Una aplicació per calcular la petjada de CO2 dels elements TIC de l’escola, desenvolupada per l’Institut Campclar de Tarragona, ha resultat finalista dels Premis Ecoinnovació Educativa de la Fundació Endesa. El certamen, organitzat en col·laboració amb la Fundación Europea Sociedad y Educación, ha comptat, en aquesta segona edició, amb la participació de 194 projectes de tot l’Estat espanyol. L’objectiu principal de la iniciativa, dirigida a estudiants de secundària, batxillerat i formació professional de grau mitjà, és principalment la de fomentar la cultura ecològica i despertar l’interès social pel medi ambient.
A Catalunya, a més d’aquest treball finalista, també es van presentar a la convocatòria quatre projectes d’instituts de les quatre províncies, que optaven a les tres categories del concurs: Investigació innovadora sobre un problema mediambiental; Emprenedoria que detecti la causa d’algun deteriorament a l’entorn i promogui solucions; i Iniciativa de cooperació solidària per aportar solucions per al medi.
Comptabilitzar la petjada de CO2
Una conferència sobre canvi climàtic va despertar la curiositat de quatre alumnes de l’Institut Campclar, de Tarragona, que van decidir portar a terme una recerca sobre el consum d’energia dels elements TIC de l’escola i la petjada de CO2 que aquestes generaven. Per aconseguir-ho, van desenvolupar una metodologia que els permetés fer aquest càlcul i plantejar possibles alternatives per reduir-la. Els estudiants van dissenyar, a més a més, una proposta i posada en pràctica del mode de compensar aquestes emissions a través de la col·laboració d’una empresa dedicada a la compra de CO2.
Gràcies a aquesta investigació i als resultats obtinguts, aquests alumnes tarragonins han aconseguit quedar finalistes en la categoria “Mi solución creativa ante un problema ambiental”, que busca despertar l’interès social pel medi ambient a través dels centres educatius.
Segons els joves científics de l’Institut Campclar, Eric Fructuoso, Enrique Rodríguez, Biel Gallego, i Erik Estiven Florez, aquest projecte “ens ha permès aportar el nostre gra de sorra i poder compartir la nostra experiència. A més, pensem desenvolupar una APP mòbil que realitza el càlcul de CO2 en les TIC i la quantitat d’arbres per neutralitzar i informar de les diferents pràctiques per reduir el consum”.
Maria Soler, professora del cicle formatiu de Sistemes Microinformàtics i Xarxes, i coordinadora del projecte, comenta que “aquesta distinció suposa una gran satisfacció per la feina feta. D’una banda ha significat un gran esforç, ja que ho hem desenvolupat un grup reduït d’alumnes i jo, com a coordinadora, en hores no lectives. D’altra banda, també és un plaer demostrar que alumnes de cicles d’informàtica també estan interessats en temes relacionats amb el medi ambient”.
Segons explica Soler, la idea va sorgir a partir d’una conferència de l’empresa Climaloop sobre el canvi climàtic. “Ens vam encuriosir per saber quanta energia consumien tots els dispositius informàtics al departament i quantes emissions generàvem anualment. Un cop fet el càlcul vam decidir desenvolupar un aplicatiu mòbil perquè altres centres ho poguessin utilitzar”, explica. En aquest sentit, la professora espera que el projecte tingui continuïtat i “poder traslladar les bones pràctiques que hem après per poder reduir emissions i les diferents maneres de neutralitzar-les”. A més, continua, “és fonamental que els estudiants estiguin sensibilitzats amb el medi ambient des de joves. És l’única manera de poder elevar el nivell de consciència sobre la importància de cuidar del planeta i els recursos naturals”.
Projectes innovadors
Entre els objectius dels Premis Ecoinnovació de la Fundació Endesa, destaca el de despertar l’interès social per l’entorn a través d’actituds emprenedores i, en aquest sentit, cal distingir els projectes de la resta d’instituts catalans que es van presentar a la convocatòria.
A Barcelona, un grup d’estudiants de l’Institut Anna Gironella de Mundet va dur a terme l’experiment de “Les tovalloletes humides” per comprovar si, tal i com denuncia l’OCU, les tovalloletes que s’anuncien com a biodegradables en realitat no ho són. Per posar-ho a prova, durant dos mesos els estudiants van sotmetre aquest tipus de material a diferents condicions i prenent nota de l’evolució d’aquesta experimentació.
Segons Cati Molina, professora de Biologia a l’INS Anna Gironella de Mundet, “la idea es va plantejar a classe de Biologia, a partir de la lectura d’un article de l’OCU. El repte dels alumnes era comprovar per sí mateixos si aquesta denuncia tenia una base científica i que qualsevol de nosaltres ho podia comprovar”.
