La situació que estem vivint aquests dies està resultant un nou repte per al nostre sistema educatiu, per a la comunitat en general l’alumnat, professorat i fins i tot famílies. Davant d’això les administracions educatives treballen contra rellotge per oferir solucions que permetin a l’organització escolar, la del professorat i que l’alumnat pugui seguir aprenent des de casa.
A més, aquestes circumstàncies tan extraordinàries han provocat que els docents trenquem tots els nostres esquemes i les nostres rutines d’ensenyament, ja que s’obre un panorama diferent. Tenim el deure de seguir ensenyant des de la distància i fent servir la tecnologia, una cosa, a priori, complicada si no estem molt habituats a l’ús d’eines de tecnologia educativa.
Des d’Espiral volem posar el nostre granet de sorra i compartir la nostra experiència amb el professorat que aquests dies seguirà impulsant l’aprenentatge de l’alumnat des de la distància.
Estem segurs que aquests dies no pares de fer-te preguntes com:
- Com segueixo gestionant l’aprenentatge del meu alumnat?
- Com puc seguir desenvolupant competències i continguts?
- Com puc tenir atenció personalitzada?
- Com puc crear activitats i recursos?
Per això, si no saps per on començar, et proposem una sèrie d’eines que t’ajudaran a organitzar la teva classe i que el teu alumnat segueixi aprenent. En aquest article donarem resposta a la primera qüestió però, abans de triar una d’aquestes eines, hem de fer-nos algunes preguntes: Què vull que el meu alumnat faci a casa? És necessari donar-li algun tipus de feedback de la seva feina? Vull fer un seguiment del seu aprenentatge?
Depenent de quina sigui la resposta puc utilitzar una eina o una altra. Aquí us proposem algunes:
Moodle és una dels LMS (Learning Management System) més coneguts. La majoria de les Conselleries Educatives la posen a la seva disposició del seu alumnat. Solen anomenar-les aules virtuals (Papas2.0, EducaMadrid…) Permet organitzar el contingut; compartir documents, presentacions vídeos, àudios… A més, inclou una sèrie d’eines per preparar activitats i jocs, tant de resposta oberta o tancada (resposta curta, opció múltiple o omplir buits, entre d’altres). Això et permetrà veure l’avanç de l’aprenentatge del teu alumnat, donar-los una qualificació i emetre un feedback.
Google Classroom: és una altra opció molt coneguda. Molts centres educatius compten amb Google for Education, per la qual cosa tenen aquest LMS integrat. En el cas de no tenir-lo i es consideri utilitzar-lo, l’alumnat ha de disposar d’un compte de Google.
És una opció semblant a Moodle, encara que més simple i amb menys possibilitats, però molt més senzilla d’utilitzar. Es poden compartir recursos i generar qüestionaris, però cobra molta més potència quan es combina amb les eines de Google Drive o amb apps com Classcraft, Quizizz, Peardeck o Kami.
Edmodo: és una altra opció interessant. A l’igual que l’anterior, cal que els estudiants es registrin. Poden fer-ho amb un compte de Google o de Microsoft.
Encara que està més centrada en la comunicació i intercanvi d’informació, té integrades algunes eines per compartir tasques digitals, crear proves o monitoritzar l’aprenentatge.
Classdojo: combina alguns elements de gamificació amb un e-portfoli on es fan publicacions i creen tasques que poden ser lliurades en diferents formats. Un dels avantatges de ClassDojo és que no cal registrar els estudiants, sinó que a través d’un codi poden entrar a la plataforma.
Google Drive o Dropbox: aquests serveis són totalment diferents als anteriors. No es tracta de cap LMS, sinó que és un sistema de carpetes (igual que la carpeta Els meus documents del nostre ordinador) que estan en el núvol i es poden compartir amb els nostres estudiants o altres docents de centre. Per usar-lo cal que es disposi d’un compte en aquests serveis.
Una proposta seria tenir una carpeta general de les assignatures (en on es comparteixi el material general com fitxes, apunts, presentacions …) i una carpeta individual amb cada alumne (on es facin els lliuraments personals dels treballs que el professor els mani com les fitxes completes, una foto del seu quadern d’activitats…)
Blogger, WordPress o Google Sites: finalment us proposem utilitzar els blocs com a eines d’intercanvi. En aquest cas, la comunicació serà unidireccional, és a dir, des del professor a l’alumnat, llevat que tingueu bones capacitats de dinamització a través dels comentaris.
Podem crear un bloc amb alguna de les eines gratuïtes que hi ha a la xarxa, com són Blogger, WordPress o Google Sites i compartir aquí els continguts en qualsevol format (vídeo, text, documents, imatges, àudios …) a més de fitxes de treball o enllaç a pàgines per treballar els continguts de la nostra assignatura.
Si no tens experiència i no saps com començar amb aquestes eines no dubtis a unir-te als nostres canals d’ajuda i comunicació:
- FB: https://www.facebook.com/groups/208556713585270/members/
- Tw: #SOSDigitalDocente
- Tg: https://t.me/SOSDigitalDocente
Esperem que amb aquestes eines que t’hem mostrat puguis començar a gestionar l’aprenentatge del teu alumnat.