A la demarcació de Barcelona hi ha 106 escoles municipals de música que ofereixen 28.167 places i ocupen un total de 1.639 docents, 7 escoles municipals de dansa amb 1.010 places i 9 centres municipals d’arts plàstiques i disseny amb 1.082 places. En total, doncs, 122 centres a 107 municipis que apleguen 30.259 alumnes i 1.880 docents, i la Diputació de Barcelona s’ha proposat que col·laborin entre elles amb la creació d’una Xarxa d’escoles municipals de música i arts.
Aquesta xarxa és la tercera que es crea de les quatre que s’han previst (abans s’han creat les d’escoles d’adults i les d’escoles d’educació especial, i en els propers mesos es crearà la d’escoles bressol), amb la intenció, segons expliquen des de la Diputació, de reforçar l’acció dels governs locals en el desenvolupament del Servei d’Educació de Catalunya.
La nova xarxa es va presentar fa uns dies, en el marc de la primera Jornada Educació Artística i Municipi del XXVI Fòrum local d’Educació, i on el diputat d’Educació, Rafael Homet, va destacar com «el món local està molt compromès amb el desenvolupament de l’educació musical i artística des de la proximitat i és clau el foment de l’accés a aquest tipus d’educació a tota la ciutadania». «Des la Diputació de Barcelona –va afegir Homet– considerem que l’impuls d’aquesta xarxa ha de servir per generar un espai d’intercanvi i de coneixement horitzontal entre els centres, contribuir a integrar actuacions de suport tècnic, material i econòmic així com possibilitar l’aprenentatge compartit».
La constitució d’aquesta Xarxa d’escoles municipals de música i arts era un dels projectes estratègics inclosos en el Pla d’Actuació de Mandat (PAM) de la Diputació de Barcelona 2016-2019, un dels objectius del qual és la construcció de projectes educatius locals que connectin els centres educatius, les entitats i els recursos de l’entorn. En concret, els objectius de la nova xarxa giren al voltant del reforç del valor educatiu, cultural i social de la música i les arts, el paper que hi juguen els ajuntaments mitjançant les escoles municipals així com de la necessitat de contribuir a la sostenibilitat d’aquests equipaments.
Democratitzar la pràctica musical
Des de la Diputació subratllen que la pràctica i l’aprenentatge de la música i d’altres disciplines artístiques aporta valors clau en el desenvolupament integral de les persones. Té, a més, un impacte positiu l’assoliment de les competències acadèmiques i de l’èxit educatiu, i, en aquest sentit, “les escoles municipals de música han contribuït a democratitzar de manera exponencial la pràctica musical, esdevenint una eina educativa i cultural clau”.
La presentació de la Xarxa s’ha fet coincidir amb la celebració d’aquesta Jornada que es va dividir en dos dies. En el primer, el 14 de novembre, diversos professors van aportar la seva visió experta i estratègica sobre el paper de les arts en la vida de la ciutadania, posant el focus en l’educació artística, la qual cosa va permetre obrir un debat sobre accions concretes que es duen a terme als municipis per afavorir la funció educativa artística dins i fora escola. El segon dia, el 21 de novembre, la trobada va servir per conèixer, intercanviar i compartir de forma participativa diferents experiències que es duen a terme als municipis barcelonins en aquesta línia.