Les joguines són eines que faciliten el joc i han d’estar adaptades a les capacitats, interessos i necessitats dels infants. Per això, des de Cavall de Cartró recomanem seguir una sèrie de criteris per triar les més adequades a cada edat, tot entenent els beneficis que aporten en cadascuna de les etapes evolutives de l’infant.
5 criteris essencials a tenir en compte en la tria de joguines
A l’hora de triar entre les diferents opcions hem de tenir en compte els següents aspectes:
- La seguretat. Han de complir amb les normatives de seguretat vigents, no contenir peces petites o punxants que puguin ser ingerides o causar ferides, i estar fetes amb materials resistents, no tòxics i fàcils de netejar.
- L’edat. Han d’estar adaptades al seu moment evolutiu, tenint en compte les seves habilitats motrius, cognitives, emocionals i socials. Com a educadors, hem d’evitar que siguin massa fàcils o massa difícils, ja que poden provocar avorriment o frustració.
- El gènere. No han de ser estereotipades, etiquetades o emmarcades en rols de gènere, sinó que han de fomentar valors com la diversitat, la igualtat i la llibertat d’expressió. Hem de poder oferir una varietat de joguines que els permetin explorar diferents àmbits, activitats i identitats.
- L’educació. Han de ser educatives, és a dir, que estimulin el seu creixement integral, que afavoreixin l’aprenentatge de conceptes, habilitats i valors, i que promoguin la creativitat, la imaginació i la curiositat.
- El plaer. L’objectiu és que generin satisfacció, alegria i motivació, alhora que respecten el ritme, els gustos i les preferències de l’infant. D’altra banda, hem d’oferir un espai i un temps adequats per jugar lliurement, sense pressions ni interrupcions.
Estimular els sentits i fomentar la mobilitat: alguns dels beneficis que aporten les joguines
Cal destacar que les joguines són molt importants per al desenvolupament dels infants de 0 a 3 anys, ja que aporten els següents beneficis:
- Estimulen els sentits. Si tenen colors, formes, textures, sons o olors diferents, ajuden a desenvolupar la vista, l’oïda, el tacte, l’olfacte i el gust, i a millorar la percepció i la discriminació sensorial.
- Fomenten la mobilitat. Si es poden moure, arrossegar, empènyer, llançar o agafar, afavoreixen la psicomotricitat gruixuda i fina, així com la coordinació òcul-manual.
- Potencien la intel·ligència. Si impliquen resoldre problemes, classificar, ordenar, comptar, encaixar o construir, estimulen el desenvolupament cognitiu, la memòria, l’atenció, el raonament i la lògica.
- Expressen les emocions. Si les joguines permeten imitar, representar, inventar o crear, faciliten el desenvolupament emocional, la comunicació, la fantasia i la creativitat.
- Afavoreixen la socialització. Si es poden compartir i fomenten la cooperació, la competició o negociació, afavoreixen la socialització, la interacció, l’empatia i altres valors en els nens i nenes.
Recomanacions en funció de l’etapa evolutiva
De 0 a 6 mesos
En aquesta etapa, els jocs s’experimenten principalment per la boca i la vista, ja que la vista i el gust són els dos sentits amb més importància. Posteriorment, s’inclouen altres parts del cos com el cap, el coll, les mans i, per últim, les cames. Algunes recomanacions són:
- Material no estructurat. Són materials que no tenen una forma o una funció definida, i que permeten al nen o nena explorar-los lliurement. Per exemple, teles, cordes, caixes, etc.
- Material sensorial. Són materials que estimulen els sentits de l’infant i que tenen diferents colors, formes, textures, sons o olors. Per exemple, sonalls, miralls, joguines de goma, musicals, etc.
De 6 a 12 mesos
En aquesta etapa, apareixen els primers jocs amb objectes, on l’infant s’acosta aquests a la boca a manera d’exploració. En aquesta edat es creen jocs monòtons i repetitius a la recerca d’un mateix resultat satisfactori. Algunes joguines recomanades són:
- Ampolles sensorials. Ampolles de plàstic transparent que contenen líquids, sorra, arròs, llenties, botons, lluentons o altres materials que fan soroll, es mouen o brillen. Permeten al nen o nena observar, escoltar i manipular.
- Panera dels tresors. Es tracta d’una panera o una capsa que conté objectes o materials de la vida quotidiana, de diferents formes, textures, colors, pesos o sons. Permet al nen o nena descobrir, experimentar i seleccionar.
D’1 a 2 anys
Entre el primer i segon any de vida, canvia l’acció sobre els objectes per activitat motora. A més, el desenvolupament del llenguatge permetrà que l’infant interactuï més amb l’adult. Algunes joguines recomanades són:
- Joc heurístic. Un joc que consisteix a oferir al nen o nena una gran quantitat d’objectes o materials de la vida quotidiana, de diferents formes, textures, colors, pesos o sons, i alguns recipients o eines per manipular-los. Permet al nen o nena explorar, experimentar i crear.
- Circuits psicomotors. Es tracta d’elements que es poden combinar per crear recorreguts que impliquen saltar, gatejar, enfilar-se, lliscar, etc. Permeten al nen o nena desenvolupar la psicomotricitat gruixuda, l’equilibri, l’agilitat i la confiança.
- Psicomotricitat fina. Activitats que impliquen la utilització de les mans i els dits per manipular objectes petits, com ara encaixar, apilar, retallar, pintar, etc. Permeten al nen o nena desenvolupar la psicomotricitat fina, la coordinació òcul-manual i la destresa.
- Transvasaments. Objectes o materials que es poden buidar i omplir, com ara recipients, culleres, gots, pales, etc. Permeten al nen o nena desenvolupar la coordinació òcul-manual, la lògica i la concentració.
De 2 a 3 anys
Dels 2 als 3 anys augmenten les habilitats motrius, cognitives, emocionals i socials. Imitar, expressar, comunicar, observar, explorar o decidir són algunes de les característiques en aquesta etapa. A continuació, presentem alguns exemples:
- Jocs de construcció. Contenen peces de diferents formes, colors, mides o materials, que es poden unir, separar, apilar o encaixar per crear estructures, figures, vehicles, etc. Permeten desenvolupar la psicomotricitat fina, el raonament espacial, la creativitat i la imaginació.
- Jocs de rol. Permeten imitar, representar o crear situacions de la vida real o fantàstica, adoptant diferents rols, personatges o identitats. Contribueixen al desenvolupament del llenguatge, la comunicació, la creativitat, l’empatia i els valors. Alguns exemples poden ser les disfresses, els titelles, les cuines o les botigues, entre d’altres.
- Lògica i memòria. Són jocs o activitats que impliquen resoldre problemes, trobar solucions, recordar informació, seguir regles, etc. Permeten desenvolupar la intel·ligència, la memòria, l’atenció, el raonament, la lògica i la concentració. Per exemple, trencaclosques, memòries, laberints, etc.