S’han publicat ja setze edicions de l’anuari, que han comptat sempre amb la col·laboració d’experts en educació, investigadors de l’àmbit acadèmic, així com d’altres agents educatius. Tots ells proporcionen anàlisis i opinions sobre la situació de l’educació i sobre les polítiques educatives des de la perspectiva local. Aquesta visió es complementa amb la participació d’electes i de tècnics de gestió municipals que, amb el seu coneixement de primera mà, aporten un punt de vista més pragmàtic sobre l’estat i evolució de l’educació als municipis barcelonins.
Al llarg d’aquests anys els continguts de l’anuari han posat l’èmfasi en els principals temes de debat educatiu, en referències a experiències municipals i en propostes estratègiques, amb la intenció clara d’aportar i suggerir noves línies de treball i nous camps d’acció prioritaris com, per exemple:
- L’evolució de la normativa en l’àmbit educatiu i com ha afectat a la governança multinivell de l’educació.
- L’equitat educativa i el paper dels ajuntaments en la lluita contra la segregació.
- L’orientació i el suport a les transicions, com a línies d’actuació clau per garantir itineraris educatius reeixits i per lluitar contra l’abandonament escolar prematur.
- Les Ciutats Educadores i l’educació a temps complet, perquè el món local aposta per un model que va més enllà dels temps i dels espais educatius de l’escola, generant ecosistemes educatius locals.
- La contribució dels ajuntaments a l’educació des d’una extensa xarxa de centres educatius de titularitat municipal (escoles bressol, escoles de persones adultes, escoles de música i arts i escoles municipals d’educació especial).
Amb l’edició d’enguany de l’Anuari de l’Observatori de l’educació local s’ha volgut anar un pas més enllà i proporcionar una mirada a llarg termini per esbossar els principals reptes i les oportunitats de present i de futur tant del sistema educatiu com de les polítiques educatives municipals. També, des d’aquesta perspectiva, hem analitzat els diferents escenaris demogràfics de la població escolar de la província, un element cabdal de les administracions per procurar l’efectivitat de la planificació educativa.
Entre les temàtiques que inclou l’anuari destaquen: el foment de les noves oportunitats educatives; la col·laboració del món laboral amb la formació professional; la coeducació; el rol del lleure educatiu en el benestar de les persones joves; o els reptes específics de l’educació als petits municipis. Incorpora també diferents artices sobre la lluita contra l’abandonament escolar prematur i tracta algunes qüestions estratègiques per a cadascuna de les tipologies d’escoles municipals esmentades. A més, com és habitual, ofereix una anàlisi interpretativa dels principals indicadors educatius.
Concretament, els articles dels col·laboradors de l’Anuari 2023 de l’Observatori de l’educació Local són els següents:
“Reptes i oportunitats de present i de futur del sistema educatiu” – Núria Larroya
“Quins seran els futurs reptes educatius als quals hauran de fer front els municipis de la província de Barcelona? Una prospectiva per al 2023-2027” – Andreu Termes
“Evolució esperada de la població escolar i la seva incidència sobre la planificació educativa” – Pau Miret
“Educació i salut mental dels infants en l’actualitat. Com acompanyar-los?” – Montse Colilles
“L’educació infantil: l’inici de tot” – Vira (Alba González, Aida Rivas-Moreno i Anna Carreras)
“La gratuïtat de l’I2: avenços en clau d’equitat?” – Lara Navarro-Varas
“La corresponsabilitat del món del treball davant l’abandonament escolar prematur” – Nacho Sequeira
“La Zona Escolar Rural: un projecte educatiu compartit” – Roser Boix
“El valor educatiu del lleure per al jovent i els reptes per a les administracions locals” – Txus Morata
Altres temes completen el contingut de l’anuari d’aquest any.
La col·laboració i l’intercanvi de coneixements són essencials per avançar en la millora contínua de l’educació local. Des de la Diputació de Barcelona us animem a utilitzar les dades i les anàlisis presentades en aquest anuari per inspirar i impulsar iniciatives educatives a les vostres comunitats.
Accediu i descarregueu-vos l’anuari aquí.
Aquesta acció de la Diputació de Barcelona respon, especialment, a l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 4: “Garantir una educació inclusiva, equitativa i de qualitat i promoure oportunitats d’aprenentatge durant tota la vida per a tothom”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’Agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.