“És una empresa molt important i no m’imaginava mai que acabaria treballant aquí. És una oportunitat molt bona!”. Així parla en Joan, estudiant de primer del Grau Mig de Gestió Administrativa a Escola Municipal del Treball de Granollers. Ell, amb tres companys més, conforma l’equip guanyador del repte proposat pel Circuït de Catalunya en el marc del Metròpolis FPLab, un projecte impulsat per l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) el 2019.
El projecte es basa en reptes reals que formulen empreses i institucions i que són resolts per l’alumnat de centres d’FP. Tot el procés d’acompanyament que fan els centres i les empreses fa que els i les joves trobin un sentit pràctic i una motivació pels seus estudis, de tal manera que contribueix a la lluita contra l’abandonament escolar prematura.
El cas del Joan és prova de que funciona. Ell té clar que no li agrada “memoritzar per després escopir”, així que el seu pas per les aules ha estat irregular. Va triar un Grau Mig sense saber ben bé on anava. “El primer trimestre va començar a faltar a classe i no es relacionava amb els companys”, tal com recorda l’Eva Tàpia, la seva tutora, qui explica que els primers mesos de curs són molt teòrics.
Però després li va proposar de conformar l’equip que competiria al Metròpolis FPLab. I tot va canviar. “Va passar de suspendre a aprovar-ho tot, fins i tot el que és teòric”, assegura. “Si els motives, si aconsegueixes que no faltin a classe, ja ho tens”, afegeix. Aquesta escola de Granollers fa cinc anys que treballa per projectes i reptes i es mostren molt satisfets amb els resultats. Ara, en Joan té clar que vol seguir amb els seus estudis.
I el mateix passa amb en Youssef, un dels seus companys. Ell també tenia dubtes del cicle triat i, inclús es va plantejar abandonar-lo. Però participar del repte i, sobretot, guanyar-lo, li ha fet assegurar-se del camí triat i encarar “amb moltes ganes” l’entrada al món laboral.
Però aquests reptes no funcionen només pels alumnes que tenen dubtes. En Pol és un altre dels integrants de l’equip guanyador. Ell, al contrari que els seus companys, fa segon del Grau Superior d’Automatització i Robòtica Industrial i està ben segur dels estudis que cursa. Tàpia va proposar-li de formar part del repte perquè coneix bé la importància d’un equip interdisciplinar i perquè sabia el paper que podia jugar en Pol a l’hora de motivar els seus companys.
“Abans de dir que sí, l’Eva ja m’havia apuntat”, recorda en Pol. I és que la seva participació ha estat de gran valor. El Circuït de Catalunya demandava un sistema per gestionar les reserves dels seus espais. La perspectiva de disseny i la visió empresarial dels alumnes del Grau de Gestió Administrativa es va complementar a la perfecció amb els coneixements d’en Pol a l’hora de crear el prototip d’App que s’ha endut el premi.
Ampliant fronteres
El projecte Metròpolis FPLab fa quatre anys que està en marxa, però aquest és el primer curs en què participen els centres d’FP de Granollers i de Mataró gràcies a la participació de la Diputació de Barcelona, que ha aconseguit obrir aquesta iniciativa a municipis més enllà de l’àrea metropolitana de Barcelona. Això ha estat possible gràcies al conveni de col·laboració amb la Fundació Barcelona FP i en sinergia amb el projecte ‘Noves Oportunitats Educatives 4.10′ de la Diputació de Barcelona, que ha permès als centres d’aquestes dues localitats, que tenen programes molt consolidats de Formació Professional, sumar-se als reptes.
També hi han participat de forma molt activa els ajuntaments, tot donant a conèixer el projecte entre els seus centres, participant a les sessions informatives i buscant empreses dels respectius territoris que formulessin reptes.
Aquest esforç s’ha traduït en un gran èxit. La participació ha estat molt alta als dos municipis i s’han acabat presentant 26 equips, set dels quals han aconseguit arribar a la final. A més, en el còmput global del projecte, només quatre equips finalistes són de Grau Mig, i tots ells són de Granollers. Aquestes dades són molt importants per tal de garantir la continuïtat dels alumnes, sobretot donades les altes taxes d’abandonament escolar entre l’alumnat de Grau Mig.
“L’èxit ha estat rotund, no només entre els alumnes que formaven part de l’equip i que han guanyat, sinó també entre els seus companys, que els han animat i han fet una gran pinya. Han vist que cooperant i esforçant-se, tenen moltes possibilitats”, explica Eva Tàpia, tutora d’un dels equips guanyadors.
Una altra dada que envia un missatge molt positiu a l’alumnat és que, dels quatre equips de Grau Mig que han arribat a la final, dos estaven formats íntegrament per noies. Un d’aquests és el del Centre Parc Estudi de Granollers, format per tres noies estudiants del Grau Mig de Perruqueria que, contra tot pronòstic, es van presentar al repte proposat per Arquima, que es dedica a la construcció amb fusta.
L’empresa demanava ajuda per reutilitzar els sobrants de material i contribuir a l’economia circular. Així que la Paula, la Claudia i la Nerea, (d’entre 17 i 19 anys) van dissenyar una rampa perquè les cadires de rodes i els cotxets de bebè poguessin accedir a comerços. “Estàvem fent pràctiques a una perruqueria de la ciutat i ens vam adonar que molts locals tenen un graó que impedeix l’accés, així que vam pensar que calia una solució”, explica la Claudia.
Elles soles, tot i no tenir coneixements tècnics, van fer una sèrie de prototips de cartró. A base d’assaig-error van acabar trobant una solució a dos problemes quotidians: el malbaratament de materials i les dificultats d’accés. “Ens ha semblat una experiència molt maca”, expressa la Paula. “A més, ser dels pocs equips de noies ens va fer sentir molt bé i molt contentes per haver arribat tan lluny”, afegeix la Nerea.
La Mònica Vega, tutora de l’equip i directora del centre recorda que pensava que les noies no encaixarien al repte, però “l’empresa va al·lucinar amb elles, ens animaven a continuar perquè la idea és bona i perquè respectaven l’empenta de les alumnes”. Aquesta tutora posa molt en valor que les joves hagin sortit de la seva zona de confort i destaca que “ara podran arribar on vulguin”.
“Aquest tipus de reptes fan que l’alumnat tingui un futur immediat. Però a més aconsegueix que s’enganxin als estudis i que vinguin il·lusionats. I això és el més important. De vegades, per prevenir l’abandonament, només cal tenir un repte”, assegura Vega.