“Gràcies al projecte Coach, soc una mica més crític i analític amb mi mateix”. Així de rotund s’expressa Jan Ortego, estudiant del PFI (programa de formació i inserció) al centre de formació de persones adultes del Masnou i que aquest any ha participat en el projecte Coach. Igual d’entusiastes es mostren les seves dues companyes, al seu costat. Samia Riahi assegura: “A mi m’ha ajudat a veure que els estudis no són un joc”. I Katerin Enamorado afegeix: “Vaig sortir d’allà sabent el que volia”.
Aquestes tres frases podrien ser el lema promocional del projecte Coach perquè resumeixen molt bé els seus objectius: ajudar els estudiants a recuperar la motivació pels estudis i contribuir, a través de casos que ells poden veure útils i factibles, a la seva maduresa personal.
El projecte Coach és una experiència que compta amb el suport de la Diputació de Barcelona en l’àmbit del foment de les noves oportunitats educatives, a través de la col·laboració amb la Fundació Èxit. Fa 15 anys que aquest projecte es realitza, primer amb entitats socials i després a instituts públics. L’objectiu és posar en contacte joves en risc d’abandonament escolar o que ja han deixat els estudis amb una persona voluntària que l’acompanyarà en unes sessions per apropar l’alumne a una empresa, on coneixerà diverses opcions laborals de manera molt pràctica.
L’any passat es va iniciar un projecte pilot, oferint aquest recurs a escoles municipals de persones adultes, en concret al centre municipal de formació de persones adultes L’Olivera de Sant Quirze del Vallès. Aquest any ha arribat al Maresme. La directora del centre de formació de persones adultes del Masnou (CFPAM), Anna Balagué, es mostra molt satisfeta: “El Baix Maresme abasta una població molt àmplia, i això és una experiència molt interessant i engrescadora”.
Els alumnes que participen en el projecte Coach són estudiants dels dos PFI del Baix Maresme, que organitzen conjuntament quatre municipis: Alella, Montgat, Masnou i Tiana, amb el suport del departament d’Educació, i per això el PFI s’inclou dins del Pla de Transició al Treball. El centre de referència al qual està adscrit és el d’Alella.
La gestió del PFI, en el Masnou, es realitza a través del centre de formació de persones adultes del Masnou. Compten amb dos itineraris PFI, el de Vendes, Atenció al Públic i Oficina, i el d’Auxiliar d’Activitats Esportives. Les classes es fan en dependències municipals: la part de formació general s’imparteix a les aules de l’escola d’adults, i la part de formació professional, en el de vendes es fa entre Masnou i Alella, i en el d’activitats esportives, al pavelló d’Alella. Anna Balagué explica: “El fet de ser un projecte intermunicipal ens ajuda a sumar esforços, recursos, i atendre un ventall molt més ampli de joves, dels nostres municipis i d’altres”. El centre també està integrat a la Xarxa EMPA (Escoles Municipals de Persones Adultes) de la Diputació de Barcelona.
Tasca conjunta amb els tutors
Els dos tutors dels dos cursos PFI que ofereix l’escola es mostren summament satisfets del projecte Coach. Vanessa Bonet, tutora del PFI de Vendes, Atenció al Públic i Oficina, destaca que la motivació dels joves augmenta considerablement amb aquest projecte. “Augmenta la motivació, se senten importants. Als instituts porten unes etiquetes molt fortes, se senten els últims de la fila. A més, aquesta generació encara arrossega tota la problemàtica de la pandèmia. Sovint, és prioritari treballar el tema familiar i personal, abans que l’acadèmic, perquè venen amb problemes d’adaptació i de desmotivació, tot i tenir les capacitats”.
Jose Barrera és tutor del PFI d’Auxiliar d’Activitats Esportives “Fem una valoració molt positiva. Nosaltres com a tutors fem una tasca d’orientació, de recerca de competències i de temes vocacionals, i el projecte Coach ens ha aportat un reforç molt important. És tenir una persona voluntària per cada alumne, i això és crucial per aquest col·lectiu: tenir l’atenció, la motivació que et dona el fet de tenir un voluntari que et vol ajudar”.
En efecte, els voluntaris del projecte Coach, a través de la fundació Èxit, s’ofereixen a donar suport a un alumne cada un d’ells, per servir-los com a referent i com a guia. Els estudiants van 5 matins complets a empreses, on els expliquen com funcionen, visiten els seus diferents departaments, parlen amb el departament de recursos humans per entendre millor com entrar al mercat laboral, i coneixen de primera mà com es treballa allà.
Jose Barrera destaca l’atenció individualitzada que ofereix aquest projecte. “Aquests joves troben molt a faltar sentir-se escoltats i valorats, després d’estar molt desmotivats per haver-se quedat fora del circuit acadèmic”. I l’atenció que troben per part de les persones voluntàries els ajuda a retrobar la motivació. Samia Riahi recorda amb un somriure a la cara el propi somriure dels voluntaris. “M’ha sorprès perquè tenien molta feina, però han deixat les seves coses de costat per ajudar-nos i orientar-nos, perquè en el futur sapiguem què volem fer. Somriuen molt i t’animen, i això et fa tenir ganes de seguir endavant”.
