Fa dies em va escriure per Twitter una noia demanant ajuda per preparar-se per a les oposicions de formació i orientació laboral (FOL, a partir d’ara). En una peli, segur que hi hauria una fosa en negre, fa tant de temps que vaig preparar les meves!
Les preguntes que va fer van ser les pròpies tenint en compte la seva situació. Possibles preparadors als quals acudir, informació sobre les borses d’interinitat, terminis d’espera per a una substitució. Reconec que no vaig saber respondre i vaig haver d’estirar la meva xarxa de contactes per llançar-li un cable.
L’anècdota va acabar amb un gràcies per part d’ella i un “espero que ens veiem aviat” que, de tot cor, li vaig desitjar.
No obstant, aquesta finestra oberta al passat no va quedar tancada amb el comiat. Si fos showrunner segur que aprofitaria per introduir un episodi complet explicant el meu periple com a opositora.
A la vida real el que ha passat és que m’he plantejat si les meves respostes van ser les idònies. O, dit d’una altra manera, si el que interessa saber en aquests primers moments a un futur docent és del que realment vam parlar.
Pensant a poc a poc, m’hauria agradat explicar a la Clara (nom fictici, per descomptat) quines habilitats són crucials per impartir i transmetre adequadament els nostres continguts, quines bones pràctiques conèixer per continuar formant-se, on trobar un banc de recursos potent i donar-li a conèixer aquelles experiències que a mi m’hauria agradat saber.
Aprofitaré aquest post per fer una ràpida presentació d’algunes respostes a les preguntes mai formulades, però que us poden acostar a un col·lectiu de docents molt especial.
L’especialitat de FOL imparteix, per regla general, dos mòduls (assignatures) a la Formació Professional. Una d’elles, d’igual nom a l’especialitat, ensenya què és la feina des d’un punt de vista legal. No tot el que anomenem feina, ho és. No penso esbudellar la trama, que després deixeu a la Clara sense alumnat.
La nostra gran pena és que cada cop és més habitual trobar-nos amb classes de pocs estudiants perquè molts han convalidat els mòduls. Aquesta pràctica no sembla raonable entre diferents nivells o quan els cicles són de diferents famílies professionals, però és una decisió presa per l’administració amb la que tenim poc a fer.
Un silenci llarg interromput per una melodia tristona vindria molt bé aquí.
A l’altre mòdul, Empresa i Iniciativa Emprenedora, s’aprèn a idear i gestionar un projecte emprenedor, que encara que no ho sembli, pot anar des de muntar un negoci, promoure una campanya solidària o posar en valor la teva feina personal.
“Ja sabeu, si en voleu més, els dijous i divendres de 12.30 a 14.30”. Aquesta és la pena del meu alumnat. Segons diuen, és una matèria per donar a primera hora, abans d’entrar als tallers.
Tots dos mòduls són transversals (i iguals per a totes les famílies professionals), però cal explicar-los en el context de la indústria, el sector, les professions que siguin característiques de cada cicle. Segur que ja s’endevina, o almenys se sospita, a què es dediquen els meus estudiants. Això fa que l’heterogeneïtat de continguts que fem servir al nostre col·lectiu sigui increïble.
Formació i Orientació Laboral (FOL) és la ‘casa comuna’ de l’FP, en la qual hem aconseguit oferir una formació holística, integrant a la nostra tasca un enorme llistat de temàtiques
I no només pel cicle en què impartim classe, sinó perquè a més procedim de camps d’estudi molt variats. Pots tenir un col·lega que és llicenciat en Dret, Psicologia, Pedagogia, Administració d’Empreses. Si hi afegim les nostres inquietuds, podràs trobar docents de FOL dibuixant murals, dissenyant jocs, fent revistes, cultivant horts, escrivint contes, produint pelis, gravant un podcast, ballant coreografies i un ampli ventall de metodologies que hem anat implementant.
Aquesta especialitat ha tingut com a vocació ser útil per a:
- Un alumnat cada cop més divers
- Professions cada cop més complexes
- Empreses cada cop més exigents
- Un entorn cada vegada més canviant
Seguint aquest camí, hem aconseguit oferir una formació holística, integrant a la nostra tasca un enorme llistat de temàtiques entre les quals cal destacar el respecte i cura del medi ambient, la igualtat i la salut, que ensenyem a partir de l’adquisició d’habilitats i competències com el pensament crític, l’empatia i l’expressió oral… entre moltes altres.
Personalment, entenc la meva especialitat com la casa comuna de la Formació Professional i des d’aquest afecte animo a la Clara i molts altres a acostar-s’hi.