La Casa Àsia va néixer al 2001 com a un organisme de diplomàcia pública integrat pel Ministeri d’Afers Exteriors, Unió Europea i Cooperació, la Generalitat de Catalunya i els Ajuntaments de Barcelona i Madrid. Actualment la seva seu es troba a l’edifici de la Comissió Nacional dels mercats i la Competència (CNMC) de Barcelona, al cor del districte tecnològic del 22@.
Un referent i lloc de trobada d’una de les regions més dinàmiques del món com és l’Àsia-Pacífic. L’espai no només impulsa el coneixement i les relacions socials en l’àmbit institucional i econòmic, sinó també en el cultural i educatiu.
La institució educa en llengües asiàtiques i també en disciplines que tenen a veure amb arts plàstiques, la meditació i el benestar o sobre les mateixes societats asiàtiques. Així el seu ventall de cursos i tallers és ben ampli i representatiu, i per a totes les edats.
L’Escola de Bambú
Tota la seva oferta educativa per a infants i adolescents s’inclou dins l’Escola de Bambú. Aquesta va néixer al curs 2003-2004, en el context del Fòrum de les Cultures que es va celebrar a Barcelona, amb la voluntat d’apropar el continent asiàtic i la regió del Pacífic a la població escolar. Actualment, en el context de pandèmia que encara vivim i per tal de fer-ho tot més fàcil, aquestes activitats es fan als mateixos centres educatius de tota Catalunya.
Des dels seus inicis l’Escola de Bambú vol mostrar la riquesa del patrimoni social, cultural i artístic del continent asiàtic. A més de fer néixer i créixer en l’alumnat l’interès sobre aquest continent i la seva gent, i així conèixer les cultures i societats d’origen dels companys i companyes de procedència asiàtica.
D’aquesta manera, aposta per educar en competències interculturals i per viure la diversitat cultural com a un fet positiu, enriquidor i com una oportunitat d’aprenentatge. I facilitar així una convivència en una societat cada cop més multicultural. Com assenyala l’Imma Llort, coordinadora d’aquest projecte, “el nostre objectiu principal és que en cada nou taller o curs es construeixin conjuntament nous aprenentatges a partir dels propis coneixements, sabers i experiències de cadascun dels seus participants”.
Les seves propostes educatives van dirigides a totes les franges d’edat, des d’educació infantil, primària, secundària, educació especial fins a educació d’adults i educació no formal.
Educadores d’origen asiàtic
Els tallers i cursos són dinamitzats per educadores asiàtiques, cadascuna treballa propostes del seu país d’origen. Totes parlen català i castellà, a més de les seves llengües maternes. Tot i que molts dels tallers també es poden oferir en anglès. Tot l’equip docent té una formació i experiència prèvia en diversos camps de les arts plàstiques i dramàtiques, fet que permet treballar tots els temes amb eines metodològiques molt diverses i enriquidores.
La Deepti Golani, és una de les educadores de l’Escola de Bambú i economista de l’Índia, i comenta: “l’educació intercultural és important treballar-la des de les primeres edats, ja que és molt important que entenguin que hi ha altres cultures i per tan altres formes de fer les coses. M’agrada posar com a exemple com comptem amb els dits a l’Índia i se sorprenen molt perquè és ben diferent de com ho fem aquí. És aquí quan veuen la bellesa que s’amaga darrere de tota aquesta diversitat d’idiomes, religions, etc.”
Explica’m un conte
Una de les formes més boniques d’ensenyar és sempre a través de la narració de contes, i a l’Àsia hi ha una tradició oral molt arrelada. Així per als més petits de l’escola s’ha dissenyat aquesta activitat molt adient per a la seva edat. Explica’m un conte, vol donar a conèixer aspectes concrets de la vida dels infants de diversos països de l’Àsia i del pacífic als infants que viuen aquí.