Orientació individualitzada
Anna Balagué destaca que “el projecte Coach té una singularitat que no té cap altre projecte: és una atenció personalitzada respecte a l’orientació educativa, l’autoconeixement, la motivació… Tenim molts recursos, però no existia un programa tan centrat en l’accés al món laboral. Aquí hi havia un buit”.
La Diputació de Barcelona col·labora amb la fundació Èxit i dona suport a múltiples recursos formatius i d’orientació que promouen la continuïtat educativa i redueixen els riscos d’abandonament escolar prematur. Anna Balagué considera crucial aquesta cooperació. “El suport de la Diputació a les escoles municipals de persones adultes és cabdal. Els recursos que ens ofereix, com el Projecte Coach, l’Orientació en les transicions de l’alumnat jove i el Programa Arts, permeten treballar amb l’alumnat jove des de diferents perspectives per oferir-los eines que contribueixin a superar les barreres o dificultats que tenen i enfortir-los a l’hora de prendre decisions sobre el seu futur, conèixer les seves fortaleses i debilitats, i ser conscients de les seves competències i potencialitats. Dotar l’alumnat jove que arriba amb una motxilla de fracàs escolar i desmotivació d’eines que els ajudin a agafar el timó de la seva vida. Les escoles municipals de persones adultes tenim dificultats per disposar de tots aquests recursos, per això l’aposta de la Diputació de Barcelona és clau per augmentar les possibilitats d’èxit en el món laboral i formatiu dels i les joves”.
Autonomia, seguretat i maduresa
Vanessa Bonet està molt satisfeta de tot el que aporta aquesta iniciativa. “El projecte Coach és previ a les pràctiques que oferim al PFI, les col·laboracions amb empreses externes dins del mòdul d’Empresa. I el projecte és molt positiu, perquè els alumnes van posant en pràctica els hàbits de puntualitat, assistència, responsabilitat, que necessiten per guanyar en autonomia i maduresa”.
Jose Barrera afegeix: “Quan comencen les pràctiques tenen molta por. Cal tenir en compte que aquests alumnes porten un bagatge important, perquè no han assolit l’ESO i tenen molta inseguretat. El projecte Coach els aporta molta seguretat, aprenen com és una empresa per dins… Tota la tasca que fem al PFI és una feina per poder aconseguir més autoestima, més confiança i motivació per després poder inserir-se en el sistema de formació professional, i aquest projecte és un gran reforç”.
Mentors i tutors
El mentor es tria en funció de les característiques de l’alumnat, per intentar que connectin en les seves preferències. De fet, el treball conjunt provoca un vincle tan fort que normalment els voluntaris i els estudiants segueixen en contacte després d’haver acabat el projecte. “A vegades em truca o m’envia un missatge per veure com em va, i això m’anima molt, i sé que li puc preguntar algun dubte, o quedar algun dia”, expliquen els tres estudiants.
“Cal tenir en compte –explica Jose Barrera- que la majoria dels nostres alumnes tenen molt pocs referents familiars, i connecten molt bé amb un adult que els vulgui ajudar, encara que al principi utilitzin la seva cuirassa per protegir-se perquè arriben una mica cremats”. Coincideix amb ell Vanessa Bonet: “Parteixen de la desconfiança i acaben confiant. Molts alumnes tenen l’autoestima molt baixa i veuen que hi ha algú, més enllà del seu tutor a l’escola, que es preocupa per ells”.
Els tutors del PFI articulen les seves tasques d’orientació que ja fan habitualment amb els alumnes amb la tasca dels voluntaris del projecte Coach. Per exemple, a classe els ensenyaven a fer un currículum, i a l’empresa tenien una reunió amb el departament de recursos humans, que mirava els seus CV i els explicava com millorar el seu accés al món laboral. A l’hora de triar un itinerari es treballa amb els voluntaris en coordinació amb els tutors.
Sentit pràctic
El més important d’aquest projecte és que està molt arrelat a un sentit pràctic. “Els joves s’han adonat de la utilitat del que fan, perquè en aquesta edat s’enfoquen molt en el “per a què” serveix això, i si no ho veuen, perden l’interès –explica Jose Barrera-. En aquest projecte, molt enfocat a la part pràctica laboral, es motivaven. A classe, la nostra tasca d’orientació vocacional és que coneguin el ventall formatiu per veure les diverses oportunitats i que no es desvinculin. Sovint no és un problema de competències o de capacitats sinó de motivació. I amb aquest projecte s’han vist capaços de fer-se responsables de la seva decisió formativa, que no ha de venir dels seus pares o del seu tutor, sinó d’ells”.
