Els nois i noies de 4t d’ESO que han participat en el projecte d’aprenentatge servei (ApS) Connecta Jove al Prat de Llobregat han tingut l’oportunitat d’ensenyar competències digitals a la gent gran i a altres col·lectius. Aquesta iniciativa no només fomenta la transmissió de coneixements, sinó que també crea un espai d’intercanvi i creixement mutu entre generacions.
En finalitzar el projecte, els participants es reuneixen amb el seu “alumnat” en un acte públic de celebració i cloenda. Aquest moment de retrobament és especialment emotiu, ja que permet compartir aprenentatges, anècdotes i destacar les experiències viscudes durant el projecte.
Molts joves comenten que, a través de l’experiència, han après a ser més pacients i han comprès la complexitat que comporta la tasca d’educar. Per la seva banda, la gent gran destaca la bona sintonia amb la gent jove, així com la seva paciència i capacitat d’escolta. Aquest acte de reconeixement té un doble impacte: enforteix l’autoestima i la confiança dels joves, alhora que reforça els vincles comunitaris i fomenta la convivència, fent-los més conscients de la importància de la ciutadania responsable i participativa.
El reconeixement té un doble impacte: enforteix l’autoestima dels joves i reforça els vincles comunitaris
Un altre exemple el trobem a Cornellà de Llobregat, on s’està desenvolupant un projecte d’aprenentatge servei en col·laboració amb les escoles bressol municipals. En aquest cas, l’alumnat de secundària té l’oportunitat de preparar materials didàctics per sensibilitzar els més petits sobre la importància de la cura del medi ambient. Aquest projecte requereix una gran dosi de creativitat i la capacitat d’adaptar els continguts de manera que siguin comprensibles i atractius per als infants, així com un ferm compromís amb els temes ecosocials. El paper dels joves va més enllà de la simple creació de recursos, ja que el que es pretén és que esdevinguin veritables líders ambientals. Durant el desenvolupament del projecte, la tutora, a més de destacar la qualitat dels recursos que han creat, reforça constantment el paper dels nois i les noies com a agents de canvi en la seva comunitat. Els anima a veure’s com a protagonistes en la construcció d’un futur més sostenible, fent-los conscients de l’impacte que poden tenir en la vida de les noves generacions.
Autors com Axel Honneth, filòsof i sociòleg alemany, han subratllat la importància del reconeixement per al desenvolupament personal i social. Honneth també ens parla d’una forma de reconeixement anomenada solidaritat, que implica valorar la persona no només com a ciutadà amb drets, sinó també per allò que la fa única i significativa per a la vida en societat. Recuperem també a Tonucci qui defensa que el reconeixement de la veu i la iniciativa dels infants és fonamental per fomentar un sentiment de responsabilitat i ciutadania activa. Així, el valor del reconeixement, especialment en el context de l’aprenentatge servei, és fonamental per ajudar les noies i els nois a sentir-se valorades pel que aprenen, però també, i sobretot, per allò que aporten a la seva comunitat i al món. Per tant, aquest reconeixement no hauria de ser ni un elogi ocasional ni limitar-se únicament als aprenentatges del projecte, sinó que hauria de ser una pràctica intencional i contínua, que formi part del disseny pedagògic i subratlli el potencial individual de cada jove per a contribuir a la transformació de la societat.
Per ajudar els nois i les noies, cal valorar-los pel que aprenen i, sobretot, pel que aporten a la seva comunitat
Tres estratègies que poden fer més tangible aquesta perspectiva del reconeixement:
Evitar saltar-se la fase de celebració en els projectes. Perquè perdem l’oportunitat de fer visible el canvi, per petit que sigui, que els nois i les noies han generat en la seva comunitat. Això es pot aconseguir mitjançant actes públics oberts a la ciutadania o espais on puguin presentar els resultats de la seva tasca i el seu impacte en l’entorn. Aquest acte pot incloure reconeixements oficials per subratllar el seu paper com a agents de canvi i implicar-hi, a més a més del partenariat del projecte, les autoritats locals.
Incorporar als nois i noies com a líders en projectes futurs. Es poden identificar infants que hagin destacat en el projecte i donar-los la responsabilitat de coordinar noves iniciatives. O també poden actuar com a mentors per acompanyar experiències d’altres companys i companyes.
La tercera estratègia és dissenyar espais o debats oberts amb la comunitat on els nois i les noies puguin expressar les seves idees sobre com millorar el seu entorn i com poden contribuir a la transformació social. El reconeixement aquí es fa a través de l’escolta activa i la validació de les seves idees fent-los sentir part d’un procés de decisió col·lectiu.
Sigui com sigui, el reconeixement en els projectes d’aprenentatge servei és una pràctica que va més enllà d’un gest d’aprovació. Ben integrat pot esdevenir una palanca que impulsi els infants i joves a implicar-se socialment proporcionant-los el sentit i la motivació per afrontar els reptes actuals i els que sorgiran en el futur.

