Cada vegada hi ha més famílies arreu del món que mostren un interès creixent per la pedagogia Montessori. Aquesta metodologia desenvolupada a principis del segle XX per la metgessa i educadora italiana, Maria Montessori, se centra en l’humanisme integral i postula la formació dels éssers humans com a persones úniques i plenament capacitades per actuar amb llibertat, intel·ligència i dignitat.
Segons la coordinadora del Màster Universitari en Pedagogia Montessori (0-6) de la UVic-UCC, Berta Vila, “tot i tenir més de cent anys, la pedagogia Montessori es mostra especialment vigent avui perquè facilita una formació més individualitzada, que s’adapta al ritme d’aprenentatge de l’infant en funció dels seus interessos, les seves habilitats i el seu moment de desenvolupament”.
Un màster, únic a Europa
La UVic-UCC, en col·laboració amb el Montessori Institute of San Diego (MISD), coordina des de fa sis anys el Màster Universitari en Pedagogia Montessori (0-6 anys), únic màster oficial europeu en Pedagogia Montessori reconegut i validat per l’Association Montessori Internationale (AMI) a nivell mundial. L’objectiu principal del Màster és oferir una formació integral que proporcioni una base científica, filosòfica i metodològica adequada que permeti exercir com a formador capacitat en el mètode Montessori a les etapes de 0-3 i de 3-6 anys.
El màster, que en les set edicions portades a terme fins avui ha suscitat l’interès d’estudiants d’arreu del món, té una orientació professionalitzadora (amb una taxa d’ocupació del 100%) tot i que també permet accedir al Programa de Doctorat en Innovació i Intervenció educatives que ofereix la UVic-UCC conjuntament amb la Mondragon Unibersitatea. Compta amb un professorat internacional altament especialitzat, i els estudiants poden optar a realitzar les pràctiques en centres Montessori d’arreu del món. Berta Vila afirma que un dels punts forts d’aquest màster és que habilita per treballar tant en una escola Montessori reconeguda per l’AMI com en qualsevol altra escola “ja que el màster aprofundeix en els fonaments de la pedagogia, cosa que permet complementar els estudis de mestre amb uns criteris que proporcionen una determinada concepció d’infància i una manera d’acompanyar els nens i nenes en el seu desenvolupament”.
L’Aula Montsessori al servei dels futurs formadors
A causa de la importància que té el coneixement dels materials, la UVic disposa de dues aules Montessori, una equipada amb ambient de 0-3 anys o “Comunitat infantil” i l’altra amb ambient de 3-6 anys “Casa de nens”. És l’únic equipament que hi ha a Catalunya, al servei dels futurs mestres formadors en pedagogia Montessori.
En els centres Montessori, tant l’aula com els materials es disposen de manera que el nen pugui aprendre tot sol. El paper del mestre és fer de guia, tot proporcionant els recursos necessaris en un ambient segur i positiu, basat en la confiança i el respecte. Els materials tenen el tamany adequat, presentats de manera ordenada en taules i prestatges baixos que siguin de fàcil accés per als nens. Aquest material té una estètica agradable i es cuida meticulosament per fomentar el respecte amb l’entorn.