La setmana passada vaig tenir una reunió amb la tutora del meu fill de 3r d’ESO. Segons la meva experiència, en aquestes reunions se sol parlar, a grans trets, sempre del mateix: seguiment acadèmic, comportament a l’escola i competència social. Per sort, en principi, no hi havia problemes rellevants ni grans novetats. Cap al final de la reunió li vaig preguntar a la tutora quines recomanacions tenia de cara al pròxim curs i com el meu fill podria aprofitar l’estiu.
“Seria bo que llegís durant les vacances… sempre ho diem, però això de la lectura ens costa amb els joves”. Òbviament, hi ha joves lectors a qui els hi encanta evadir-se en llibres i històries, però aquesta mitja frase em va transmetre una profunda frustració amb la falta d’interès en la lectura. Semblava que aquesta professora, que a més a més és professora de llengua, ha tirat la tovallola davant la realitat.
Vaig preguntar-me: quina societat estem creant si un alt percentatge de joves no llegeix?
I lamentablement, no només és un problema aquí. Podem observar la mateixa tendència en molts països del món, incloent-hi els països més desenvolupats. Amb matisos segons el país, entre un 20 i un 30% dels alumnes no arriba al nivell de comprensió lectora necessari en acabar l’etapa de primària. Molts alumnes saben llegir, però entenen el que llegeixen… una situació que els deixa en una posició de desavantatge colossal per a la resta de la seva vida.
Com deia Barack Obama al seu discurs Literacy and Education in a 21st-Century Economy (Alfabetització i Educació en l’Economia del Segle XXI) el 2005, “reading is the gateway skills that makes all other learning possible” (la lectura és l’habilitat bàsica que fa possible la resta d’aprenentatges”. És així, i la nostra responsabilitat, com a pares i professors, és fomentar aquesta habilitat bàsica en els nostres fills i alumnes. Diria que saber llegir és un dret humà, però com a societat estem fallant a la pròxima generació.
Cada dia tenim l’oportunitat de donar un primer pas per a introduir més lectures en les nostres vides i en la dels nostres fills
Hi ha moltes explicacions, raons o excuses davant d’aquesta realitat, i una d’elles és la sobreexposició tecnològica: avui en dia els mòbils, les xarxes socials i els videojocs creen una distracció constant i, en molts casos, comportaments (gairebé) addictius. Els vídeos d’influencers a Youtube, Instagram i TikTok (molts de dubtosa qualitat i contingut) han substituït els llibres per a molts joves.
Sens dubte, hi ha molta pressió social entre els joves, però els adults no podem negar la nostra responsabilitat. Som exemple i, en el dia a dia, nosaltres creem precedents pels nostres fills. Quan els hi donem el mòbil a l’hora de dinar perquè estiguin tranquils, quan els donem accés a la tauleta durant hores el cap de setmana, o quan mirem constantment el mòbil per a parlar amb amics, també en trobades socials i àpats.
Som problema i solució a la vegada. És la nostra responsabilitat canviar aquesta realitat. Cada dia tenim l’oportunitat de donar un primer pas per a introduir més lectures en les nostres vides i en la dels nostres fills:
- Predicar amb l’exemple i apagar el mòbil durant el cap de setmana i dedicar temps a llegir
- Visitar la llibreria de barri o biblioteca amb els nostres fills
- Regalar més llibres (en paper o en digital)
- Llegir junts i parlar de les històries
- Incloure una estona de lectura a la rutina diària
Tan sols llegint 15 minuts al dia, tant nosaltres com els nostres fills, no hauríem de sentir frases com “això de la lectura ens costa”.
T’animes al repte dels 15 minuts? #15min