ECOS engloba una sèrie de projectes d’aprenentatge-servei (ApS) dirigits als estudiants de Secundària, en els quals es proposa un pla d’acció sobre un ODS en concret amb la finalitat de convertir els estudiants en agents del canvi i construir un món millor des de l’àmbit escolar.nnL’ApS és una metodologia activa i participativa que permet abordar els ODS d’una manera senzilla i pròxima a la realitat dels docents. A més, uneix el compromís social amb l’aprenentatge eficaç de coneixements, habilitats, actituds i valors: aprendre a ser competents sent útils als altres.nnEls estudiants d’avui dia han de conèixer i comprendre l’entorn per poder actuar-hi i construir, així, el món en què viuran. La joventut té habilitats creatives diferents de les que tenen les persones adultes, per això la societat els necessita per resoldre els problemes globals a què ens enfrontem en l’actualitat. Amb les tasques que planteja ECOS es posen en pràctica algunes d’aquestes habilitats: pensar críticament, comunicar, escoltar, cooperar i prendre decisions…n
Tres eines de treball
nPer dur a terme cadascun dels projectes d’ECOS, Santillana ofereix tres eines de treball fonamentals: un quadern d’acció per a l’alumnat, un portafolis docent i un portal web col·laboratiu per a uns i altres.nnEn el quadern es proposa a l’alumnat un pla d’acció per a la consecució d’un objectiu de desenvolupament sostenible. Organitzat al voltant de quatre “serveis”: conscienciar, analitzar, conèixer i actuar, en aquest quadern, l’alumnat hi podrà registrar, com en un quadern de bitàcola, les seves evidències d’aprenentatge, els resultats de les recerques que faci, els debats que mantingui, etc.nnEl portafolis docent serà el suport necessari per al professorat perquè pugui enfrontar-se a aquest tipus de treball per projectes. Inclou: un manual d’aprenentatge-servei, la relació amb els ODS i les habilitats per a la vida, suggeriments didàctics per a la seqüenciació i programació dels serveis i tasques i la connexió que tenen amb les diferents assignatures, a més d’eines d’avaluació amb les quals podrà mesurar el grau d’avanç de l’alumnat al llarg de tot el procés d’aprenentatge.nnFinalment, el portal web esdevindrà un lloc de trobada entre docents i estudiants. Hi podran localitzar recursos multimèdia i disposar d’un espai per a la creació i la publicació de continguts i l’intercanvi de treballs i experiències.nnECOS ofereix al mercat quatre títols que, per les característiques que tenen, s’adapten perfectament a les exigències de la LOMLOE, i que treballen cadascun un ODS determinat: Salut i benestar (ODS 3), Igualtat de gènere (ODS 5), Acció climàtica (ODS 13) i Vida submarina (ODS 14). De cara a aquesta primavera, l’editorial està preparant el llançament d’un nou projecte: Ciutats i comunitats sostenibles (ODS 11).nnECOS no ofereix respostes, sinó que llança reptes per mobilitzar l’estudiant a trobar les solucions. Aquest procés implica el desenvolupament d’un pensament crític, flexible i creatiu i permet aprenentatges curriculars interdisciplinaris; a més a més, si el docent ho vol així, pot involucrar altres departaments en el desenvolupament de cada projecte. Perquè només si coneixem el món el podem canviar.nnEs pot accedir a informació i mostres dels materials a la web de l’editorial: https://santillana.cat/ecos