També Anna Balagué destaca el sentit pràctic del projecte. “A classe pots treballar les potencialitats, l’itinerari formatiu i laboral, però no deixa de ser teòric. En canvi aquest projecte és totalment pràctic, en contacte amb el món laboral i de l’empresa”. Aquest sentit pràctic sorprèn favorablement als alumnes perquè, com explica Vanessa Bonet, “venen d’una desmotivació tan gran que a vegades donar-li un sentit al que fan els costa. Primer anaven per obligació però després s’han trobat una cosa molt millor del que esperaven”.
És el que explica Jan Ortego: “Al principi no em volia apuntar, però després l’experiència ha estat molt positiva. El projecte de tenir un coach m’ha ensenyat molt. Pensava que ens tractarien més de lluny, ens ensenyarien per sobre, però ha estat molt bé, i moltes hores seguides amb diferents treballadors a sobre nostre ensenyant-nos”. Katerin Enamorado, per la seva banda, afirma: “M’ha agradat molt. Podem veure com funciona una empresa, tots els departaments, i el meu coach m’ha ensenyat molt com funciona el màrqueting, que era el que m’interessava. Vaig sortir d’allà sabent el que volia”. Sami Riahi afegeix: “Per mi ha significat una gran oportunitat per descobrir coses noves, aprendre com funciona una empresa, què fan, com es treballa”.
També consideren que el projecte Coach els ha ajudat a progressar millor dins del seu curs PFI. Katerin Enamorado explica que “sortíem una mica de l’ambient de classe, era una cosa diferent, i ens agradava”. Samia Riahi afegeix: “Aprens moltes coses relacionades amb el que fas al PFI, com per exemple com fer un full de càlcul o com fer una pàgina web”. “Per mi –conclou Jan Ortego-, la part més relacionada amb el PFI va ser quan ens van fer fer el currículum, i en el projecte Coach ens van ajudar a fer-ho i ens ho van posar molt fàcil”.
Inserció educativa i laboral
El centre de formació de persones adultes del Masnou (CFPAM) atén un total de 244 persones, de les quals 36 són alumnes del PFI. Pel que fa a l’evolució de l’alumnat que ha seguit el PFI, les xifres poden anar variant cada any, depenent de cada curs, però, en el cas de vendes, aproximadament aproven el curs un 60% i un 10% acaben però no aproven. En el cas d’esports, un 80% aproven. Un 30% dels alumnes de vendes i un 20% dels d’esports abandonen, o canvien de centre o d’estudis, o marxen al circuit laboral. I de tots els que han acabat i aprovat, la totalitat continuen estudiant en un cicle formatiu de grau mitjà, encara que alguns es reenganxen uns anys després, depenent del seu procés de maduració.
“La inserció educativa i la laboral van unides –explica Anna Balagué-, per tal que no desconnectin i no es quedin a casa. A vegades segueixen a un cicle formatiu, altres volen tenir el títol de la ESO i ho estudien a través de l’escola d’adults… L’important és que tinguin una bona orientació”. Jose Barrera assegura: “El nostre consell orientador és que tinguin continuïtat educativa, agafant hàbits d’estudi i de responsabilitat”. I els estudiants ho veuen molt clar. Samia Riahi assegura: “A mi m’ha ajudat a veure que els estudis no són un joc, que és una cosa molt important i molt necessària”.
Projectes de futur
Tots tres tenen clar que volen seguir estudiant. Samia Riahi està convençuda que “seguir estudiant et permet tenir més formació i et dona més opcions en el futur, més portes obertes”. Vol estudiar comerç i màrqueting, i en el futur vol obrir el seu propi negoci de roba. Katerin Enamorado farà també comerç i màrqueting, el cicle formatiu de grau mitjà i després el superior, i després li agradaria estudiar per ser psicòloga forense. “Els professors t’expliquen que tenim temps, que podem equivocar-nos i podem canviar de camí”. Jan Ortego, per la seva banda, diu que li agrada molt el mar i es decanta pel cicle de navegació i pesca.
A nivell d’evolució personal, el fet d’haver estudiat un PFI i de comptar amb el suport Coach, els tres estudiants consideren que els ha canviat. Jan Ortego ha millorat el seu autoconeixement: “Gràcies al projecte Coach, soc una mica més crític i analític amb mi mateix. El meu coach em va fer veure moltes coses de mi mateix que ningú m’havia dit i em va ajudar a trobar resposta a preguntes personals”. Katerin Enamorado va obrir finestres mentals: “Em va obrir la ment a altres opcions. El meu cap estava fix en un tema i em va ajudar a ser més ambiciosa”. Sami Riahi va perdre la por a fer camí: “M’ha ajudat a veure que encara que una cosa et falli, hi ha més oportunitats. No s’ha de tenir por a provar coses noves i a descobrir talents que tens”.