Soc Inmaculada Pérez, mestra d’Educació Infantil i Primària. Al llarg dels meus molts anys d’experiència, sempre moguda per la inquietud d’apropar al meu alumnat el currículum d’una manera atractiva i impregnant-ho tot d’un clima lúdic, he pogut comprovar com la motivació dels alumnes creix implementant metodologies actives. Aquestes metodologies proporcionen a l’alumnat la possibilitat de convertir-se en protagonistes del seu propi aprenentatge. Igualment, he tingut l’oportunitat de viure com aquest aprenentatge es converteix en aprenentatges memorables.
Dit això, m’agradaria compartir la meva experiència educativa innovadora, el Projecte “Una classe amb molt d’art” que tracta d’apropar el currículum a l’alumnat tenint en compte aquestes metodologies actives i l’atenció a la totalitat de l’alumnat.
Una classe amb molt d’art és un projecte que parteix dels interessos dels alumnes de tercer de Primària. La creativitat és un punt fort a la meva aula. L’art acosta el currículum a l’alumnat d’una manera atractiva. Centrem l’aprenentatge en el quadre de la família de Felip IV mundialment conegut com Les Menines de Velázquez i serà a través d’ell com arribarem a les àrees de Llengua, Matemàtiques, Valors i Artística. Aquest projecte inclou també un altre, de caràcter emocional, basat en eines de Disciplina Positiva i que està latent en tots els projectes que desenvolupo al llarg de l’any a la meva aula.
El nostre objectiu és aprendre a valorar obres d’art conegudes, la importància de la conservació dels museus, l’adquisició de destreses digitals que enriqueixin el desenvolupament de totes les competències clau necessàries referents al currículum de les anteriors matèries i el desenvolupament d’habilitats socials per a la vida que permetin la cooperació entre el nostre alumnat. Les TIC i les TAC estan presents en tot el meu treball, així que parteixo d’una presentació en Genially amb un vídeo motivacional perquè els alumnes coneguin tot allò que passarà a la nostra classe.
Comencem per veure què vam fer a cada àrea. En primer lloc, vam conèixer el museu del Prado mitjançant El Prado et mira, on s’ubica aquesta famosa obra d’art.
En artística vam fabricar, entre altres productes finals, diorames, basant-nos en l’obra pictòrica. Les diferents visions que assoleixen la diversitat dels nens i les nenes sobre una mateixa imatge són increïbles.
La competència lingüística es va desenvolupar mitjançant diferents habilitats de lectura, oralitat i escriptura amb el nostre projecte d’escriptura creativa Escola d’escriptors creant tant contingut digital com analògic.
Un exemple d’això va ser inserir informació sobre el quadre i els seus personatges mitjançant una imatge interactiva amb Genially reutilitzable.
Partint de lectures adaptades sobre la biografia de Velázquez, vam realitzar visual thinking. També es va treballar el guió teatral amb dues marionetes creades per a aquest projecte, que representaven la figura de Velázquez i Isabel de Velasco. Què opinen els personatges? Vam crear contingut amb aquesta activitat creativa digital. Exemple de l’activitat i plantilla reutilitzable.
Les matemàtiques es van treballar amb plans del Museu i itineraris personalitzats sortint a entorns d’aprenentatge no formals, per aprendre angles, rectes i orientació a l’espai. Els números romans els vam treballar a partir de l’arbre genealògic de la família de Felip IV.
El nostre producte final va consistir en realitzar una exposició al centre que fos accessible a tota la comunitat escolar, per la qual cosa vam aprendre a presentar els personatges principals, Velázquez i la Infanta Margarida, en llenguatge de signes i amb pictogrames.
També es van realitzar, dins del projecte emocional, dinàmiques de cohesió de grup i activitats que implicaven treball cooperatiu, una d’elles i molt divertida, va ser un altre dels nostres productes finals, la nostra estimada Menina Gegant que vam convertir en un photocall.
Vam acabar el projecte amb un breakout de repàs digital i duplicat per atendre a la totalitat de l’alumnat. Ambdós són reutilitzables.
Breakout Una classe amb molt d’art Breakout
Una classe amb molt d’art DF Vídeo
Tot projecte ha de ser avaluat amb la finalitat de rebre retroalimentació. Per això, els Instruments d’avaluació que vam utilitzar van ser dianes d’autoavaluació, fitxes de coavaluació, rúbriques, llistes de comprovació i qüestionaris.
Finalment, un dels objectius que ha de tenir qualsevol projecte és el de la difusió del mateix i de tots els seus processos. Nosaltres vam anar a Onda Cero Radio Puente Genil, on hem creat un espai de col·laboració Projecte Aula Cero i vam compartir allà la nostra feina amb els oients de ràdio.
Tant el projecte com tots els seus materials es poden trobar i descarregar al meu blog Fabricant Somnis Aprenentatge i Servei, on comparteixo amb les famílies i la comunitat educativa tot el que passa a l’aula.