A través de contes es fa una aproximació a la Xina, el Japó, l’Iran, les Filipines, Austràlia, Corea del Sud, l’Índia, el Pakistan o l’Afganistan. Es fa una narració dramatitzada d’un conte tradicional i una activitat d’expressió plàstica o corporal d’un d’aquests països.
Treball transversal i plàstic
En l’etapa d’Educació Primària, i també en l’Educació especial, els tallers són transversals i sempre van molt lligats al Currículum educatiu de cada cicle. Trobem propostes d’arts plàstiques, cuina, expressió corporal, escriptura, jocs tradicionals, música, etc. Sovint les activitats s’inicien amb una presentació dels temes i s’acompanyen de petits experiments o narració de contes tradicionals relacionats. Al final de cada activitat hi ha sempre un petit exercici d’avaluació i un temps per a preguntes, debat i conclusions.
El centre educatiu pot triar entre els següents països per treballar el projecte: l’Índia-el Pakistan, la Xina, el Japó, Iran, Austràlia, les Filipines, Corea del Sud o l’Afganistan.
Oferta per a cada departament
Pel que fa a secundària, l’oferta s’ajusta al currículum de diferents àrees com: llengües, ètica, religions i socials, expressió artística, ciències, expressió corporal i esports. En aquesta etapa l’objectiu és aportar la perspectiva asiàtica o de la regió del pacífic als temes que es treballen des de les diferents assignatures o matèries.
Els països que es poden treballar per aquests cursos són: l’Índia-el Pakistan, la Xina, el Japó, Iran, Austràlia, les Filipines i Corea del Sud.
En aquesta etapa sí que es recomana preparar l’activitat abans a classe motivant al grup a fer una recerca d’informació sobre el país triat per tal d’aprofitar l’activitat al màxim. Si l’activitat ho requereix també es proporciona prèviament un vocabulari específic per treballar.
Com a Primària les activitats s’inicien amb una presentació inicial per posar-se en situació i en acabar es proposa un exercici d’avaluació i un temps per a preguntes, debat i conclusions.
A més, per als alumnes de 2n de Batxillerat hi ha també RecercÀsia. Un acompanyament gratuït per a tots aquells nois i noies que trien fer el seu treball de recerca sobre alguna temàtica relacionada amb el continent. I també ofereix una beca a un estudiant de context cultural asiàtic per a participar en l’Exporecerca Jove organitzada per Magna i de la qual és col·laboradora Casa Àsia, a on cada any s’ofereixen tres premis per als millors treballs de temàtica asiàtica.
Creem amb Àsia
Qualsevol centre educatiu ja sigui de primària, secundària, no formal o adults també té una àmplia oferta en la proposta de Creem amb Àsia. Tallers d’arts plàstiques i de dansa de diferents regions. Una bonica forma d’apropar a l’alumnat al coneixement de països tan diversos com l’Índia, el Pakistan, Bangladesh, el Nepal, la Xina, el Japó, l’Iran, l’Afganistan, les Filipines, Corea del Sud i Austràlia.
Aquests estan especialment pensats per a setmanes i jornades culturals o solidàries organitzades pels centres educatius. Ja que mostren d’una forma molt tangible la riquesa del patrimoni natural, social, cultural i artístic del continent asiàtic i la regió del pacífic.
Acostar-se a la literatura asiàtica i fer un servei a la comunitat
Des del 2015 l’Escola de Bambú ofereix dos programes d’Aprenentatge i Servei Comunitari (APS) dirigits a l’alumnat de Cicle Superior de Primària i Secundària.
Per una banda, hi ha Contes per llegir, contes per crear per tal de treballar i conèixer millor Japó, Xina, Índia, Indonèsia, Cambodja i Austràlia. És un programa d’aprenentatge transversal, intercultural i de servei intergeneracional. En aquest es convida als centres a llegir literatura asiàtica i així conèixer els seus autors i il·lustradors.
