Fapel defensem i argumentem des de fa 40 anys la llibertat d’educació, que compren entre d’altres la llibertat d’elecció en igualtat de condicions, és el dret fonamental que reconeix a les famílies triar l’escola i l’educació que volen que els sigui donada als seus fills, segons les seves pròpies conviccions. Perquè els pares i mares som els primers i principals educadors dels nostres fills, tal com es reconeix a tots els documents, tractats, declaracions, constitucions, i a la Llei d’educació de Catalunya (Art. 2.1 d)), així com a la recerca científica. Una cosa tan senzilla i evident per a qualsevol no necessitaria més “evidències”.
Entenem que l’informe de Save the Children:
Avala el Servei d’Educació de Catalunya, tal com està formulat a la LEC.
- Reconeix aquest dret fonamental a triar de les famílies en igualtat de condicions, tal com estableix la LEC.
- Dona suport a la llarga reivindicació de Fapel de finançar igualment tot el Servei d’Educació per tal que sigui gratuït i així garantir l’accés en igualtat de condicions a qualsevol família a qualsevol escola que desitgi.
- Reprodueix els arguments de Fapel durant l’elaboració del Pacte contra la Segregació, avalant que aquesta minvarà en la mesura que hi hagi llibertat real d’elecció en igualtat real de condicions.
Aquest informe avala la nostra reiterada reclamació pel compliment de la LEC
Val a dir que no estem gens d’acord en aquesta afirmació de l’informe: “El programa de motxilles escolars en Catalunya, que garantiza fondos adicionales a las escuelas concertadas que escolarizan a alumnado vulnerable de forma totalmente gratuita, (…) para extender la libertad de elección de centro a las familias más vulnerables.” I no ho estem per dos motius:
- Els imports són absolutament insuficients pel cost real i les famílies, a través de les Ampa, han de donar suport en molts casos.
- L’assignació d’ofici obligatòria que la Resolució EDU/465/2024 estableix en preinscripcions per primer d’infantil i ESO, limita aquest dret de les famílies que reivindiquem. Així, amb l’excusa d’equilibrar l’alumnat NESE en aquests nivells educatius es contravé el Decret 11/2021 que posa la preferència de les famílies com a primer criteri.
En definitiva, aquest informe avala la nostra reiterada reclamació pel compliment de la LEC, especialment el finançament, per part del govern i denunciem de nou que, pel que fa a la segregació, és la pròpia administració la que crea condicions de segregació per l’infrafinançament del sistema sense aportar més solucions que la distribució d’alumnat i, per tant, violant els drets fonamentals de moltes famílies i incomplint el pacte contra la segregació.