Cinc països europeus, Portugal, Dinamarca, Alemanya, Gran Bretanya i Espanya, s’han embarcat en la producció i llançament d’un projecte multidisciplinar que té com a objectiu analitzar l’impacte mediambiental propi i de l’institut: el projecte Erasmus + “Let’s Science our School Environment”.
Cada institut de cada país ha escollit un arbre que els representés i l’acte inaugural d’aquest projecte ha sigut plantar-lo a cada centre. A l’INS Francisco de Goya aquest acte va tenir lloc el 22 d’abril de 2021, Dia Internacional de la Terra, en el qual els i les alumnes van plantar una olivera, arbre mediterrani símbol de pau, esperança, força i renaixement. A continuació van lligar cintes plenes de missatges i desitjos relacionats amb el medi ambient i van fer també lectura de la cançó L‘olivera, de Joan Manel Serrat, i dels poemes The olive branch , de Tennesse Williams, i Paisaje, de Federico García Lorca.
El projecte Erasmus + Let’s Science our School Environment es treballarà des de diverses perspectives, utilitza com a llengua vehicular l’anglès, i té una durada de dos cursos. L’ alumnat haurà d’estudiar, entre altres coses, quines són les polítiques de cada país contra el canvi climàtic, analitzar el pes que la societat dóna als diferents Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de l’ONU, analitzar la utilització d’energies renovables i les seves polítiques en els diferents països i crear una app que permeti mesurar la petjada de carboni que fan els centres educatius.
El projecte utilitza com a llengua vehicular l’anglès i té una durada de dos cursos; l’alumnat estudiarà les polítiques ambientals de cada país i crearà una app per mesurar la petjada de carboni dels centres educatius
Des de l’institut es destaca la importància d’aquest projecte no només pel seu objectiu en la conscienciació envers el medi ambient, sinó també com a experiència en treball col·laboratiu, tant en els àmbits de la investigació com en el de la creació. Els resultats de les activitats i les conclusions es posaran periòdicament en comú amb els altres països, que portaran l’alumnat a exposar els seus treballs a la resta de participants. En una segona fase es formaran equips amb representants dels diferents països que treballaran per comissions per tal d’aconseguir els objectius proposats.
Aquest projecte el portaran a terme els i les alumnes de 3r d’ESO, tot i que els resultats dels seus estudis es compartiran i tindran impacte en tota la comunitat educativa. El desig de tota la comunitat educativa és que aquest projecte s’estengui a altres cursos i la seva continuïtat sigui símptoma de la implicació en la cura del medi ambient i la importància de la col·laboració internacional.
L’institut Francisco de Goya compta amb tres línies d’ESO i dues de batxillerat, i es troba al districte d’Horta-Guinardó en un emplaçament privilegiat; és a la falda del Parc del Guinardó ja tocant a la plaça enjardinada del Nen de la rutlla. Els trets més característics del centre són la tutoria orientadora, el treball globalitzat, l’impuls de les llengües estrangeres i una constant recerca en la innovació educativa.