La Fundació Carulla ha celebrat l’entrega dels Premis Baldiri Reixac. Un certamen que té com a objectiu impulsar i reconèixer projectes educatius innovadors que utilitzin l’art i la cultura per a millorar i transformar la societat. L’edició d’aquest any ha destacat els projectes educatius que donen resposta a l’emergència lingüística del català a les escoles i experiències creatives i innovadores a l’aula a on l’art i la cultura en són protagonistes. Al llarg de tota la trajectòria d’aquests premis gairebé 600 escoles i 22.000 alumnes han estat guardonats i han pogut tirar endavant les seves iniciatives transformadores.
Marta Esteve, directora de la Fundació Carulla, destaca que “la integració de la cultura i les arts en els projectes guardonats amb els Premis Baldiri ha proporcionat als estudiants una plataforma per explorar noves formes d’expressió, ha reforçat les seves habilitats creatives i ha establert una connexió profunda amb el seu entorn cultural. Aquest reconeixement posa de manifest la importància de promoure la innovació i la diversitat en l’educació.”
Projectes educatius premiats en aquesta edició
L’entrega dels premis d’aquesta 46a edició es va celebrar el passat dissabte 8 de juny al Museu Terra de L’Espluga de Francolí a la jornada de la “Festa de la llengua, la cultura i l’educació” que va comptar amb diverses activitats educatives pels alumnes, professors i famílies. Els tallers van permetre als assistents reflexionar sobre els elements de la naturalesa, la sostenibilitat i el món rural. Tots els participants també van poder fer una visita a l’exposició “Tros de dona”, que reivindica les dones al llarg de la història.
La jornada va acabar amb l’acte oficial de lliurament dels guardons als centres educatius premiats. Aquest any, s’han inscrit un total de 141 propostes de projectes educatius de tot Catalunya, però també del País Valencià i de les Illes Balears. Finalment, el jurat s’ha decantat per 29 d’aquests projectes. Cal destacar que la Fundació Carulla ha atorgat el premi Baldiri 23-24 a l’Escola Transformadora a l’Institut Ca n’Oriac de Sabadell. L’institut sabadellenc ha estat reconegut per utilitzar l’educació artística com a element transformador que fomenta la comunitat, l’aprenentatge del català a través del teatre i la cohesió social.
Premiats en les diferents categories:
Premi a l’Escola transformadora: premi de 4.500€ per aquell centre educatiu compromès en el treball amb la cultura, la llengua catalana i les arts per fer front als reptes socials i culturals actuals.
Escèniques de l’Institut Ca n’Oriac, Sabadell (Barcelona) pel projecte d’arts escèniques interdisciplinari, transversal i en català dels alumnes de 4t d’ESO en col·laboració amb el centre de creació d’arts laSala de Sabadell i artistes residents. Els alumnes participen en la cocreació de la peça artística, de la programació i les residències artístiques de laSala.
Premi Baldiri Arts i Llengua. Vuit premis de 3.500€.
Una escola per a la vida, i una vida per aprendre del CEIP Divina Aurora de Tavernes de la Valldigna (València). Una proposta que introdueix les arts en el projecte educatiu amb la llengua com a element vertebrador mitjançant la música, l’art, la ràdio, el cinema i la creació.
Càntut a les escoles: cacem i cantem cançons de l’escola Puig d’Arques, en representació de les tres escoles de primària de Cassà de la Selva (Girona). Un projecte educatiu intergeneracional que promou la reflexió sobre la llengua catalana recopilant i reversionant cançons de la tradició oral. Els alumnes graven cançons cantades per les persones grans de les seves famílies i se’n fa una mostra durant el festival Càntut. Cançons de tradició oral de Cassà de la Selva.
Endinsa’t al cor de les paraules de l’Institut Antoni de Martí i Franquès, Tarragona. On es proposa als alumnes i a les seves famílies accions artístiques (rutes literàries, jornades poètiques i exposicions) a partir de l’obra literària de poetes catalanes del territori.
Escèniques de l’Institut Ca n’Oriac, Sabadell (Barcelona). Un projecte d’arts escèniques interdisciplinari, transversal i en català dels alumnes de 4rt d’ESO en col·laboració amb el centre de creació d’arts laSala de Sabadell i artistes residents. Els alumnes participen en la cocreació de la peça artística, de la programació i les residències artístiques de laSala.
