“Ja és hora que les famílies ensenyin al jovent que en la diversitat hi ha bellesa i hi ha força” Maya Angelou
Des de l’origen de les espècies, l’adversitat i la diversitat han estat el motor del desenvolupament de la vida. Sense adversitat, la diversitat és sobrera: quan tot funciona, no cal canviar res. És quan es plantegen els reptes que hi ha necessitat de fer canvis. Per altra banda, sense diversitat no hi ha possibilitat d’adaptació, de trobar noves solucions, de passar de la simplicitat inicial, dels éssers vius, a la complexitat actual.
El barri del Raval de Barcelona és un dels barris del país on la diversitat es fa més evident: al carrer, en els comerços, a l’escola… Diversitat de parles, de vestuaris, d’usos de l’espai públic, d’orígens, de costums. Altres diversitats potser no són tan evidents, però hi són i condicionen, molt, la vida dels que hi viuen: la diversitat de creences, d’experiències vitals, d’accés a la formació, de poder adquisitiu…
L’adversitat tampoc passa desapercebuda: el barri presenta grans reptes en molts àmbits, i l’educatiu n’és un. Segons dades de l’Ajuntament de Barcelona del 2015, el percentatge de població que tan sols disposa d’estudis primaris és del 36,3% al barri del Raval, davant d’un 20,4% a la ciutat de Barcelona. El percentatge de població amb estudis de batxillerat superior o Formació Professional és d’un 17,5%, respecte al 25,2% de mitjana a la ciutat, i pel que fa a estudis universitaris, tan sols el 21,9% de la població al Raval en disposa, respecte a un 29,4% de mitjana a la resta de la ciutat.
Un aspecte a destacar en l’àmbit educatiu és la concentració d’estudiants de procedència estrangera en els centres públics i concertats de primària i secundària: mentre que el percentatge de població estrangera que viu al barri és entorn de 47,9%, el percentatge d’alumnat d’origen estranger de les escoles volta el 70-80%. Això indica que moltes famílies del barri, d’origen no migrat, principalment, opten per escolaritzar als seus fills fora del barri.
Tal i com recull el Diagnòstic de l’Educació al Raval, estudi impulsat pel Grup d’Educació Comunitària del Raval el 2017, tot i que l’accés a l’educació està garantit, el repte més important resideix en l’èxit educatiu. Demanen especial atenció els elevats nivells de fracàs i abandonament escolar, de manera que el treball amb els alumnes per incentivar la seva motivació per seguir estudiant és clau. I per això és important implicar tota la comunitat educativa, fomentant el vincle entre l’educació no formal, l’educació formal, les famílies, etc. Del Diagnòstic se’n van derivar unes conclusions clares: calia potenciar espais de reflexió i treball conjunt entre els diferents àmbits educatius per fomentar l’educació comunitària al Raval, alhora que desenvolupar accions per prevenir l’abandonament escolar com a estratègia de millora de l’èxit educatiu. I, en totes les actuacions, facilitar la implicació de les famílies en l’educació, com a peces fonamentals per a l’èxit educatiu de l’alumnat.
Per tot això, a l’hora de decidir com donar resposta als reptes identificats, el Grup d’Educació Comunitària va creure oportú generar una aliança amb la Fundació Jaume Bofill per facilitar que més persones, amb diversitat de rols en la comunitat educativa, de dins i fora del barri, se sumessin a generar propostes creatives, innovadores i sobretot, concretes i adequades, per resoldre els reptes. La Fundació Jaume Bofill va escoltar la petició i ens va proposar generar, conjuntament, un esdeveniment singular: una Hackató Educativa de barri, al Raval.
Una Hackaquè??? Va ser la primera resposta del Grup d’Educació. “Una Hakató”- ens van explicar- “és un esdeveniment col·lectiu per aconseguir la solució a uns reptes en un temps limitat. Les hackatons tenen el seu origen en el món de la programació informàtica i solen durar entre un dia i una setmana. Durant aquest temps, els ‘hackers’ treballen per equips i competeixen per presentar la millor solució a un problema.” En resum, se’ns va proposar aplicar aquesta metodologia per buscar solucions innovadores i creatives a reptes educatius del barri. I vàrem acceptar.
Així és com, des de l’inici d’aquest curs escolar que ara acaba, vam començar amb els preparatius: volíem arribar a una gran diversitat de persones del Raval i de fora del barri, volíem persones compromeses i il·lusionades amb la proposta i alhora amb la disponibilitat i capacitats necessàries per aportar idees i construir solucions de manera conjunta.
La Hackató es va materialitzar en un dia i mig de treball intensiu al Museu Marítim, durant el qual 29 equips formats per entre 4 i 5 persones varen estar construint solucions concretes. De l’esdeveniment se’n van derivar 27 solucions que trobareu al web de l’edhack.cat. Seguint la lògica de treball comunitari al barri, totes les propostes són de codi obert, accessibles i disponibles per a tothom que les vulgui fer servir.
És cert que un dia i mig de treball, per uns equips que acabaven de conformar-se i els membres dels quals ni tan sols s’havien conegut abans, era un temps mínim per esbossar una solució. Per això, des de l’organització es va creure convenient destacar les vuit solucions més prometedores i oferir-los una formació i seguiment intensius durant dos mesos, amb el contrast i suport de gran part de les 28 entitats membres del Grup d’Educació Comunitària del Raval, l’empresa Softonic, l’escola de negocis EADA i les fundacions Jaume Bofill i Tot Raval com a facilitadores d’aquests acompanyaments. Les solucions ja han estat presentades en un acte de devolució, obert al barri i aquí en podeu veure el resultat.