A l’escola bressol es produeixen molts moments de la vida quotidiana, situacions que es repeteixen cada dia i que són d’una gran qualitat educativa, ja que els infants les reconeixen, les interioritzen, les poden anticipar i aquestes els ajuden a comprendre millor el seu dia a dia. Per tant, els hàbits reforcen la seva confiança i els aporten seguretat.
D’entre les diferents situacions de la vida quotidiana que succeeixen a l’escola, hi trobem el moment dels àpats. Propiciar un entorn tranquil i agradable és clau perquè aquesta estona es converteixi en un moment de plaer i de socialització. Des de ben petits, amb el dinar a la falda primer i amb el pas de dinar a la taula després, es propicia que entrin en joc molts aprenentatges, com per exemple, dominar la cullera, poder seure a taula autònomament o aprendre a no embrutar-se.
Depenent del seu moment evolutiu, se l’acompanya de diferent manera. Quan encara el nen o la nena no és capaç d’aguantar el tronc per seure en una cadira, el fet de poder donar el dinar a la falda afavoreix el vincle emocional, establint-se així un veritable diàleg entre tots dos. Compartir aquesta activitat amb un adult que conegui bé com és l’infant, quins són els seus interessos i els seus gustos, afavoreix que el dinar es converteixi en un moment privilegiat.
Quan ja pot seure a taula, es propicia la seva participació de forma activa en tot el procés de l’àpat al costat de la persona que l’acompanya i que posa paraules a les seves accions, que respecta i que dona temps. A poc a poc, també van desenvolupant aprenentatges com la coordinació òcul-manual, a la vegada que es va adquirint major grau d’autonomia a l’hora de menjar sol o de saber esperar el seu torn. A mesura que avança el curs, l’infant pot col·laborar en accions com portar el seu plat i coberts al carro, així com llençar les restes al cubell de les escombraries.
Amb la introducció de la vaixella i els gots de vidre els estem dient que confiem en ells, els ajudem a ser més autònoms i a ser protagonistes dels seus avenços
Un altre dels aspectes importants a tenir en compte, i que fomenta la seva autonomia, és la introducció de la vaixella i els gots de vidre. Beure en un got com ho fan els adults i poder, fins i tot, servir-se l’aigua amb una gerra petita de vidre, els permet tenir més seguretat en ells mateixos, a tenir cura del got perquè si cau es pot trencar i a la vegada veure la quantitat d’aigua que conté i poder regular-se millor. Amb aquesta acció els hi estem dient que confiem en ells, els ajudem a ser més autònoms i a ser protagonistes dels seus avenços.
Aquesta estona és de gran importància, no tan sols perquè l’infant satisfà una necessitat bàsica, sinó perquè és un temps de relació, d’aprenentatge i on comparteixen amb els seus iguals converses i mirades.