Fa unes setmanes van eliminar materials d’Educació Sexual Integral (ESI) de la plataforma estatal Edu.ar, entre ells la cançó “Hay Secretos” de la banda Canticuenticos. La seva lletra diu: «Hi ha secrets petitons que et conviden a jugar, i hi ha secrets tan enormes que et vénen a espantar» i s’utilitza per detectar l’abús sexual infantil. Des de la Secretaria d’Educació que depèn del Ministeri de Capital Humà van expressar: “Triem continguts no polititzats i que es recolzin en la branca biològica. Després, a casa seva que les famílies els ensenyin el que se’ls canta, però l’Estat en aquestes coses no es fica.”
La reacció social va ser tan contundent que van decidir donar marxa enrere a la mesura.
L’educació sexual sempre ha existit, el que està en disputa és amb quina perspectiva. És a dir, si es mantindrà una mirada integral i amb garantia de drets recolzats per l’Estat.
“Totes les persones, siguem conscients o no, eduquem en aquests temes, amb el que diem o amb el que no diem. La formació de l’ESI justament permet millorar les pràctiques docents perquè permet evitar reproduir prejudicis, estereotips i establir vincles interpersonals que siguin més positius, generant climes d’ensenyament-aprenentatge que siguin favorables”, explica Karina Cimmino, coordinadora acadèmica del Diploma Superior d’ESI de la Facultat Latinoamericana de Ciències Socials (Flacso), seu Argentina.
Situació a nivell nacional
Un informe realitzat pel Moviment Federal XMasEsi va revelar que durant 2024, de les 24 províncies del país, 13 estan en procés de desfinançament de les polítiques públiques relacionades a l’educació de nens, nenes i adolescents. “És evident que l’ESI està en escac per la falta de garanties de l’Estat Nacional i de la majoria dels governs provincials”, van concloure. El Pressupost 2025 directament elimina les partides específiques per a l’ESI.
Durant la candidatura, Javier Milei havia manifestat la seva intenció d’acabar amb la “ideologia de gènere”, la qual descriu com “un mecanisme pel qual se li deforma el cap a la gent”. Abans d’aquestes eleccions, 28 escoles bonaerenses van aparèixer amb la pintada “ESI és corrupció de menors”.
Al tancament de programes, la desfinanciació, la persecució ideològica i les fake news, li van seguir els intents de buidar de contingut o tornar a tradicions religioses, morals i biològiques. El govern va contractar una ONG ultracatòlica anomenada Teen Star per a impartir formacions sobre ESI a docents.
El desmantellament dels equips representa una pèrdua de l’experiència acumulada en la generació de polítiques sobre el tema. Segons un informe elaborat pel Moviment XMasEsi, els equips residuals van ser absorbits en equips referits a altres temàtiques: Prevenció i cures, enfocant en consums problemàtics (Chaco); Trajectòries escolars (Chubut); Continguts transversals (Neuquén); Convivència escolar (Santa Cruz); Educació emocional amb enfocament moralitzant (Missions); Educació emocional (CABA). És evident que la desjerarquització de l’ESI augura una progressiva desaparició de les seves temàtiques específiques i la distorsió més preocupant és la pretensió de retallar l’ESI a Educació Emocional.
La Província de Buenos Aires manté actualment una Direcció d’Educació Sexual Integral i va ser objecte de crítiques. Durant el mes de novembre, dirigents llibertaris i del PRO (Partit Republicà, de l’expresident Mauricio Macri), entre ells la vicepresidenta, Victoria Villarruel, van llançar un atac contra el govern bonaerens per la distribució de llibres amb contingut sexual destinat als últims anys de secundària. Aquesta campanya va ser recolzada pel govern de Javier Milei sota el lema “Amb els nens no!”. Com una resposta col·lectiva contra el que molts consideren una censura orquestrada per sectors conservadors, el món literari va organitzar una lectura multitudinària de Cometierra i altres tres ficcions amenaçades.
Una formació sensible i integral
En la pràctica, deixar-se travessar per la perspectiva de l’ESI sent ja persones adultes és un procés desafiant. En aquest sentit, Jesica Nul, docent de Biologia a la Ciutat de Buenos Aires, comparteix la seva experiència cursant la formació en la diplomatura d’ESI i assenyala com aquest treball la va portar a enfrontar-se amb zones doloroses de la seva autobiografia. “Jo vaig tenir experiències de molta duresa, i tenir ara una experiència en la qual puc plorar i permetre’m treballar des de la corporalitat i l’art és molt sanador. Amb l’ESI s’obre un espai d’escolta pròpia i també per poder expressar i confiar en que hi ha un grup que escolta, conté, abraça. És molt transformador perquè treus capes de duresa i ens fa més sensibles, permeables i empàtiques. Fa que després l’aula sigui un espai de confiança, en el qual puguem expressar-nos sense ser jutjades”, conta Nul.
