«El meu fill/a no llegeix ni escriu bé» és, segurament, una de les frases que més docents de primària han escoltat. La realitat és que el grau d’assoliment de les competències lingüístiques en l’alumnat de primària porta estancat des de fa anys. Un nen o nena d’avui no llegeix ni s’escriu millor que un del 2015. Fan falta canvis.
Les metodologies d’aprenentatge de les editorials de tota la vida són prou innovadores? Fan prou per millorar la comprensió lectora i les faltes d’ortografia? Es tenen en compte els avenços en l’assimilació de continguts testats i validats a nivell internacional? On queda el format digital? Aquestes són algunes de les preguntes que s’han fet a Doqua a l’hora de dissenyar la seva nova proposta educativa: Doquaedu.
Cada centre és un cas únic
«La millor manera de saber què passa als centres educatius és preguntant-los, interessar-se per saber quins són els seus problemes i dificultats», assegura Mario Serrano, CEO de Doqua.
La seva experiència com a mestre, assessor i formador per a centres li ha permès saber quines són les mancances del sistema, amb tots els seus ets i uts: «els centres que fa 10 anys que treballen amb la mateixa editorial, em diuen que l’alumnat no ha millorat en comprensió lectora ni en faltes d’ortografia». Amb la intenció de revertir aquesta situació neix aquesta proposta educativa.
Doquaedu és una eina per l’aula que ho fica fàcil. Combinant situacions d’aprenentatge LOMLOE, un videojoc educatiu i una plataforma docent, s’edifica un servei molt complet i versàtil, centrat en millorar el grau d’assoliment de les competències lingüístiques de l’alumnat de primària. També s’adapta a les necessitats de cada centre, perquè alguns necessiten només reforçar la comprensió lectora, altres la llengua catalana i n’hi ha que volen reforçar tota l’àrea de llengua.
La clau és el format híbrid, la barreja entre el paper i el digital
La idea de treballar únicament amb el llibre de text és cada vegada més anacrònica. És evident que la digitalització de les aules és un canvi de paradigma, i realitzar aquesta transició no és fàcil. Ara bé, tampoc s’ha de descartar allò que ja funciona. L’equilibri és el punt just.
Allò que volen els docents és tenir marge de maniobra, poder decidir. El format digital té bondats innegables com l’autocorrecció o l’anivellació automàtica de les activitats, dos elements inclosos en el videojoc educatiu de Doquaedu, però el material imprès encara agrada i s’ha de treballar a les aules.
«No volem aixecar murs, sinó obrir portes.», comenta Serrano, i segueix dient que «Doquaedu està pensat per facilitar-li la feina al docent: que accedeixi ràpidament al contingut que necessita, sigui imprès o digital, i que tingui més temps de qualitat per l’alumnat». Aquesta eina és un suport per facilitar-li la feina al docent, per eliminar friccions. Ajuda a fer la feina del mestre, a donar feedback a l’alumnat en el seu procés d’aprenentatge, estalviant-li temps.
Més temps pel docent és més temps per l’alumne
Un altre dels problemes a solucionar als centres és la falta de temps del professorat. És molt difícil introduïr tot el contingut de llengua d’un curs, corregir i atendre individualment les necessitats de cada alumne.
Amb la certesa que hi ha processos que es poden automatitzar, Doquaedu ofereix activitats autocorregides i adaptades al nivell de l’alumnat, mitjançant un algoritme que recull el rendiment de cadascú i li llença les tasques adaptades al seu ritme.
A més, ofereix informes detallats del progrés de l’alumnat, mostrant en quines competències falla cada membre del grup classe, i recomana al docent el material de reforç més idoni en cada cas.
Tot el material està dissenyat i revisat per un equip pedagògic amb anys d’experiència. «En definitiva, si alleugerim les tasques més feixugues i repetitives del professorat, aquest té més marge per dur a terme un aprenentatge més quirúrgic i eficient», afirma Mario Serrano.
Ludificar l’aprenentatge és la clau de l’èxit
«Les maneres més naturals d’aprendre d’un nen són el joc les històries. És més fàcil recordar una sèrie que vas veure fa dos anys que el contingut que et van ensenyar ahir», comenta Serrano. La realitat és que els jocs i les històries poden ser un gran amic de l’aprenentatge amb base neurocientífica. Doquaedu ho té en compte: incorpora un joc i narra una història.
Si una activitat es ludifica (o gamifica), pot incorporar elements com la repetició o la reiteració de manera àgil i amena. D’aquesta manera, l’alumnat pot dominar els aprenentatges fent tasques de reforç i ampliació que no ho semblen, perquè s’ho passa bé.
Per acabar, una història d’aventures que connecti amb l’alumnat
Tot el disseny pedagògic de Doquaedu està basat en gamificar la metodologia de l’aprenentatge per al domini (Mastery Learning), una manera d’aprendre enfocada en que l’alumnat aprengui bé els continguts i els retingui a la memòria a llarg termini.
Així s’estructura també el videojoc educatiu que integra l’eina: Adrià Pendragó. Es tracta d’una història d’aventures que barreja misteri i fantasia, amb un munt d’elements atractius per l’alumnat de primària, com ara encanteris, animals màgics que evolucionen, poderosos dracs i molt més.
Tot el contingut de les activitats gamificades s’alterna amb fragments animats i narrats de la història, i els mateixos jocs fomenten l’aprenentatge de la llengua utilitzant elements del món màgic d’Adrià Pendragó.
«Creiem que la manera d’aconseguir un canvi és començant a ensenyar diferent», conclou Mario. Doquaedu comença a integrar-se als centres de primària de Catalunya aquest mateix any.