Per Molina, iniciatives com la de la Fundació Endesa signifiquen “una oportunitat de difondre els treballs científics que és fan als instituts de secundària, que suposen hores fora de l’horari lectiu tant per als alumnes com per al professor, on amb imaginació i pocs recursos surten propostes interesants dins de la comunitat educativa”.
Així mateix, “fomentar la cultura ecològica entre els estudiants de secundària és vital, sobretot per començar a rectificar hàbits incorrectes. A més, pot ajudar a orientar el seu futur laboral en projectes de millora i/o innovació de respecte als ecosistemes”.
Per la seva part, l’INS Cap Norfeu de Roses, a Girona, va presentar el projecte “Hortalitza’t Norfeu!”, que va comptar amb la col·laboració de la llar de jubilats del municipi per treballar plegats en un hort ecològic en les instal·lacions del propi centre educatiu. A través d’aquesta iniciativa joves i grans van compartir coneixements tècnics d’agricultura tradicional i tecnologia innovadora en una proposta que ells mateixos han definit com a “intercanvi intergeneracional”.
En aquest sentit, Anna González, orientadora educativa de l’INS Cap Norfeu i coordinadora del projecte “Hortalitza’t Norfeu!, considera que iniciatives com la d’Endesa “permeten aprendre d’altres centres, també participants, i carregar piles de creativitat, motivació i il·lusió per allò que estem intentant construir amb els alumnes. Perquè des del punt de vista dels alumnes, participar-hi suposa veure que allò que ells estan fent també és reconegut fora de l’entorn del propi centre”.
Segons González, la idea va sorgir a partir d’un projecte APS amb el Casal del Pescador. “Durant la primera visita que els avis van fer al nostre centre –explica González-, després d’elogiar totes les nostres instal·lacions i recursos, un dels jubilats se’ns va sincerar i va comentar, sobre un àrid espai del pati on havíem tingut un barracó prefabricat, que aquell tros de pati no “encaixava” amb l’institut tan maco que teníem, i que havíem de construir un “hortet” com els que tenien ells quan anaven a escola”.
Per l’orientadora educativa, l’intercanvi intergeneracional és molt positiu perquè “els joves s’encomanen dels consells, dels exemples de superació i les ganes d’aprendre dels avis; i els avis queden admirats dels coneixements dels joves sobre noves tecnologies, de la seva agilitat i destresa en la utilització de la comunicació digital. Els uns i els altres tenen molt a ensenyar i molt a aprendre, i mentre ho fan, es generen actituds de respecte i convivència que difícilment es donarien en un altre context”.
També és molt important la visió emprenedora de tots els projectes. Segons González, “si l’entenem des d’un punt de vista econòmic, cal que els alumnes aprenguin a relacionar la gestió dels recursos amb la sostenibilitat, i a valorar la suma d’esforços i les col·laboracions per poder abordar els costos d’un objectiu. Ara bé, també cal entendre aquest treball emprenedor com un potenciador de les responsabilitats i les iniciatives dels joves, en molts dels àmbits de la seva vida”.
Un altre projecte tarragoní que també optava als premis el van desenvolupar a Falset, concretament a l’Institut Priorat. La iniciativa Amb un objectiu verd, la brossa ja no es perd proposava reciclar i reutilitzar els residus i altres elements de rebuig generats al centre, com ara plàstic, vidre o matèria orgànica. Per fer-ho possible, els estudiants van desenvolupar prèviament un inventari de les instal·lacions i van estudiar les possibilitats dels seu centre com a espai per a posar-ho en pràctica.
Per la seva part, Flying va ser l’aplicació desenvolupada per l’INS La Valira, de la Seu d’Urgell, a Lleida. L’objectiu d’aquest grup d’estudiants de secundària era el de donar a conèixer les característiques principals de 15 espècies d’au típiques de la ciutat, en un treball transversal on han tractat competències curriculars d’àrees diverses, com la informàtica, la ciència o el disseny.
Compromís amb el medi ambient
Amb la segona edició dels premis a la Ecoinnovació Educativa, la Fundació Endesa renova el seu compromís amb el medi ambient i l’educació i demostra la seva ferma aposta per a difondre bones pràctiques en matèria de responsabilitat, eficiència energètica i compromís mediambiental.
En aquest sentit, la convocatòria d’aquest certamen vol motivar i potenciar les pràctiques innovadores en matèria d’energia, medi ambient i cura i preservació de l’entorn en els projectes educatius dels centres i, per aquest motiu, se seleccionen i s’impulsen projectes escolars d’educació ambiental que reflecteixen el compromís de professors, centres i estudiants.