Un dels primers elements que ens trobem al Decret 21/2023, de 7 de febrer, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació infantil és la consideració que el primer i el segon cicle de l’educació infantil és una sola etapa educativa amb identitat pròpia. Això implica que cal establir una sèrie de mecanismes que permetin aquesta interrelació entre cicles (i també amb les famílies), una interrelació per compartir, conèixer i desenvolupar estratègies i pràctiques conjuntes i que afavoreixi un bon traspàs i transició dels infants entre ells.
Al llarg del decret i en la construcció del nou currículum, es presenten diversos elements que conflueixen en situar l’infant al centre de l’acció educativa per tal que pugui desenvolupar al màxim les seves capacitats essent el protagonista del seu propi aprenentatge. Aquesta idea es desenvolupa a partir de prioritzar el seu benestar i gaudi, respectant el seu ritme i oferint situacions d’aprenentatge globalitzades, significatives i contextualitzades a partir d’experiències de joc i de vida quotidiana.
Com observem, el plantejament del nou currículum és el reconeixement de l’orientació educativa ja present en la majoria d’escoles bressol i reforça aquests paradigmes d’acció educativa ordenant-los i estructurant-los per tal de desenvolupar una tasca educativa que hi estigui en sintonia.
El nou currículum s’organitza en 4 eixos de desenvolupament i aprenentatge centrat en l’infant:
- Un infant que creix amb autonomia i confiança.
- Un infant que es comunica amb diferents llenguatges.
- Un infant que descobreix l’entorn amb curiositat.
- Un infant que forma part de la diversitat del món que l’envolta.
Cada eix pren sentit des de la simultaneïtat i relació amb els altres eixos. Per això, cal promoure la globalitat de l’aprenentatge en el seu desenvolupament. Cadascun d’aquests eixos es concreta en diverses competències específiques, que són les competències a desenvolupar en la totalitat de l’etapa i incorporen els criteris d’avaluació per tal d’orientar la tasca avaluativa del seu assoliment. Així mateix, cada competència incorpora els sabers que s’hi associen per a cada cicle.
Així doncs, l’estructura del currículum es presenta de manera ordenada en funció de cada eix i podem anar visualitzant el seu desenvolupament i concreció des de l’eix als sabers que incorporen cadascun d’ells.
Les competències específiques responen a la qüestió de per a què aprenen els infants. És a dir, les competències específiques són aquells aprenentatges que els infants han de poder desenvolupar en situacions o contextos específics i que han de poder ser transferibles també a altres situacions i contextos, constituint la base per a aprenentatges futurs.
Els sabers responen a la qüestió de què aprenen els infants, són els coneixements, habilitats i actituds lligats a l’adquisició de les competències.
Els criteris d’avaluació responen a la pregunta de com sabrem si els infants estan aprenent; ens indiquen el grau de desenvolupament dels aprenentatges esperats en un moment determinat del procés.
Per tal de posar en joc el desenvolupament de les competències específiques i dels sabers, el nou currículum ens planteja que s’han de treballar mitjançant situacions d’aprenentatge, que respondrien a la qüestió d’en quin context aprenen els infants. Les situacions d’aprenentatge suposen propostes i reptes contextualitzats que potencien l’aprenentatge i el creixement integral de l’infant.
Per tal de poder concretar què són les situacions d’aprenentatge, cal que tinguem en compte el context i el repte. Això vol dir que es consideren situacions d’aprenentatge aquelles propostes que parteixin d’un context significatiu per l’infant i, per tant, que estiguin emmarcades en la vida quotidiana i sorgeixin d’un interès i motivació intrínseca de l’infant. A banda del context, cal que aquestes situacions plantegin un repte en el qual l’infant pugui posar en marxa els seus coneixements previs i adopti estratègies i mecanismes d’aprenentatge per a la seva resolució o assoliment.
La bona notícia és que a la majoria d’escoles bressol ja es treballa a partir del joc, l’exploració i les situacions de vida quotidiana que afavoreixen aquesta globalització i contextualització dels aprenentatges. Així doncs, el repte que ens proposa el nou currículum és poder organitzar i estructurar aquestes propostes per tal que puguin donar resposta a les competències específiques i sabers, fent-nos conscients del seu potencial i reflexionant sobre com podem afavorir-les en el nostre dia a dia.
També ens planteja el repte de poder seqüenciar els sabers i els criteris d’avaluació per tal d’enfocar-nos a les necessitats plantejades per a cada nivell i per poder desenvolupar eines d’observació i documentació que ens permetin aproximar-nos als diversos desenvolupaments i assoliments dels infants en clau competencial. Aquestes eines també ens han de permetre ajustar més i millor les diferents situacions d’aprenentatge plantejades segons els diferents grups d’infants, responent a la seva diversitat i als seus interessos.
El nou decret d’educació infantil és un reconeixement a la bona feina feta pel col·lectiu de mestres i educadores d’educació infantil i suposa una guia per a continuar reflexionant i millorant les pròpies pràctiques en benefici dels infants i les seves famílies. Bona feina a totes!