Si els centres que ja són en fase 1 havien de ser l’avançada dels que hi seran, se suposa, la setmana vinent, les pistes que estan deixant són ben poques. “De moment, no tenim cap instrucció”, explica Mar Isern, directora de l’Institut Escola Mare de Deu del Portal, de Batea (Terra Alta), i representant de les Terres de l’Ebre a les juntes de directors del Departament. En aquest centre, com en tots els altres del país, ara mateix la prioritat són les preinscripcions, que comencen aquest dijous telemàticament i que al llarg de la setmana vinent tindran uns dies per formalitzar-se presencialment. “La principal instrucció que ens han donat és que, si podem aconseguir que tota la presincripció sigui telemàtica, que ningú no vagi al centre”.
Segons l’ordre del Ministeri de Sanitat publicada al BOE de divendres passat, els centres situats en territoris en fase 1 ja poden obrir per realitzar tasques de neteja, desinfecció i condicionament d’espais, a més de les tasques administratives que tinguin pendents. A l’IE Batea la neteja i desinfecció no començarà fins dilluns dia 18 i cap docent o administratiu trepitjarà el centre fins dimarts, que és quan comença la preinscripció presencial, comenta Isern. En canvi, a l’escola La Closa, d’Esterri d’Àneu (Pallars Sobirà), ahir i abans-d’ahir ja es va estar netejant i desinfectant, i la seva directora, Lídia Cardona, espera anar-hi aquest matí amb la cap d’estudis i un administratiu, sempre i quan rebin el material de protecció (mascaretes, gel i guants) que els han dit que ha d’arribar.
En aquest cas, el procés de preinscripció és relativament fàcil. Saben que seran 13 alumnes nous de P3, tant d’Esterri com de localitats veïnes. “Aquí el problema que tenim és de connectivitat, som en una vall i no hi ha fibra òptica, per la qual cosa la connexió és molt dolenta”, comenta Cardona. Als carrers del poble sí que s’està notant la fase 1, no hi ha franges horàries de sortir a passejar, i mestres i alumnes es troben pels carrers. “El problema és que ens trobem amb els nens i no els podem abraçar, això costa molt! Nosaltres som producte de proximitat, si ens treuen aquesta proximitat no sé què farem”, afegeix.
A la Selva del Camp (Baix Camp), també ahir l’Ajuntament va enviar uns operaris per netejar i desinfectar les zones de l’escola pública i concertada que s’han de fer servir per la preinscripció. El director del Col·legi Sant Rafael, Joan Carles López, comenta que encara no han rebut cap material de protecció, però que des de serveis territorials els han dit que els arribarà. Segons l’ordre del ministeri, els centres educatius són els responsables de proveir el material de protecció als seus treballadors. Després d’un cert estira-i-arronsa, la setmana passada el Departament d’Educació es va comprometre a fer-lo arribar no només als centres públics sinó també als concertats, notícia que va ser molt ben rebuda per les patronals de la concertada.
Curiosament, mentre centres educatius com l’Institut Escola Batea encara no han començat la desinfecció, altres que estan situats en regions sanitàries encara en fase 0 ja ho han fet. Com a exemple, les escoles Mas Prats i Les Ferreries de Palafolls (Maresme), on ahir al matí la policia local va entrar a fer desinfecció amb ozó, segons anunciava l’Ajuntament de la localitat en un tuit.
🔴 Aquest matí la policia ha realitzat el protocol de desinfecció amb ozó a les escoles Mas Prats i Les Ferreries! 💨#EnsEnSortirem💪 pic.twitter.com/Unw8sogpWq
— Ajuntament Palafolls (@AjuntamentPLF) May 12, 2020
De fet, el Departament d’Educació no ha donat cap instrucció concreta sobre aquesta fase. En canvi, el seu homònim de la Generalitat valenciana sí que ha emès una resolució per la qual s’autoritza, a partir de dijous 14, l’obertura dels centres que estiguin en territoris en fase 1 (610 centres educatius dels 283 municipis), per fer tasques de neteja i administratives. I també per atendre famílies i alumnes que, amb cita prèvia, hagin demanat hora per “retirar del centre material educatiu o d’un altre tipus necessari per a continuar amb les seves activitats lectives no presencials i que el personal del centre prèviament haurà d’haver preparat per a lliurar”.
