’FP i l’orientació a Sabadell, sinó a tot el conjunt de la comarca”. Aquesta segona edició ha registrat més de 3.500 assistents, 25 centres de formació de 7 municipis, a més de 35 empreses i 5 gremis associacions de professionals.
“Amb la Fira, crec que hem assolit l’objectiu de donar suport a nois i noies i a famílies que afronten un moment de transició educativa on s’han de prendre decisions importants. I s’ha donat informació i suport a molts altres col·lectius com treballadors o treballadores ocupats o en atur que volen millorar la qualificació, acreditar la seva experiència o planificar una carrera professional. O també a professionals de l’educació o persones que volen conèixer el que actualment demana el mercat de treball”, afegeixen des del consistori.
Perquè la informació és clau en processos de transició educativa o professional, com pot ser també el cas dels joves que no graduen a quart de l’ESO. Per a aquests joves, l’Ajuntament de Sabadell fa anys que duu a terme el programa Posa-t’hi, que els acompanya per resoldre dubtes de l’itinerari a seguir. “Ofereix possibilitats i informació sobre itineraris alternatius per a joves amb dificultats per superar la graduació i en risc de no continuar la seva formació o de no arribar al món laboral”, apunten els regidors.
Així, el programa es basa en un treball conjunt amb famílies, centres educatius i joves al llarg de més d’un any amb seguiment personalitzat que posa a l’abast dels joves eines per a facilitar el retorn al Sistema Educatiu Reglat a través de l’orientació en la tria d’estudis que respectin les seves preferències, capacitats o competències. Durant l’any 2017, el 90% dels joves atesos va continuar una formació de segona oportunitat, la majoria dirigits cap a la PFI (72%), però també cap a escoles d’adults, formació privada o opcions derivades del Pla Nacional de Garantia Juvenil.
Però per combatre l’abandonament, la prevenció és imprescindible i per això Sabadell compta des del 2001 amb el programa Coneixement d’Oficis, pensat per a alumnes de segon cicle d’ESO que no tenen clar cap on orientar el seu futur. El programa els facilita passar per diversos tallers ocupacionals durant tot un curs acadèmic per a conèixer diversos oficis des de la perspectiva pràctica. Ja han passat pel programa més de 2.000 estudiants que “han vist incrementada la seva autoestima i motivació per a l’aprenentatge, així com el seu rendiment”, comenten. D’aquesta manera, el 80% de joves que hi passen continuen la seva carrera professional o formativa, superant el risc a l’abandonament.
La intenció de la ciutat és mantenir aquests programes i unes tasses baixes d’abandonament, per això, i com a repte de futur, les diverses regidories es plantegen ampliar els plans d’orientació també cap els estudis postobligatoris per a poder garantir una inserció plena i gratificant dels joves en el món laboral.