El joves han estat un col·lectiu especialment vulnerable en el marc de la pandèmia, fins a un 59,6%1 creu que la crisi de la covid19 els afectarà de forma negativa o molt negativa. El projecte “What’s Up!” ofereix un espai a l’aula per parlar de les seves emocions de forma natural. Abans de la covid19, la salut mental dels joves i adolescents ja suposava un gran repte, i organismes internacionals com la OMS alertaven de l’augment de les problemàtiques de salut mental entre aquest grup poblacional. Amb l’esclat de la pandèmia, els joves es situen com un dels grups d’edat més vulnerable als efectes d’aquesta sobre la salut mental.
Obertament ha preparat dos webinars per ampliar informació sobre el projecte What’s Up! Seran el 7 de Juliol a les 12:00h i el 8 de Setembre també a les 12:00h. També s’inaugura el podcast “Parlem Obertament” que es podrà escoltar des de la pàgina web i plataformes de podcast habituals. El primer episodi estarà dedicat a analitzar com es pot ajudar als joves a les aules a abordar problemes de salut mental en temps de post pandèmia i comptarà amb les veus de Jaume Funes (psicòleg, educador i periodista), Gemma Cantoni (psicòloga i formadora) i Helen Mercader (activista i alumna que va passar per un problema de salut mental).
El projecte What’s Up! facilita la creació d’espais per trencar el tabú i combatre els prejudicis sobre la salut mental. Parlar de forma oberta contribueix a que els joves puguin demanar ajuda quan ho necessitin sense esperar a que el problema es faci més gran. L’impacte en el futur i expectatives laborals, la incertesa, la por de contagiar a gent propera o la limitació de la socialització són alguns dels aspectes que han causat un malestar emocional en els joves i els ha generat un sentiment de desesperança. Aquest creixement del malestar es tradueix en un augment del 27%2 dels episodis de conducta suïcida, en el fet que els joves són el grup de població que més ha patit un trastorn ansiós i atacs de pànic o ansietat3 o el creixement del 47%4 de les urgències de salut mental en joves. Aquestes dades fan palesa la necessitat d’abordar amb immediatesa la problemàtica i projectes com el “What’s Up!” ofereixen aquest espai tan necessari per poder parlar de salut mental.
Els episodis de conducta suïcida entre els joves han augmentat un 27%, mentre que les urgències de salut mental ho han fet un 47%, aquestes dades demostren la necessitat d’abordar la problemàtica amb projectes com ‘What’s Up!’
“What’s Up!” és un programa innovador que aposta per la millora de la cultura educativa en relació a la salut mental i que obre un procés de normalització i apoderament del jove, clau en la lluita contra l’estigma. Qualsevol entitat o centre educatiu que vulgui implementar el projecte en el seu territori trobarà els materials a la plataforma web del projecte. És totalment gratuït. Són 16 unitats didàctiques dins del currículum de les matèries, adaptades a les hores lectives, i avaluables, que inclouen continguts de salut mental de forma transversal. La durada del projecte depèn de la disponibilitat de cada centre. Es pot realitzar una tria del nombre d’unitats didàctiques a treballar i una adaptació curricular a mida i no genera cap feina addicional al centre. A més a més, existeixen càpsules de continuïtat de treball emocional per poder treballar la salut mental al llarg de tot el cicle de l’ESO.
Des del govern, serveis i entitats, s’ha establert com a prioritat l’abordatge de la salut mental dels joves, però l’estigma és la principal barrera per demanar ajuda. Diversos estudis senyalen que un gran percentatge de la població general amb algun problema de salut mental comú (entre el 35% i el 57%, segons estudis) no demana ajuda o tractament per culpa de l’estigma. I d’altres estudis internacionals assenyalen que entre un terç i la meitat de la població jove es mostra reticent a demanar ajuda per problemàtiques de salut mental o emocional. Les conseqüències de no demanar ajuda en la població jove són baix rendiment escolar que pot acabar en abandonament dels estudis, problemes en el desenvolupament socioemocional, retraïment social, cronificació de les problemàtiques, i fins i tot el suïcidi. What’s up! vol arribar a tot l’entorn del jove transformant la cultura sobre la salut mental per a què es trenqui el tabú i es desmenteixin tots els prejudicis existents.
L’estigma és la principal barrera per demanar ajuda, i la conseqüència de no fer-ho és la cronificació de les problemàtiques. El paper dels centres educatius és clau
El 70% de trastorns de salut mental apareixen en l’adolescència, abans dels 18 anys. És per això que el projecte fomenta des de tots els seus angles que els joves puguin conèixer què és la salut mental, la relacionin amb el benestar i malestar emocionals i en puguin parlar de forma oberta per tal de demanar ajuda quan ho necessitin sense esperar que el problema es faci més gran. Així doncs, el paper dels centres educatius per normalitzar la salut mental és clau.
1https://ajuntament.barcelona.cat/dretssocials/sites/default/files/arxius-documents/enquesta_joventut_impacte_covid19-barcelona-2020.pdf
2https://www.ccma.cat/324/els-intents-de-suicidi-en-joves-augmenten-un-27-en-lany-de-la-pandemia/noticia/3092519/
3https://gesop.net/es/2021/03/25/breve-de-datos-48-un-ano-de-covid-19/