La Fundació Joan Brossa inicia el programa pedagògic del curs 2024-25 amb activitats com visites guiades al museu, itineraris per Barcelona, recomanacions d’arts escèniques i projectes de llarga durada adaptats a les necessitats de cada centre educatiu. Com a novetat d’aquest any, proposa les Suites Pedagògiques Habitables amb l’objectiu de treballar a l’aula la poesia i la relació amb l’entorn.
Les visites al museu i els itineraris urbans parteixen de la figura de Joan Brossa i de la poesia per generar connexions amb l’art i la llengua que permetin despertar la curiositat i l’esperit crític. A més, aquest any també s’inclouen recomanacions d’espectacles per a públic jove, jove +18 i infantil i familiar.
Visites al museu
Les visites guiades als espais expositius suposen un contacte amb l’obra del poeta, així com amb altres exposicions històriques i d’art contemporani. Són visites dissenyades en clau reflexiva, creativa i participativa que permeten investigar processos creatius amb els alumnes i entendre la poesia des d’un punt de vista transversal i polièdric, que generi nous llenguatges expressius i noves formes de comunicació.
Horaris de realització: de dimarts a divendres, dintre de l’horari escolar.
“Poema a la mida d’aquest moment” és una visita que parteix de l’exposició Joan Brossa. La sensació mental d’una felicitat completa, però que s’expandeix per tot l’edifici de la Fundació, prenent diferents formats i adaptant-se a públics diversos. Amb aquest recorregut es vol potenciar la capacitat de connexió dels objectes, els espais i els cossos a través de l’actitud poètica.
Lloc: Fundació Joan Brossa, Centre de les Arts Lliures
Durada: 1h i 30
Preu/alumne: 4€ + IVA
“Sumari Astral” és una exposició temporal sobre Joan Brossa i la màgia per descobrir obres del poeta tot relacionant-la amb la d’altres artistes més contemporanis, a partir de la concepció del llenguatge i la poesia com un espai per a la màgia i la invocació de realitats “altres”. Aquesta exposició s’inaugurarà a finals de març de 2025.
Lloc: Fundació Joan Brossa, Centre de les Arts Lliures
Durada: 1h i 30m
Preu/alumne: 4€ + IVA
Itineraris urbans
Els itineraris per Barcelona permeten acostar l’alumnat als llocs de referència i d’inspiració del poeta, mitjançant la paraula, la imatge i l’acció, així com als seus interessos, amistats i al context històric i cultural en què va desenvolupar la seva trajectòria artística. Es tracta de tenir un primer contacte amb l’obra del poeta.
Horaris de realització: de dilluns a divendres, dintre de l’horari escolar
“Poema a la mida d’aquest moment”, pensada per a P5 i 1r cicle de primària, és una visita que parteix de l’exposició Joan Brossa. Parteix de dinàmiques inspirades en els poemes de Brossa: fer llistes d’objectes, assenyalar espais insòlits, intervenir sobre un full en blanc i exercitar mans, ulls i peus per tal de veure les coses des d’una altra perspectiva, a través dels sentits, el joc i la mirada crítica.
Lloc: Fundació Joan Brossa, Centre de les Arts Lliures
Durada: 1h i 30
Preu/alumne: 4€ + IVA
“Imatge, paraula i acció!”, per a cicle mitjà i superior de primària, és una activitat a l’aire lliure concebuda en forma de gimcana dirigida per tal que l’alumnat descobreixi la poesia de Brossa des d’un posicionament obert que permeti aprendre a mirar el món d’una altra manera, tot identificant diferents gèneres de l’obra brossiana, experimentant amb la poesia escènica i promovent la capacitat creativa.
Lloc: Jardins de Joan Brossa (Montjuïc)
Durada: 1h i 30m.
Preu/alumne: 4€ + IVA
“L’esperit del Carnaval”, per a cicle superior de primària i primer cicle d’ESO, és un itinerari urbà estructurat a partir d’un tauler brossià que representa el joc de l’oca amb la voluntat que l’alumnat transiti per tres espais clau del centre de Barcelona: el poema corpori ‘Bàrcino’, l’escenari urbà d’Allada Vermell i la seu de la Fundació Joan Brossa. La superació de diferents reptes poètics marcats per la voluntat de l’atzar i del dau farà que l’alumnat connecti amb el joc poètic del llenguatge.
Lloc: Ciutat Vella
Durada: 2h.
Preu/alumne: 4€ + IVA
“Dau al Brossa”, per a segon cicle d’ESO i Batxillerat, connecta l’alumnat amb la segona avantguarda catalana i la postguerra a partir de la descoberta dels espais creatius i de la manera de fer de Brossa. La cocreació i l’activació de la mirada poètica de l’entorn seran els fils conductors a l’hora de resseguir les passes del poeta, tot concloent l’activitat amb l’elaboració col·lectiva d’un fanzine que reculli tota l’experiència.
