Un 72% dels joves confirmen que el confinament els ha servit per a reforçar la comunicació i el vincle amb els seus pares, un 23% diu que només en alguns aspectes o que ja era bona i tan sols un 2% ha dit que no. Són dades d’un estudi que està elaborant la pedagoga i experta en educació emocional, Eva Bach, ponent del EmocionaTour 2020, cicle de conferències impulsat per EduCaixa.
Aquestes dades reflecteixen que el confinament pot ser un espai perquè fills i pares facin junts un treball de creixement personal. Aquest procés pot ajudar-los tant per a millorar la qualitat de la seva relació, com perquè els pares o tutors puguin ajudar als petits i joves de la casa a conèixer-se més a si mateixos, desenvolupar la seva autoestima i les seves habilitats emocionals, i potenciar els seus talents.
En aquest context, la Fundació “la Caixa” pren consciència de la importància que en aquests moments requereix poder abordar l’educació socioemocional dels nens i joves confinats. A través d’EduCaixa, l’entitat apuntala la inclusió del treball amb la intel·ligència emocional en el currículum dels alumnes, amb l’objectiu de contribuir al fet que es coneguin a si mateixos i adquireixin noves maneres de pensar, sentir, actuar i relacionar-se, estimulant així el seu creixement personal.
El suport principal de l’oferta d’EduCaixa és la seva plataforma de continguts online, dirigida a la comunitat educativa i a totes les famílies de l’Estat espanyol. A través del portal www.educaixa.com, poden registrar-se a la web i descarregar múltiples recursos i materials didàctics.
Es dispara la descàrrega de recursos
Dins de la plataforma d’EduCaixa es troben més de 400 recursos de diferents àrees de coneixement, entre les quals hi ha una variada oferta d’activitats d’Educació emocional. Precisament, des que va començar el confinament, els tres recursos més utilitzats, amb un augment de creixement de descàrrega del 50%, es troben dins d’aquest àmbit, sent els següents:
Els recursos d’Educació emocional es dirigeixen a nens de primària i secundària, amb l’objectiu de reconèixer les emocions i els sentiments que experimenta l’ésser humà, per a aprendre a ser conscients del que cadascun sent en diferents situacions i saber expressar-ho. Aquestes activitats estan dissenyades per a poder ser utilitzades en família, de manera que es puguin veure les animacions i exercicis que conté i participar en una sessió dinàmica i entretinguda, podent-se realitzar de manera oral.
El recurs més sol·licitat, Resolució de conflictes, ofereix estratègies per ajudar a incrementar habilitats per a resoldre conflictes, creativament i sense desenvolupar comportaments violents. Aquesta activitat virtual disposa de tres opcions a triar que comencen amb una animació on es produeix un conflicte. L’interactiu possibilita que el participant practiqui i vagi interioritzant-lo, amb la intenció que després pugui resoldre conflictes reals en els quals estigui implicat.
A través del recurs Emocions i sentiments (hi ha diferents nivells), es busca propiciar un millor coneixement de les emocions bàsiques; afavorir el reconeixement de les emocions i de les sensacions corporals que les acompanyen, en el moment en què s’experimenta i aprendre a parlar del que un sent davant dels altres.
Aprendre a Escoltar posa èmfasi en la importància de l’atenció, l’escolta activa en l’altre, el respecte del torn de paraula… Per a posar-ho en pràctica es proposen diverses activitats, des de l’audició d’un conte fins a una activitat en la qual el torn de paraula està representat per un pal. Els principals objectius d’aquesta activitat radiquen a fer comprendre la importància d’escoltar amb atenció per a poder aprendre; treballar l’audició atenta i aprendre a respectar i adquirir el torn de paraula.
A més d’aquests i els altres recursos d’Educació emocional, la plataforma de EduCaixa disposa d’un ampli ventall d’activitats de diferents temàtiques i competències per a tots els nivells educatius que també poden ser molt útils per a utilitzar durant la quarantena i compartir-los amb la família.
La Coalició Mundial per a l’Educació de la Unesco
Totes aquestes activitats estaran al servei de tot el món a través de la plataforma de la Coalició Mundial per a l’Educació COVID-19 que la Unesco impulsa per a combatre l’impacte que està tenint aquesta situació de confinament en el sector educatiu. La coalició aglutina a organitzacions internacionals, empreses privades, fundacions, ONGs i mitjans de comunicació. EduCaixa també forma part d’aquesta iniciativa al costat de destacades institucions com Microsoft, Google, Facebook, UNICEF, ACNUR, ProFuturo, Khan Academy i la BBC.
L’objectiu de la coalició és mobilitzar recursos per a fer costat a docents i estudiants a través de la implementació de solucions educatives innovadores que permetin garantir l’accés a l’educació en els diferents contextos, tinguin o no connectivitat a Internet. A més, coordinarà les accions dels diferents països per a evitar duplicitat d’esforços.