En el panorama educatiu actual, la inclusió s’ha convertit en una prioritat essencial per als agents locals. Per això, la Xarxa d’Escoles Municipals (XEM) de la Diputació de Barcelona ha adoptat un enfocament pràctic per il·lustrar els beneficis d’incorporar la inclusió a les escoles i als centres educatius municipals. I ho ha fet recollint el testimoni del personal i d’alumnes de quatre escoles en el documental «Escoles Municipals per la inclusió», que ens apropa als seus projectes per promoure l’accés a l’educació per a tothom.
El Centre de Formació de Persones Adultes del Masnou desplega el projecte «Parla’m de tu», que gira al voltant del procés migratori. Marta Neira, professora del centre, ens explica que “el projecte neix de la necessitat d’empoderar el 50% del seu alumnat —migrants— donant-los la paraula i el protagonisme perquè puguin parlar obertament de les seves idees, inquietuds, costums i cultura en la seva llengua materna”.
Dèlia Risques, directora de l’Escola Bressol Municipal Marrecs de Sant Just Desvern, comenta com van veure la necessitat de canviar els contes de l’escola per incorporar-hi la coeducació i la mirada de gènere: “Fent una revisió dels contes que teníem, ens vam adonar que n’hi havia molts que contribuïen a perpetuar els rols de gènere, i que calia fer alguna cosa”.
L’Escola Municipal d’Educació Especial de Gavà participa en el projecte «Coneguem els nostres parcs», una iniciativa de la Xarxa de Parcs Naturals de la Diputació de Barcelona per facilitar l’accés al medi natural als infants amb necessitats especials. Aquesta iniciativa dona resposta a una demanda de les escoles d’educació especial, que com explica Ramon Duran, mestre del centre, “sovint ens trobem que falten activitats adaptades per a persones amb diversitat funcional”.
L’Escola Municipal de Música de Mataró promou i ofereix projectes d’art, música i comunitat. “Els projectes comunitaris s’adrecen a un col·lectiu específic que inicialment no és el de la mateixa escola, amb l’objectiu d’impulsar processos que afavoreixen el desenvolupament educatiu i social mitjançant la pràctica musical”, exposa Laia Serra, coordinadora de l’Àrea de Comunitat de l’escola.
Amb aquestes experiències recollides en el documental, des de la Xarxa d’Escoles Municipals i la Diputació de Barcelona busquem inspirar altres escoles i centres d’educació municipals a integrar la inclusió com a part de la seva missió educativa.
Trobeu el documental «Escoles Municipals per la inclusió» a www.diba.cat/educacio/xem
Aquesta acció de la Diputació de Barcelona respon, especialment, a l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 4: “Garantir una educació inclusiva, equitativa i de qualitat i promoure oportunitats d’aprenentatge durant tota la vida per a tothom”. Els17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’Agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.