CCOO porta al Tribunal Suprem un recurs contenciós administratiu contra les normes que desenvolupen la nova FP Bàsica (FPB) i la Primària recollides en la LOMCE. El sindicat no pot impugnar la llei, contra la que ja han presentat recursos d’inconstitucionalitat el Parlament de Catalunya, els governs de Catalunya, Astúries, Canàries i Andalusia i el Grup Parlamentari Socialista al Congrés, però sí les normes que la desenvolupen.
El sindicat considera que la nova FP Bàsica “legitima l’exclusió educativa de determinats alumnes en el marc de l’escolaritat obligatòria, limitant la seva continuïtat en el sistema educatiu” i que el canvi representa “un retrocés” respecte als Programes de Qualificació Professional Inicial (PQPI) als quals substitueix i que s’extingeixen el proper curs.
El recurs interposat argumenta que, tot i que els cicles de FPB són considerats per la legislació actual com cicles formatius de la Formació Professional del sistema educatiu, la norma no garanteix que tots els cicles formatius incloguin un Mòdul professional de formació i orientació laboral (FOL), tal com reclama la legislació. Afegeixen que la norma de la FP Bàsica també “infringeix la legislació vigent que especifica que els ensenyaments de l’FP han d’incloure una fase de formació pràctica en centres de treball”.
En relació al professorat, CCOO considera que “l’adscripció del professorat és absolutament arbitrària, ja que no s’han establert criteris clars, violant preceptes bàsics de la Constitució relatius a l’accés a la funció pública d’acord amb els principis de mèrit i capacitat i la subjecció de les administracions públiques a la llei i al dret”.
En el cas de la primària, el sindicat exposa diverses qüestions formals per justificar el recurs i afegeix que, a més, “es vulneren els drets del professorat, no es respecta la configuració de la plantilla dels centres i la disponibilitat horària, d’obligada negociació”. També afirmen que es vulnera el dret a l’educació contemplat a la Constitució en establir “una prelació jeràrquica d’assignatures en què prevalen unes matèries davant d’altres, en detriment del desenvolupament de les competències, capacitats i habilitats dels estudiants”.
“La LOMCE elimina definitivament el currículum que té com a eix vertebrador les competències i torna a establir una jerarquia de continguts pròpia de l’era industrial i definitivament allunyada de les necessitats formatives de l’alumnat en l’actual societat del coneixement”, asseguren.