El Consell de les persones (s)àvies del Museu d’Història de Catalunya està format per un grup de persones voluntàries i col·laboradores del museu, l’activitat en si es va iniciar en el curs escolar 1999-2000. Una proposta per acostar-se al temps històric del segle XX, des de la dècada dels anys quaranta i cinquanta fins a finals del segle XX, a partir de l’experiència viva de membres d’aquest Consell. Perquè no hi ha ningú que ens pugui explicar millor la història que aquells que l’han viscuda.
Així l’alumnat coneix de primera mà el període històric de la dictadura franquista, el restabliment de la democràcia i l’evolució de la societat els darrers anys del segle XX i la primera vintena del segle XXI. Els quatre àmbits temàtics són 1. L’àmbit polític: antifranquisme, militància política i sindical, el rol de la dona, la censura, l’associacionisme, la repressió, l’arribada de la democràcia; 2. L’àmbit laboral: condicions de feina, llocs de treball, el rol de la dona, oportunitats laborals, sindicalisme, vagues i manifestacions; 3. L’àmbit domèstic: les llars, com i on es vivia, la família, el rol de la dona, la infància, què hi havia i que no hi havia a les cases, la higiene; 4. L’àmbit social: el rol de la dona, el lleure, la vida al carrer, les festes, la roba, l’escola, la moral, el paper de l’església, el festeig, la immigració, el transport, el matrimoni, el col·lectiu LGTBI, etc.
Una sessió per conèixer quatre experiències de vida
La proposta del Consell de les persones (s)àvies es divideix en quatre parts on a cadascuna d’elles participen quatre membres del Consell de les persones (s)àvies, que ens transmeten el seu testimoni a través d’anècdotes i records personals.
La primera part de l’activitat és una breu sessió introductòria, on cadascun dels quatre voluntaris o voluntàries es presenten. Si el Consell de les Persones Sàvies és en format en línia, l’alumnat veu un breu vídeo a on es presenten les quatre persones del Consell que participaran en l’activitat. La segona part, es fa entrega a vuit alumnes de vuit documents. Aquests documents contenen vuit històries breus, més aviat anècdotes, dels quatre voluntaris, dos per cap. S’interpel·la a l’alumne perquè amb el poc que sap de cada un dels participants busqui el seu o la seva propietària. Així s’estableix un primer contacte i joc entre els nois i noies i els membres del Consell, on els alumnes han de reconèixer qui d’ells quatre l’ha pogut viure. Una vegada identificat, s’amplia l’anècdota posant-la en el context de l’època i s’estableix un diàleg per comparar present i passat.
A la tercera part l’alumnat ha d’obrir una maleta antiga de fusta, que ha estat present durant tota la sessió de l’activitat. La maleta conté vuit objectes o documents que expliquen històries dels i les voluntàries, i, per tant, de l’època treballada. Els participants han d’interpretar la font i identificar-ne el propietari o propietària. La persona, propietària de l’objecte, relata quina relació té aquest objecte o document amb la seva història de vida personal o familiar. A continuació, es convida als alumnes a fer ús de les xarxes socials per compartir els objectes i la mateixa experiència respecte al que s’ha tractat. A través del hashtag #ConsellMHC, els nois i les noies ho comparteixen amb l’Instagram de @mhistoriacat. Les impressions queden recollides al Wakelet del museu. Una memòria que després és molt interessant de revisar i comparar.
Per finalitzar l’activitat, i a manera de conclusió, es destina temps per a poder respondre a les preguntes o temes que hagi pogut quedar sense resposta al llarg de tota l’activitat. També es poden repassar els punts forts tractats durant tota l’activitat executada amb el Consell.
Molt més enllà d’aprendre història
L’activitat del Consell de persones (s)àvies permet treballar moltes altres competències més enllà d’aprendre història entre el franquisme i els darrers anys del segle XX. Una oportunitat única pels estudiants per resoldre dubtes i interrogants que s’han generat a l’hora d’estudiar les diferents èpoques de la història d’aquest període.
Però va molt més enllà. És una experiència d’intercanvi d’un grup de gent gran amb un grup d’estudiants. Així es genera un diàleg entre dues generacions, contrastant experiències i punts de vista, a la vegada que es fa una mirada diferent de la història més recent a través de les vivències que expliquen els mateixos membres del Consell.
Els alumnes també aprenen a interpretar el present a partir de l’anàlisi dels canvis i les continuïtats al llarg del temps, per comprendre la societat on vivim. Així com a aplicar els procediments de la recerca històrica a partir de la formulació de preguntes i l’anàlisi de fonts primàries per interpretar el passat. I també, i no menys important, a valorar el sistema democràtic partint del coneixement dels sistemes polítics per esdevenir futurs ciutadans crítics i a la vegada, aprendre a pronunciar-se i comprometre’s en la defensa de la justícia, la llibertat i la igualtat entre homes i dones.
Oferta educativa flexible i variada
El Museu d’Història de Catalunya té una oferta educativa formada per activitats diverses, que potencien la participació de l’alumnat i volen despertar la seva curiositat cap a les diferents maneres de viure en temps passats. Aquestes estan relacionades amb la seva exposició permanent, però també en sorgeixen de noves amb les exposicions temporals.
A banda de les activitats presencials, a l’apartat web El museu a l’aula també trobareu diferents activitats perquè des dels vostres centres pugueu treballar diferents moments de la història, al vostre ritme, tot adaptant-les a la vostra manera de fer. Algunes d’elles disposen de material complementari, que podeu demanar gratuïtament en préstec. També val la pena consultar el seu apartat de Recursos i materials didàctics a on trobarem eines que ens seran molt útils en diferents etapes de l’educació primària i secundària.
Informació pràctica:
Nivells recomanats: Cicle superior d’educació primària, Educació Secundària Obligatòria i batxillerat
Durada de la sessió per Educació Primària: 1 hora i 30 minuts
Durada de la sessió per ESO i Batxillerat: 2 hores
Nombre d’alumnes per sessió: 25 alumnes
Lloc de les sessions presencials: Museu d’Història de Catalunya. També hi ha la possibilitat de fer-la en línia.
Preu de l’activitat: Gratuït
Informació i reserves: Tel. 93 225 47 00 | fcardona@gencat.cat