Els centres educatius artístics -Escoles de Música, Teatre, Dansa, i els Centres de les Arts- estan vivint una transformació constant per adaptar-se als reptes canviants que presenta la societat actual. La complexitat social en què estem immersos necessita que els agents educatius del territori contribueixin al desplegament d’estratègies i polítiques que l’abordin, i les institucions educatives artístiques no queden al marge d’aquest nou paradigma.
Els projectes d’educació artística, cada vegada més complexos, vinculats al territori i cada cop més interdisciplinaris, requereixen de professionals de la gestió i la direcció especialitzats. La importància de la gestió de l’equip, del seu talent, i d’un enfocament cap a la innovació, empeny el centre a donar resposta a les necessitats del territori, alhora que consolida un equip estable, motivat i alineat amb el projecte de centre.
Les àrees de Gestió i Pedagogia de l’ESMUC proposen aquest Màster que pretén ser una oportunitat de formació i millora professional d’aquelles persones que vulguin afrontar els reptes d’aquesta realitat, en centres tant d’iniciativa pública com privada, mitjançant la recerca en organització educativa i formant-se amb persones amb llarga experiència en la creació i direcció de centres educatius artístics de referència i que actualment es troben en actiu en el camp d’especialització i referents de la fonamentació i la recerca sobre l’organització educativa.
Fer xarxa per anar més lluny i acompanyats
Si bé cada projecte té les seves particularitats i reptes concrets, el fet de col·laborar en xarxa permet compartir experiències, afrontar algunes qüestions col·lectivament i evolucionar com a sector d’una manera més sòlida. És per això que aquest màster vol ser quelcom més que una oferta formativa, doncs creiem en la necessitat de generar xarxa de persones que es desenvolupen professionalment en el camp de la direcció i la gestió. Tots i totes formem part d’un sector que canvia constantment, i per això entenem la formació acadèmica que ofereix aquest màster com un punt de partida. Per aquest motiu un cop finalitzats els estudis de màster, l’ESMUC continua organitzant espais de trobada, jornades, “masterminds”, entre altres, perquè els titulats tinguin espais de retrobament, contacte, per poder seguir aprenent i fer xarxa.
L’Associació Catalana d’Escoles de Música (ACEM), la Union de Escuelas de Música y Danza de España (UEMyD), l’European Music Scool Union (EMU) i la Xarxa d’Escoles Municipals de Música i de les Arts de la Diputació de Barcelona (XEMMA) són institucions partners del Màster amb qui col·laborem estretament per desenvolupar accions que complementen el programa i vinculen els estudiants amb les xarxes més importants del país i d’Europa.
Aprendre per fer-ho cada vegada millor
Aquesta formació s’ofereix en format semipresencial, combinant sessions síncrones i asíncrones en línia, amb dos períodes intensius presencials que coincideixen amb moments del calendari acadèmic no lectiu del sector. Aquesta modalitat mixta permet conciliar els estudis amb la vida professional dels estudiants.
Les sessions asíncrones consisteixen en sessions en línia en horari autogestionat del propi estudiant, a partir del treball amb documents, material audiovisual, qüestionaris o pràctiques. Les sessions síncrones es duen a terme en línia presencial, a través de vídeoconferències conduïdes pel professorat de cada assignatura o per persones convidades, presentacions de projectes, taules rodones, etc. Els períodes intensius presencials es desenvolupen a l’ESMUC aprofitant ponts o períodes festius lectius.
El perfil de les persones que han estudiat aquest màster en les edicions anteriors és el de persones que formen part d’equips directius de centres formatius artístics, professorat de centres de formació artística interessat en fer el pas cap a la gestió o la direcció, estudiants d’ensenyaments artístics superiors que han finalitzat els estudis de grau i volen enfocar la seva professió cap a la temàtica del màster i professionals de la gestió cultural.
La recerca
A banda de tenir un enfocament professionalitzador, el màster també té la funció d’introducció a la recerca en l’organització educativa, tal com pertoca amb uns estudis de tercer cicle.
La implementació de processos de recerca en qüestions particulars o transversals que afecten els centres de l’estudiantat del màster permeten articular solucions fonamentades i sistematitzades als reptes que aquests es plantegen o problematitzen amb els seus Treballs de Final de Màster.
T’interessa?
Si ets una persona que cerques la millora de la pròpia praxi professional, amb una actitud franca i oberta a la reflexió, la crítica, la transformació, la innovació i la recerca sobre l’activitat que es desenvolupa com a gestor. Si entens la direcció i la gestió com un camp de dedicació basat en el servei als altres, amb components clars de desenvolupament personal i de predilecció vocacional i si et planteges la dedicació a la gestió com una carrera professional amb entitat pròpia, aquest és el teu màster. Pots trobar més informació i inscripció a: https://www.esmuc.cat/estudis/masters-i-postgraus/master-propi-de-direccio-i-gestio-de-centres-educatius-artistics/
Últim dia per a preinscriure’s: 23 de juny de 2023.