Més que mai es demana a l’escola que sigui un espai de protecció on el foment del bon tracte tingui un paper rellevant. Des d’Educo oferim PROTEGEmos, una metodologia que permet justament la creació d’entorns “bentractants”.
El bon tracte sovint es confon amb allò oposat al mal tracte, però aquesta és una idea limitant del concepte. Parlar de bon tracte suposa promoure la convivència en el centre de forma proactiva; va més enllà de la prevenció de conflictes i busca afavorir un tipus de relacions i un abordatge diferent quan es produeixen incidents. En termes de cultura de pau és el que anomenem la provenció.
La provenció, un concepte creat per John Burton (1990), ens fa posar la mirada en allò que fem a diari per afavorir la cohesió i el bon clima en els grups; en crear les condicions adients per potenciar relacions amables, basades en la confiança i l’estima; on el sentit de pertinença i l’escolta estigui present per a tots els membres i on els conflictes o les situacions de risc es puguin identificar de manera ràpida i abordar-les el més aviat possible de manera positiva i no violenta.
Per poder aterrar el bon tracte de manera pràctica i fer provenció, l’eina que estem utilitzant en els centres educatius són les pràctiques restauratives. Aquestes pràctiques posen l’accent en endegar processos proactius de cura relacional que podem incorporar a diari en la nostra tasca docent i, a més, ens facilita altres processos per donar resposta a incidents i conflictes.
Tot i això, les pràctiques restauratives són molt més que un munt d’eines i processos que podem aplicar a l’aula. És un enfocament, una manera d’entendre com ens volem relacionar, quin paper tenim davant l’alumnat, els i les nostres companyes i les famílies del centre, ja que afecta a tota la comunitat educativa. L’Enfocament Restauratiu i Relacional (ERR) treballa amb l’individu i amb la comunitat com a base per promoure entorns amables i saludables, on la responsabilització i l’acompanyament passa per davant de la punició i el càstig per crear comunitats de bon tracte.
L’ERR ens apel·la a tots i totes a ser modèlics en les nostres relacions. S’inicia proposant un canvi en un mateix per estendre’s al claustre, el PAS, l’alumnat, les famílies, l’estructura de l’escola en si. L’ERR ens ajuda a incorporar habilitats i processos bàsics per a la construcció d’entorns que proporcionen les condicions de bon tracte desitjables per a la infància, a part de complir amb la LOPIVI.