L’educació sexual integral és contemplada com un dret sota la Llei 26.150 promulgada el 2006. La norma estableix el dret a rebre una educació sexual en tots els establiments educatius públics, de gestió estatal o privada. La proposta és transversal a totes les assignatures i inclou la cura del propi cos; la valoració de les emocions i dels sentiments en les relacions interpersonals; el reconeixement de la perspectiva de gènere; el respecte a la diversitat; i l’exercici dels drets concernents a la sexualitat. Alhora, promou el treball articulat amb centres de salut, organitzacions socials i famílies.
Tot i que la Llei està vigent des de fa 18 anys, va ser a partir de 2015 quan es va produir un avanç significatiu en la seva implementació, gràcies a la visibilitat pública i massiva del treball realitzat durant dècades per organitzacions feministes. Explica María Elisa Salgado, secretària General Seccional Tigre de SUTEBA (Sindicat Docent de la Província de Buenos Aires) que les oposicions a l’ESI es donen perquè “no volen que es pugui pensar críticament el món on vivim. En el fons és la lluita feminista que és profundament revolucionària perquè qüestiona com està sustentada aquesta societat patriarcal.”
El país mai no va superar la transició posterior a la promulgació de la llei, on hi ha un dret legalment garantit, però no és possible parlar d’una efectiva implementació a nivell nacional. Un procés que cada vegada enfronta més obstacles. “Parlant específicament de la província de Tucumán, el que s’observa és una resistència significativa per part de sectors conservadors, principalment vinculats a l’església catòlica, l’Opus Dei i altres grups religiosos com els evangelistes. Som un país laic, però a les escoles, tant públiques com privades, s’imparteix religió”, explica María Gabriela Córdoba, doctora en Humanitats, docent i codirectora de l’Especialització en Estudis de Dones i de Gèneres de la Universitat Nacional de Tucumán.
En els anys que la normativa fa que s’executa juntament amb altres lleis i programes com el Pla Nacional de Prevenció de l’Embaràs No Intencional en l’Adolescència (ENIA), les xifres d’embaràs en adolescents han disminuït considerablement. El Pla en cinc anys va aconseguir que la taxa de fecunditat adolescent es reduís del 49 al 27%, però també va ser desmantellat durant la gestió de Javier Milei.
Els beneficis per a les infàncies i joventuts són contundents. Un estudi realitzat el 2020 pel Ministeri Públic Tutelar (MPT) de la Ciutat de Buenos Aires va revelar que entre el 70 i el 80 per cent dels nens,
nenes i adolescents de 12 a 14 anys van poder comprendre que havien estat abusats després de rebre Educació Sexual Integral. Cal destacar que segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS), una de cada cinc nenes i un de cada 13 nens han sofert o han sofert violència sexual. “Aquestes infàncies que moltes vegades poden adonar-se que estan patint abusos però que no comptem amb els recursos necessaris perquè tinguin el tractament, perquè la seva situació tingui el deure encarrilament a causa de les retallades de recursos. Aquesta contenció que hauria de donar l’Estat no existeix, però si treuen el contingut, per descomptat que la situació serà molt pitjor”, explica María Elisa Salgado.
Aquesta problemàtica s’emmarca en un context de buidament estatal generalitzat, on la vulneració de drets complementaris a l’ESI es profunditza cada mes. Recentment, es va saber que a les direccions de VIH i vacunes del Ministeri de Salut de la Nació tenen contracte només fins a final d’aquest mes, a la vegada que el Govern nacional va deixar sense provisió de preservatius a molts dels organismes públics.
La resistència ha pres múltiples formes
“L’ESI des d’un inici es va desenvolupar al nostre país a partir de la creació d’espais de participació, diàlegs i discussions on van estar reflectits els diferents sectors, les diferents postures, incloent-hi grups religiosos. I on es van anar construint consensos que van permetre mantenir-la durant aquests anys. Per això està instal·lada en la societat com un dret”, explica Karina Cimmino, coordinadora acadèmica del Diploma Superior d’ESI de la Facultat Latinoamericana de Ciències Socials (Flacso) seu Argentina.
Avui són aquestes organitzacions feministes, de drets humans, docents, col·lectius, qui han desenvolupat campanyes de sensibilització. Realitzen accions que van des de la mobilització social, fins a la producció de continguts digitals fets a mà o formacions gratuïtes als barris. “Estan realitzant diferents accions per defensar-la des de diferents llocs i tot això evidencia justament que l’ESI no és d’un partit polític ni és una ideologia. Posant en evidència que és una llei que està construïda sobre consensos i té bases científiques i curriculars sòlides”, conclou Cimmino.