Aquestes habilitats no són només útils per a la presa de decisions individuals, sinó que també són fonamentals per al benestar social i per al funcionament eficaç de les societats modernes. Les persones que són capaces de pensar de manera crítica i lògica estan millor preparades per entendre els problemes socials i per aportar solucions efectives. També són més propenses a avaluar la informació i a rebutjar afirmacions infundades o manipulades, la qual cosa és particularment important en la societat actual, on la desinformació i la propaganda són més comuns que mai.
Una de les maneres més efectives d’ensenyar aquestes habilitats als nens i nenes és a través de l’educació. L’ensenyament de les habilitats de pensament independent a les escoles pot ajudar als més joves a desenvolupar una mentalitat objectiva, racional i lògica. Els alumnes poden aprendre a analitzar la informació i a avaluar la seva veracitat, cosa que els ajudarà a prendre decisions informades i a prendre el control de les seves vides.
En aquest context, la digitalització està jugant un paper essencial, ja que està canviant la forma en què els estudiants aprenen i desenvolupen habilitats a través de noves eines i metodologies. Un clar exemple d’aquestes son els NOOCs d’aprenentatge de Vicens Vives, cursos online i accessibles des d’una plataforma digital que s’enfoquen a l’aprenentatge actiu, pragmàtic i reflexiu. Es tracta d’una eina, connectada amb el currículum LOMLOE, que Vicens Vives posa a disposició de docents i alumnat des de Primària fins a Batxillerat per construir estructures de pensament i així adquirir cada vegada major autonomia. Entre els temes que tracten destaca la sostenibilitat, la Intel·ligència Artificial, els valors humans i la varietat i riquesa del nostre patrimoni cultural.
I és que els NOOCs són una eina versàtil i eficaç per als estudiants, professionals i educadors que busquen aprofundir en temes específics i desenvolupar habilitats concretes. Alguns dels seus beneficis son la flexibilitat que els dona per adaptar el seu aprenentatge als seus horaris i interessos personals, i la seva capacitat de personalització, ja que poden ajustar-se a les necessitats i interessos dels estudiants, així com per ajudar a desenvolupar habilitats específiques en funció dels objectius d’aprenentatge.
Tot i això, és important destacar que en els models formatius del futur, el factor humà serà més important que mai. Les tecnologies avancen a un ritme accelerat i estan transformant la manera en què aprenem i ens desenvolupem professionalment, però els models formatius basats únicament en tecnologia no són suficients per garantir una educació completa i eficaç.
Els humans som més que màquines que processen informació. Tenim emocions, intuïcions, inquietuds i necessitats socials que no poden ser satisfetes únicament per la tecnologia. En els models formatius del futur, és important que els formadors i mentors es centrin en el desenvolupament integral de les persones, incloent-hi la seva salut mental i benestar emocional.
En conclusió, el futur de l’educació ha de basar-se en una combinació adequada entre la tecnologia i el factor humà. La tecnologia pot ser una eina valuosa, però sense la guia i la intervenció humana adequada, el procés d’aprenentatge serà mai complet.