Contes clàssics, petites novel·les, llibres per aprendre a llegir… totes són bones opcions per endinsar-se en el món de la lectura, en les històries que s’amaguen darrere les tapes i en el plaer que transmet traslladar-s’hi. I fer-ho de la mà d’algú que et guiï per aquest complex món de les paraules i la literatura, és encara més fascinant. Tant pels que estimen la lectura, com pels que estan a punt de descobrir-la. Aquesta és l’essència dels ‘Amics de la lectura’, un projecte d’aprenentatge servei intergeneracional, en el qual universitaris acompanyen a nens i joves al món de les històries fantàstiques i els personatges imaginaris.
Cada any i des de en fa vuit, alumnes de les Facultats de Pedagogia i Educació d’algunes universitats catalanes com la Universitat de Barcelona treballen colze a colze amb nens i joves de primària i secundària per millorar la seva competència lectora. Un projecte de vital importància si es tenen en compte els informes PISA dels darrers anys, en els quals queda especialment remarcat el dèficit dels estudiants pel que fa a la comprensió lectora, una eina educativa bàsica per al desenvolupament d’altres habilitats.
Experiència significativa
Els ‘Amics de la lectura’ són pràcticament un club de joves que persegueixen tres objectius essencials: fer ponts entre el coneixement acadèmic i l’experiència pràctica, viure en la pròpia pell què vol dir fer d’educador i, finalment, contribuir a l’educació per a la ciutadania dels futurs professionals. La iniciativa, que es desenvolupa en estreta col·laboració amb el Consorci d’Educació de Barcelona, permet als futurs professors entrar a les aules dues hores a la setmana i donar així un reforç a les estones de lectura. Actualment hi ha més de deu punts on centres de primària i de secundària acudeixen per dur a terme la iniciativa, els temes, horaris i enfocaments de la qual es pacten amb les escoles i instituts.
Per l’experiència significativa que suposa pels alumnes la participació en aquest projecte, així com pel servei que realitzen a un altre col·lectiu, aquest és un projecte d’aprenentatge servei. I és que els futurs i futures mestres accedeixen a la realitat dels centres educatius mitjançant una acció que incideix directament en la formació dels nois i noies. L’experiència, per tant, ajuda als universitaris a vincular la teoria apresa a les facultats relativa a dificultats d’aprenentatges, metodologies i temàtiques, amb la pràctica i les situacions reals que es donen dins d’una aula.
El viatge cap al descobriment del món dels llibres i el plaer de la lectura, doncs, esdevé significatiu per a uns i altres que, de la mà, assoleixen coneixements i competències que, d’una altra manera, trigarien més temps o no assumirien com a propis.