Parlem amb Manuel Güell dels objectius principals d’aquesta formació, de la importància d’identificar les emocions que sorgeixen en la pràctica professional de les educadores amb infants, famílies i claustre així com del rol professional en el marc de l’escola bressol.
Com pensa que aquesta oferta formativa específica per a educadores d’escola bressol pot millorar la seva tasca professional?
Aquesta formació respon a una necessitat de formació personal i d’habilitats pràctiques que no ofereix la formació bàsica, ni la de cicle formatiu ni la universitària, i que són pilars fonamentals del treball professional.
Com ara?
En aquest taller li donem molta importància a les emocions, a la relació de les professionals amb els infants, però sobretot amb les famílies i el claustre.
I com ho fan?
Treballem la comunicació assertiva, el coneixement de la pròpia resposta emocional i la seva regulació, el treball en equip, la gestió pacífica de conflictes.
Un altre eix d’aquesta formació és l’anàlisi del rol professional de les educadores. Què treballeu en aquest mòdul?
Treballem a partir del model psicològic de l’anàlisi transaccional. No només definim què és el rol professional, sinó que reflexionem quin és el rol que cal desenvolupar en cada moment amb les famílies, els infants i l’equip, i quins són els límits.
Límits?
Sí, hem de saber detectar quan estem fent de pare o mare amb els infants o amb les famílies, per exemple, o quan fem el rol de nen o nena amb altres companyes a partir de postures de queixa, victimisme.
Cal que cadascú realitzi el paper que s’espera d’ell.
Clar, sovint les educadores estan més preparades per tractar amb els infants que amb les famílies, les companyes de feina, la direcció del centre. Mantenir el rol professional en aquests àmbits és més difícil. Un comentari d’una família o d’una companya pot afectar molt, per això cal saber regular i situar-se en el rol adequat.
…i aspirar a l’equilibri emocional.
És que el benestar emocional de l’educadora acaba influint en els infants! Si l’educadora està emocionalment bé, els nens estan millor a l’aula, hi menys plors, tot funciona millor.
El curs també els porta a reflexionar sobre qui està al ‘centre’ de l’escola bressol.
Reflexionem i donem eines perquè les educadores entenguin que l’escola bressol va més enllà de les parets de l’aula i que, fins i tot, va més enllà de les parets de l’escola bressol. Hi ha un ajuntament al darrere, una societat. L’escola bressol té sentit perquè l’ajuntament ha intervingut per a satisfer una demanda social de les famílies. En aquest sentit, el centre de l’escola bressol no són les educadores, són les famílies.
Les famílies?
Sí, en això hem fet un procés d’evolució. Abans, tot girava a l’entorn dels nens. Ara integrem també a les seves famílies. La pedagogia sistèmica, per exemple, amplia molt la mirada cap al context de l’aula. Sovint es té la tendència a tancar-se en l’aula i en els alumnes….Cal que les educadores entenguin que les seves decisions també tenen un impacte en tota l’escola i en les famílies.
El centre és la família i la societat.
Saber això t’ajuda a situar-te i saber què has de fer. Aquest és l’enfocament del curs.
Quina és la reacció de les educadores davant aquesta formació?
El curs és pràctic, experiencial i molt intuïtiu. Totes les habilitats que hi treballem es poden aplicar l’endemà en la relació amb les famílies, en les reunions del claustre… Aquesta immediatesa és molt motivadora. A més, el curs les ajuda a pensar, a reflexionar, a qüestionar-se creences i rutines de treball.
[ Aquesta entrevista es va publicar originalment al Butlletí Educadiba (núm. 177) ]
[ Podeu trobar una síntesi dels contingut principals del curs esmentat al Destil·lat d’Educació núm. 4: Com ser educador(a) d’escola bressol? Competències, rols i emocions en joc ]