Art integrat a la Sagrada Família: el patrimoni cultural en el currículum de l’escola Vedruna Immaculada Barcelona. Aquest integra coneixements artístics i de la cultura catalana al currículum escolar a través de l’aproximació i
l’estudi dels elements de la basílica de la Sagrada Família, propera al centre educatiu.
Enderroc de l’Institut Escola Elisabets, Barcelona. Una proposta que permet als alumnes descobrir la història del Raval investigant i creant obres de diferents disciplines artístiques en col·laboració amb les entitats culturals i socials del barri.
Cent llenguatges per créixer i ser: tastets d’art del CRA Celumbres, Cinctorres (Castelló). Un projecte multigrau que utilitza les llengües en diferents expressions artístiques per oferir tallers en els quals l’alumnat pot conèixer, connectar i reflexionar de forma crítica sobre la realitat artística i cultural del territori. Anualment, es fa una exposició itinerant dels productes dels tallers a les sales dels ajuntaments dels pobles i els alumnes en fan una visita guiada.
CM en Acció! de l’escola Alfred Mata, Puig-reig (Barcelona). On s’ofereix a l’alumnat una experiència de creació de programes de TV i de ràdio analitzant i treballant els formats audiovisuals i les tipologies textuals.
Premi Baldiri Experiències: 20 premis de 600€
Cicle Infantil i Inicial:
-
Xixona en Viu del CEIP Eloi Coloma, Xixona (Alacant)
-
La primavera a escena: un viatge d’expressió del CEIP Attilio Bruschetti, Xàtiva (València)
-
Per què Ripoll és especial? de l’escola Vedruna Ripoll (Girona)
-
Auto(im)mòbils de l’Escoleta Infantil El Trenet Cooperativa Valenciana, (València)
Cicles Mitjà i Superior:
-
Una comarca de llegenda del CEIP Pou de la Muntanya, Dénia (Alacant)
-
Cantem llegendes del Moianès del ZER El Moianès Llevant, L’Estany (Barcelona)
-
Que el llegir no ens faci perdre l’escriure de l’escola Vedruna Prats de la Carrera Palafrugell (Girona)
Educació Secundària i Cicles Formatius de Grau Mitjà:
-
Artesania digital de l’Institut Eugeni d’Ors, Badalona (Barcelona)
-
Podcasts d’anada i tornada de l’Institut Sa Palomera, Blanes (Girona)
-
La comunitat de l’Institut Abat Oliba, Ripoll (Girona)
-
Ara i sempre cultura de l’Institut La Romànica, Barberà del Vallès (Barcelona)
Batxillerat i Cicles Formatius de Grau Superior:
-
Rentar i cantar, parlar, guardar, callar i cuidar. Instal·lació artística duta a terme a La 16a ruta de l’art a Castelló d’Empúries de l’Institut Josep Brugulat, Banyoles (Girona)
-
Poblenou: històries de barri de l’INS Euclides, Pineda de Mar (Barcelona)
Diversos nivells educatius, centres de formació d’adults i escoles d’educació especial:
-
Cultivem emocions a través de l’art i la natura del CEE Sant Rafael, Tarragona
-
Projecte Mutatio de l’Escola Municipal de Música de Berga, Berga (Barcelona)
-
Cues de Pansa. Ruta de les paraules oblidades de l’Escola Cérvola Blanca, Sant Martí de Tous (Barcelona)
-
Murmuris de l’Escola Pia Igualada (Barcelona)
-
Passejant entre límits de l’Escola Rellinars (Barcelona)
- Un musical transformador de l’Institut El Castell, Esparreguera (Barcelona)
- Som Art de l’Escola Mare de Déu de la Muntanya, Esparreguera (Barcelona)
Fundació Carulla, 50 anys impulsant connexions creatives
Des de fa gairebé cinquanta anys, la Fundació Carulla treballa per enfortir la llengua i la cultura catalana com a espais comuns i de cohesió social, impulsant i liderant iniciatives innovadores, construint comunitats creatives i fomentant els drets culturals. A més de gestionar el Museu Terra de l’Espluga de Francolí i l’Editorial Barcino, cada any convoca diferents premis i beques d’impuls cultural i educatiu i ofereix tallers i jornades de reflexió i debat entorn del poder de la cultura com a motor de transformació social a través del programa Mutare.