Amb motiu del Dia Mundial de l’Educació el 24 de gener, que aquest any se celebra sota el lema ‘Aprendre per una pau duradora’, la Fundació Catalunya Europa i la Comissió Europea han presentat tres premis dirigits a diferents etapes educatives amb l’objectiu de promoure una consciència europea entre els més joves.
Els guardons han estat presentats per la directora de la Fundació Catalunya Europa, Dolors Camats. El Premi ‘Què és per a tu Europa?‘ vol acostar Europa a l’alumnat d’ESO i cicles formatius a través de les arts, la fotografia, el vídeo, i altres formats innovadors. Té el suport del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya i la cooperativa Abacus.
En segon lloc, el Premi de Treball de Recerca ‘Europa Jove‘ distingeix treballs d’alumnes de batxillerat sobre temes europeus amb l’objectiu de promoure el coneixement, la recerca i l’interès dels joves per la realitat de la UE. Està organitzat per la Fundació Catalunya Europa i la Representació de la Comissió Europea a Barcelona amb la col·laboració del departament d’Educació.
Per últim, el Premi de recerca ‘Llegat Pasqual Maragall’ busca donar a conèixer el pensament i l’obra de Pasqual Maragall i està dirigit a treballs finals de grau o màster. Està organitzat en col·laboració amb l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat.
9 de juny, eleccions europees
Segons ha destacat la Fundació Catalunya Europa en un comunicat, l’edició d’enguany del Dia Mundial de l’Educació té un missatge més necessari que mai en un context mundial d’escala de conflictes, de violència i d’augment de la discriminació i la incitació a l’odi. “La Unió Europea, nascuda sota els ideals d’una Europa pacífica, unida i pròspera, no és aliena a aquestes amenaces, ans al contrari”, assegura.
Recorda que el pròxim 9 de juny hi ha eleccions europees, uns comicis en què, afirma, “la participació dels joves és essencial, especialment aquells que podran votar per primer cop”. “Un llindar que a països com Àustria, Grècia, Malta, Alemanya i Bèlgica se situa ja als 16 anys, i que ens revela el deure que tenim, com a institucions i com a societat, de treballar per connectar les realitats dels joves amb la política europea, d’acostar la UE a la societat, de construir més ciutadans i ciutadanes europees”, afegeix.