Els alumnes seleccionen un país, i a continuació trien un conte i una tècnica de narració tradicional del país. A partir d’aquí llegeixen el llibre i fan un taller de dues hores amb una de les educadores asiàtiques de l’entitat que els ajuda a conèixer millor la societat i cultura del país que estan treballant. Aleshores els alumnes es reparteixen en grups i partint del text i les il·lustracions del conte creen el seu propi relat de forma artesanal. Un cop el tenen llest realitzen el servei a la comunitat explicant-lo a altres escoles, a la biblioteca o al casal de gent gran del barri.
Aprendre a través dels fills i filles
Per l’altra banda, la Casa Àsia, juntament amb les FAPAES, també coordina el programa amb metodologia APS per a l’aprenentatge plurilingüe i multinivell d’Activitats formatives per a famílies migrades (AFFM), que també rep el nom d’AFEX-Aprenem. Famílies en Xarxa. Actualment s’està realitzant a 29 centres educatius de Catalunya, la majoria d’ells són centres de secundària de màxima complexitat.
Els fills i filles de les famílies migrades d’aquests centres educatius tenen l’oportunitat d’ensenyar català, castellà i informàtica bàsica als seus pares a través d’aquest programa. Els alumnes que hi participen reben el suport d’una dinamitzadora asiàtica. Com explica l’Imma Llort: “a través d’uns materials elaborats per Casa Àsia per aprendre castellà i català des de l’urdú-hindi, xinès i bengalí, els pares i mares d’origen aprenen la llengua a la vegada que coneixen el sistema educatiu català i les eines de comunicació que té cada centre per a les famílies”.
Aquest programa és possible gràcies al suport de la Secretaria d’Igualtat, Migracions i Ciutadania (SIMC) i també a la subvenció que rep la FAPAES en la convocatòria bianual de subvencions a projectes i activitats de la COSPE. I es pot realitzar a dos instituts de Barcelona gràcies a la subvenció anual de l’Ajuntament de Barcelona que hi col·labora des del 2015.
Formació del professorat
Casa Àsia té molt present que cal fer molta feina a les escoles i instituts per apostar més i millor per l’educació intercultural i inclusiva. En aquest sentit, té tres propostes de sessions que es realitzen en els mateixos centres. “Aquestes xerrades són molt importants per trencar amb estereotips i prejudicis que a vegades es creen per falta de comunicació entre escola i famílies” puntualitza l’Imma Llort.
Per als centres educatius que tenen alumnat asiàtic recomana el curs de Coneixement del context cultural de les famílies asiàtiques (Índia, Xina i Pakistan). Amb aquesta proposta es vol ajudar al professorat a trobar eines i recursos per apropar a les mateixes famílies als centres i establir així una comunicació fluida.
En aquest sentit, si el que representa un fre és la comunicació s’ofereix la sessió Millorar la relació i comunicació de les famílies migrades amb els centres educatius dels seus fills i filles. En aquest cas, es fa una anàlisi de la situació actual i es busquen conjuntament propostes transformadores.
I per acabar, per a tots aquells professors que volen impulsar el plurilingüisme hi ha la sessió de L’aprenentatge Plurilingüe. Una proposta que s’escau especialment a les Aules d’Acollida i ordinàries de centres de secundària amb gran diversitat cultural de les seves famílies i a les aules.
Maia Salomon, assessora LIC de Barcelona Comarques, referent de l’equip de Santa Coloma de Gramenet, narra així la seva experiència: “És una proposta molt necessària per conèixer de primera mà alguns aspectes de la llengua i la cultura d’aquests països de l’Àsia. Van ser exposicions brillants, amb molt de contingut nou per a tots nosaltres i, fetes amb rigor i adequació. El que em va agradar més va ser que les realitzen persones que en el seu moment també van ser alumnes nouvinguts en el sistema educatiu català i en parlen des de les seves pròpies experiències vitals. Fet que ajuda a veure i entendre molt millor el recorregut que tenen els alumnes a les nostres aules”.
Consulteu aquí tota la seva programació.