Compte enrere per la fase 2
Els centres en fase 1 tampoc tenen una idea gaire clara de què haurà de passar quan arribin a la 2, que és quan, d’acord amb les fases dissenyades pel Govern de l’Estat per la desescalada, els centres educatius poden obrir per fer classes de reforç, acollida per alumnat d’infantil, i classes en grups reduïts per als cursos terminals. Si tot va bé, aquests territoris arribaran a la fase 2 dilluns dia 25. Falten dotze dies i el més calent és a l’aigüera.
La directora de l’escola d’Esterri d’Àneu reconeix que està rebent consultes sobretot dels pares d’infants de sisè, i que els agradaria poder-los acomiadar com cal, abans que passin a l’institut. “Es troba just al pis de dalt, però cada any quan fem el comiat hi ha plors”, explica Cardona. No li entra al cap que es pugui privar els 14 alumnes de sisè (dels 117 en total que hi ha al centre) d’aquest moment tan especial i emotiu. El mateix pensament té la directora de l’Institut Escola de Batea respecte als seus 16 alumnes de 4t d’ESO. “Seria molt bo poder fer el tancament, però de moment no hi ha cap mena d’instrucció al respecte”, considera Isern.
Cap dels tres centres saben tampoc si faran o no faran acollida per l’alumnat d’infantil. En el cas del Col·legi Sant Rafael, la situació és més complicada perquè també agafen l’etapa 0-3, però com que aquesta no està subvencionada han hagut de fer un ERTO per les treballadores de la llar d’infants. “Nosaltres som una concertada pobre, moltes famílies han entrat en ERTO i han deixat de pagar les quotes o les hem rebaixat moltíssim, a banda que ja tenim un 12% de les famílies que no paguen cap quota mai”, explica Joan Carles López. Vuit de les famílies del centre han rebut el dispositiu mòbil amb connectivitat enviat pel Departament per poder seguir l’ensenyament a distància d’aquest tercer trimestre.
Condicionar els espais, quan i com?
En l’ordre publicada divendres pel Ministeri de Sanitat es parla de començar a condicionar els espais. Encara no s’hi han posat gairebé ni a pensar-hi, però això no sembla que els faci perdre la son, perquè són zones amb baixa densitat de població i d’espai en tenen. El Col·legi de Sant Rafael, per exemple, està ubicat en un gran edifici del segle XVII de propietat municipal. “Aquí tenim molt espai, les classes són molt grans i n’hi ha que no s’utilitzen”, comenta López, que fa anys que demana, sense èxit, poder ampliar l’oferta educativa a l’ESO. “Potser ara serà el moment, perquè l’institut del poble està molt ple, estava pensat per dues línies i mitja i en té quatre”, afegeix.
El que amoïna Lídia Cardona no són tampoc els espais lectius sinó uns altres. “Jo em pregunto com ens ho farem amb els lavabos, haurem de fer torns o netejar-los cada cop que algú els utilitzi, i el que també em preocupa és el transport, la meitat dels nostres alumnes són de pobles del voltant, i ara venen junts en diversos transports ben aprofitats els d’infantil, primària i secundària, què haurem de fer?”.
Tots tres directors (igual com la resta dels que hi ha a tot el país) es connecten cada dia amb altres directors dels seus territoris, amb els responsables de la inspecció i dels serveis territorials, així com amb els seus respectius equips per fer i atendre consultes, i sobretot per tractar de verificar cap on han d’anar i què hi ha de real en tot allò que van publicant els mitjans. “Ja ens hem acostumats que el que avui podem dir demà pot no ser del tot cert, o sigui que hem de ser molt prudents amb qualsevol predicció”, comenta Lídia Cardona. “El tema ara és la preinscripció, demà ja es veurà”, constata Mar Isern.