10 anys del Diari de l’Educació. Cristina Rodríguez Portillo a la revista ‘Un viatge compartit’: “El lleure educatiu ha estat sempre present desenvolupant una feina d’educació en valors i inclusió social”. Amb la teva subscripció faràs possible deu anys més de periodisme al servei de la comunitat educativa.
Als anys 70, quan molts barris patien mancances d’infraestructures i serveis, esplais i caus acollien infants i joves per oferir-los oportunitats educatives i vivències carregades dels valors propis d’aquest àmbit educatiu, vivències que no haurien pogut gaudir d’una altra manera. Als 90, el lleure educatiu ja abordava els canvis que suposaven la irrupció del mercantilisme, els moviments migratoris o el creixent individualisme i el seu impacte en les persones joves, impulsant programes de prevenció de conductes de risc, d’educació per la interculturalitat i la solidaritat… Quan es va produir la crisi econòmica del 2008 i moltes famílies van veure compromeses les necessitats educatives i socials dels seus fills i filles, les entitats de lleure es van mobilitzar per pal·liar aquestes situacions. La pandèmia de la covid-19 va paralitzar tota la societat, però les entitats de lleure educatiu van ser les primeres en iniciar l’activitat amb els infants i joves, com amb les colònies i casals de l’estiu del 2020, que van permetre a nenes i nens poder reprendre el contacte amb els amics i les amigues, treballar el benestar emocional afectat per la pandèmia i retrobar-se amb la natura després de mesos de confinament, amb totes les dificultats que es van haver de superar.
Actualment, superada la pandèmia, el malestar emocional i els problemes de salut mental a la societat, en augment, estan afectant especialment infants i joves. La covid-19 ha agreujat situacions d’aïllament social, mal ús de les xarxes socials o desigualtat d’oportunitats que ja existien i que estan provocant un increment dels casos d’infants i joves amb problemes de salut mental. Així, l’Enquesta de Salut Pública de Catalunya de 2021 indica que un 11,4% de nenes i un 7,2% de nens entre els 4 i els 14 anys manifestaven la probabilitat de patir problemes de salut mental. També en aquest moment socialment complicat, el lleure està esdevenint un espai de cura emocional.
El lleure educatiu, a més d’un dret, esdevé un element essencial del sistema educatiu i de les dinàmiques comunitàries de barris de pobles i ciutats. Diferents estudis mostren com les activitats de lleure educatiu tenen un impacte positiu multiplicador sobre els infants, les seves famílies i la comunitat. L’adquisició de valors com la solidaritat, el respecte o la diversitat, millora del rendiment acadèmic o integració de les famílies en les dinàmiques comunitàries (festes del barri, participació en activitats col·lectives de l’esplai o cau…) són exemples del poder transformador del lleure.
La seva funció social és essencial: ajuda a compensar desigualtats, afavoreix la cohesió social, actua com a escola de ciutadania promovent la participació en diferents projectes, promou l’educació per la sostenibilitat i aborda, sense pors, reptes com la inclusió digital, la prevenció de conductes com l’assetjament o els mals usos relacionats amb les xarxes socials o l’atenció pel benestar emocional d’infants i joves.
I tot això no seria possible sense la cultura de la col·laboració. Ara se’n diu networking, però monitores i monitors, figures imprescindibles, fa anys que l’apliquen: saben com d’important és treballar en xarxa amb les escoles, els ajuntaments o altres entitats per tirar endavant unes colònies, uns casals o el projecte de recuperació d’un entorn natural o d’una plaça del barri. Els monitors i monitores són cabdals en la transmissió de tots aquests valors i, sovint, esdevenen referents per a infants i joves. De fet, la seva feina permet que el lleure educatiu es mantingui en moltes localitats del nostre territori.
El lleure educatiu ha estat sempre present desenvolupant una feina d’educació en valors i inclusió social i avui en dia són més vigents que mai: prop de 90.000 infants i joves participen regularment durant la setmana i els caps de setmana del curs en esplais i caus. La fórmula d’educació en valors, inclusió social i treball en xarxa de l’educació en el lleure s’ha mostrat exitosa al llarg dels anys i garantia de resposta a cada nou repte social emergent. Sorprèn que sent un element essencial en el desenvolupament dels infants i joves encara no formi part de la Cartera de Serveis Socials de Catalunya, haurem de fer una pensada.