Lloc: Sant Gervasi
Durada: 2h.
Preu/alumne: 4€ + IVA
Teatre a la Brossa
La programació escènica de la temporada 2024-25 aposta per una escena que s’hibrida amb altres contextos i disciplines més enllà del teatre convencional. Brossa, a través de la poesia, redefineix la idea de teatre, i proposa poemes escènics que travessen la performance i les arts visuals en un intent d’alliberar l’escriptura de les seves fronteres semiòtiques i obrir-la a la quarta dimensió, l’espai de l’escena.
Les recomanacions d’aquest curs són:
Públic jove
Thauma. Andreu Martínez Costa i Magda Puig Torres. Del 6 al 10 de novembre
Cera 500 hores de vol. Carlos Gallardo. Del 27 de novembre a l’1 de desembre
Objetos extraños hablando cosas sin sentido. Artistas salchichas. Del 12 al 15 de
desembre
Algo de amor. Las Huecas. Del 16 al 18 de desembre
Públic jove (+18)
HIT ME IF I’M PRETTY. Juana Dolores. Del 10 al 20 d’octubre
El conspirador. Marc Villanueva. Del 12 al 15 de desembre
Mata’m psicosi. Lucia del Greco. Del 20 de febrer al 9 de març.
Weltschmerz. Ferran Dordal. Del 20 al 30 de març.
Los hijos perdidos de dios. La casa de Asterión. Del 4 al 13 d’abril
L’opereta imaginària. Albert Arribas. Del 24 d’abril fins al 18 de maig
Públic infantil i familiar
C.U.L. (Col·lecció d’Universos Latents). Escarlata. 11 i 12 de desembre
Projectes de curs
El programa educatiu aposta per projectes de llarga durada que tinguin un impacte al centre educatiu i estiguin dissenyats d’acord amb les seves necessitats, sigui a escoles, instituts o batxillerats. Són projectes que vinculen processos artístics amb les línies pedagògiques de cada centre, a través d’un enfocament competencial, participatiu, dinàmic i experimental.
El programa Variacions és un disparador d’idees i metodologies a càrrec d’artistes amb trajectòria en el món educatiu, que despleguen projectes híbrids entre l’art i la pedagogia adaptats a les línies pedagògiques dels centres educatius. Aquest programa té l’objectiu d’acompanyar i participar amb l’equip docent en la creació de projectes artístics i pedagògics.
Variacions es desplega en tres itineraris artístics: Variacions Visuals, on es treballa la dimensió més plàstica, objectual i perceptiva de l’art; Variacions Poesia, amb la paraula, l’escriptura i la veu com a vehicles de la creació poètica, i Variacions En Viu, on l’acció, la performativitat i el cos escènic són el centre del projecte. Aquest programa té l’opció de ser subvencionat a través d’una convocatòria anual.
Recursos educatius
Els “Recursos educatius” són exercicis, insinuacions, experiències dissenyades per artistes i poetes contemporanis que es poden activar autònomament a l’aula. Entenen l’educació com un espai cultivable, habitable, que genera uns béns proporcionats per una naturalesa relacional, pràctica i poètica que acompanya el/la docent durant el curs. Són propostes variades i variables, concretes però no tancades, que estan a disposició dels centres perquè estirin els fils que més els interessin.
Les “Suites Pedagògiques Habitables”, orientades a tots els nivells educatius, són una invitació a posar en pràctica aquesta forma tan brossiana de crear afinitats subtils i posar en relació percepcions i llenguatges, convidant a trencar amb “l’esperable”. Brossa irromp, interromp; ens proposa suspendre la continuïtat temporal o narrativa per repensar i avivar els significats de les coses i les nostres relacions amb el món i l’univers. Les Suites són propostes per treballar diferents destreses poètiques a l’aula. Es tracta de fer exercicis de composició, de percepció i de variació de l’entorn per tal d’ampliar les capacitats comunicatives i crítiques, i prendre consciència de com el llenguatge construeix món.
Lloc: Centre educatiu
Durada: Variable en funció de la proposta
Preu/alumne: 75€ + IVA
Les “Cadenes poètiques en moviment”, també per a tots els nivells educatius, són propostes de tallers de creació poètica, en forma de material itinerant amb una guia didàctica autogestionable, amb la voluntat d’acostar el llenguatge poètic des de la interdisciplinarietat a l’alumnat i de gaudir-ne dels processos creatius. Una de les activitats està dirigida a l’educació infantil, on els nens creen objectes físics a partir de poemes i comparteixen el procés de creació amb altres escoles. Per a primària, es proposa una experiència de moviment i dansa inspirada en un poema de Brossa, i per als estudiants de secundària hi ha una introducció en l’estructura de la sextina, animant-los a escriure els seus propis poemes i a reflexionar sobre el significat de les paraules.
Lloc: Centre educatiu
Durada: Variable en funció de la proposta
Preu/alumne: 75€ + IVA