El Màster en Recerca en Didàctica de la Llengua i la Literatura de la Universitat de Barcelona té com a objectiu fomentar la investigació en aquestes dues matèries per tal d’analitzar processos relacionats amb l’ensenyament i l’aprenentatge de les llengües i la literatura. S’adreça a qualsevol graduat en Ed. Infantil, Ed. Primària, Filologia Catalana, Hispànica, anglesa o d’altres llengües, Pedagogia, Psicopedagogia, Lingüística, Estudis literaris, Humanitats, Traducció i interpretació o d’altres afins, i, també, a mestres i professors en actiu als quals interessa la recerca en l’ensenyament-aprenentatge de la Llengua i la Literatura amb la finalitat de millorar la seva pràctica docent i, si és el cas, per accedir a fer un doctorat.
El curs és presencial. Les llengües en què s’imparteix són català, castellà i anglès, en funció de la competència lingüística de l’alumnat (que sovint prové d’altres països). Té una durada d’un any i té un màxim de 25 places. Tal com explica el coordinador del màster, Juli Palou, pretén formar professionals que puguin fer propostes davant els reptes que afecten l’educació lingüística i literària: “S’ensenyen diferents maneres de conduir una investigació i també els coneixements que cal adquirir per defensar-la davant la comunitat científica i difondre-la al conjunt de la ciutadania”.
“La nostra voluntat és tractar la didàctica de les llengües i la literatura com una disciplina autònoma que reclama, per tant, una mirada científica”, remarca Palou, que destaca la trajectòria professional dels doctors i les doctores que imparteixen el màster, tant des del punt de vista de la docència com de la recerca. La presencialitat i la proximitat entre alumnat i professorat són dos dels aspectes més ben valorats per part de l’alumnat.
Experiències d’exalumnes
Per a Maria Moya, com a docent, el curs li ha permès “d’una banda, repensar i millorar les pràctiques a l’aula i, de l’altra, assolir les destreses i els coneixements que són necessaris per tal de fer front a la realització d’una tesi doctoral i iniciar-me en el món de la recerca”.
A més, la Maria Moya ha pogut obtenir una beca de col·laboració i accedir a altres beques relacionades amb la formació de personal docent i investigador. Per a ella, “ha estat molt enriquidor poder compartir les experiències amb altres companys i companyes del màster que provenen de realitats socials i educatives diverses”.
Per part seva, l’estudiant Xavier Planàs manifesta que el màster el va ajudar a fer front a una nova realitat: “Les nostres aules de llengua havien canviat. Hi teníem moltes més llengües, de moltes més procedències i de molts més codis culturals, i necessitava eines per trobar una solució on encaixar tot això”.
“El que m’ha sorprès del màster és que no només canvien les nostres aules, sinó que ha canviat tot el paradigma de la comunicació a nivell mundial i, per tant, hem d’obrir la mirada a noves formes de comunicació tant digitals com de comunicació humana”, afegeix Xavier Planàs.
Educació literària
La catedràtica d’universitat i professora del màster Glòria Bordons, posa èmfasi en el fet que “quan parlem de recerca en didàctica de la llengua i la literatura, sempre pensem més en la llengua que no pas en la literatura, però la investigació en educació literària és fonamental, perquè tot el que els alumnes puguin desenvolupar en literatura repercutirà sobre la seva llengua oral i escrita i, a més, seran uns ciutadans cultes”.